waarom geen Tdi? omdat er één iemand hier een grote antipathie heeft tegen diesels en denkt dat V8 het enige is dat goed kan zijn?
een V8 zuipt je arm tov een Tdi, vraagt meer onderhoud dan een Tdi en is veel gevoeliger voor water onder de kap bij doorwadingen dan een Tdi..... het heeft niet alleen voordelen zo'n V8 (eigenlijk is grootste voordeel power en sound)
RRC 2.4 VM diesel ervaringen
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
tdi blijft mijn voorkeur zeker houden.
zijn vrij zeldzaam hier.
zie er in ieder geval weinig te koop.
moet gewoon geduld hebben.

zijn vrij zeldzaam hier.
zie er in ieder geval weinig te koop.
moet gewoon geduld hebben.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
V8
Het grootste voordeel is power en sound !
Als je de modder in wilt en diep door het water is de TDI een betere keus.
Maar dan met defender en niet met een range rover.
De charme van de vroege range rover is een ongekend modern concept.
Al in 1970 met 4 x schijfremmen, schroefveren, en voor dat bouwjaar heel veel power.
Dat chassis dient eerst 15 jaar later als basis voor de Defender en Discovery en is dan de eerste echte upgrade van landrover.
Dat chassis blijft ca 30 jaar vrijwel ongewijzigd in productie.
Een vroege range rover stuur ik de modder niet meer in.
Gewoon greenlanen, met trailer, met 150 kmh over de snelweg.
De dichtingen zijn na 40 jaar echt niet meer wat het was.
Het is gewoon een keus wat je ermee wilt.
Ik rijdt veel, het is een werkpaard, maar het moet heel blijven.
RR is confortabel, een ideale auto voor alle dagen.
De V8 is een zuiperd, maar doet het geweldig op LPG.
Mijn eerste RR was een roestig beest, maar heeft probleemloos 200.000 km altijd met trailer Range Rovers naar 'de Krim' (bij Coevorden) gebracht.
Geen cent aan de motor uitgegeven, reed steeds beter, maar niet belastingvrij en 'grijs' was voorbij.
Mijn 'nieuwe' 73er rijdt met een gebruikte 3,9 op LPG nu zeker 350.000 km met alleen een nokkenas wissel.
Gaat wel met de kosten.
Het grootste voordeel is power en sound !
Als je de modder in wilt en diep door het water is de TDI een betere keus.
Maar dan met defender en niet met een range rover.
De charme van de vroege range rover is een ongekend modern concept.
Al in 1970 met 4 x schijfremmen, schroefveren, en voor dat bouwjaar heel veel power.
Dat chassis dient eerst 15 jaar later als basis voor de Defender en Discovery en is dan de eerste echte upgrade van landrover.
Dat chassis blijft ca 30 jaar vrijwel ongewijzigd in productie.
Een vroege range rover stuur ik de modder niet meer in.
Gewoon greenlanen, met trailer, met 150 kmh over de snelweg.
De dichtingen zijn na 40 jaar echt niet meer wat het was.
Het is gewoon een keus wat je ermee wilt.
Ik rijdt veel, het is een werkpaard, maar het moet heel blijven.
RR is confortabel, een ideale auto voor alle dagen.
De V8 is een zuiperd, maar doet het geweldig op LPG.
Mijn eerste RR was een roestig beest, maar heeft probleemloos 200.000 km altijd met trailer Range Rovers naar 'de Krim' (bij Coevorden) gebracht.
Geen cent aan de motor uitgegeven, reed steeds beter, maar niet belastingvrij en 'grijs' was voorbij.
Mijn 'nieuwe' 73er rijdt met een gebruikte 3,9 op LPG nu zeker 350.000 km met alleen een nokkenas wissel.
Gaat wel met de kosten.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
dyngo schreef:....
De charme van de vroege range rover is een ongekend modern concept.
Al in 1970 met 4 x schijfremmen, schroefveren, en voor dat bouwjaar heel veel power.
Dat chassis dient eerst 15 jaar later als basis voor de Defender en Discovery en is dan de eerste echte upgrade van landrover.
Dat chassis blijft ca 30 jaar vrijwel ongewijzigd in productie.
....
Je kan dus ook zeggen dat je met een Defender of een Disco een recentere versie hebt van het ooit ongekend moderne concept
Ik hoef nu (gelukkig) niet te kiezen, maar als ik moet kiezen tussen een 45 jaar oude of een 15 jaar oude ... en daarbij toch nog enige vooruitgang gedurende die jaren ... dan kocht ik een 15 jaar oude ...
Het is eigenlijk vreemd hoe vriendelijk de Disco II tweede-hands geprijsd is (en ongekend hoeveel waarde er aan een Defender gehecht wordt).
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
dyngo schreef:De charme van de vroege range rover is een ongekend modern concept.
Al in 1970 met 4 x schijfremmen, schroefveren, en voor dat bouwjaar heel veel power.
Dat chassis dient eerst 15 jaar later als basis voor de Defender en Discovery en is dan de eerste echte upgrade van landrover.
Dat chassis blijft ca 30 jaar vrijwel ongewijzigd in productie.
ja... basis voor defender..... naast dat het ook een ladderchassis is waar dezelfde assen aan moesten is er niet zo veel Range Rover aan een defenderchassis..... disco wel, maar die was op de buitenkant van de koest na wel voor meer deel Range Rover... niet persee omdat de Range Rover zo voorbeeldig was maar vooral omdat er met nul investering iets nieuws van de band moest rollen
gone
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
De defender is niet veel meer dan een series op een RR chassis.
Iets verkort voor de 90, iets verlengd voor de 110. Wat aangepaste outriggers dat de boel past.
Het chassis was te breed voor de koets, dus plakken we er een paar plastic wielkastverbreders aan.
Niet erg innovatief, onwaarschijnlijk dat er 15 jaar nodig was zover te komen.
Alles RR, de veren, de assen, wielen. Alles uitwisselbaar.
Daarna is er weinig meer gebeurd.
De laatste defenders zijn nauwelijks vooruitgang op het oud concept.
De 50th anniversary nog de leukste versie dankzij het integraal overnemen van de RR techniek.
Alles daarna weinig spannend, maar prima voor in de modder.
Iets verkort voor de 90, iets verlengd voor de 110. Wat aangepaste outriggers dat de boel past.
Het chassis was te breed voor de koets, dus plakken we er een paar plastic wielkastverbreders aan.
Niet erg innovatief, onwaarschijnlijk dat er 15 jaar nodig was zover te komen.
Alles RR, de veren, de assen, wielen. Alles uitwisselbaar.
Daarna is er weinig meer gebeurd.
De laatste defenders zijn nauwelijks vooruitgang op het oud concept.
De 50th anniversary nog de leukste versie dankzij het integraal overnemen van de RR techniek.
Alles daarna weinig spannend, maar prima voor in de modder.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
dyngo schreef:De defender is niet veel meer dan een series op een RR chassis.
Iets verkort voor de 90, iets verlengd voor de 110. Wat aangepaste outriggers dat de boel past.
Het chassis was te breed voor de koets, dus plakken we er een paar plastic wielkastverbreders aan.
Niet erg innovatief, onwaarschijnlijk dat er 15 jaar nodig was zover te komen.
Alles RR, de veren, de assen, wielen. Alles uitwisselbaar.
Daarna is er weinig meer gebeurd.
De laatste defenders zijn nauwelijks vooruitgang op het oud concept.
...
Tja, het is allemaal waar, maar ook niet ... 't is maar hoe goed je kijken wilt (of wat je wilt zien).
Het "klopt" vooral dat de Series III al kort na (of bij) z'n introductie aardig verouderd was, en dat LandRover niks deed aan de ontwikkeling van een Series IV (zoals Santana wel deed). De V8 Stage I was slechts een stoplap, een projectje om de Britse auto-industrie met subsidiegeld wat op te peppen.
Maar goed, nu even de losse puntjes:
1º Is er om te beginnen geen sprake van een Defender maar hoogstens een "defenderoïde"
2º De eerste "Defenders" betroffen nu juist de 110 en die hebben een chassis dat echt iets meer betreft als een gestreched RR-chassis
- Je zou op deze wijze ook makkelijk kunnen zeggen dat een RRC op een gemodificeerd Series chassis staat
4º Ook de veren zijn niet echt dezelfde: de 110 heeft achter zelfs echt eigen veren, en ze zijn gewoonlijk stugger als de RRC-veren
5º Het chassis is niet te breed, het is de spoorbreedte van de assen die de wheel-brows "nodig" maken
6º De eerste 110-en waren nog met inschakelbare voorwiel-aandrijving leverbaar
7º Pas toen de 110 een succes bleek (ondanks de uiterlijk bescheiden verschillen met de Series III) kwam ook de 90
- (en de 90 heeft daarbij meer gemeen met de RRC: beide assen, en het chaasis lijkt ook meer
En dan qua het al dan niet aanwezig zijn van "vooruitgang": Enerzijds was het gebrek aan modieuze nieuwigheden juist een van de sterke punten van de Defender, anderzijds is het paradoxaal de Defender een gebrek aan vooruitgang te verwijten en tegelijk nú in de huidige tijd een nog oudere RRC aan te prijzen.
Ook al was die RRC voor zijn tijd "modern", in de vergelijking met een (latere) Defender zijn de verschillen eigenlijk alleen gelegen in de koets en de slappere of stuggere vering, in de vergelijking met een Disco I zijn de verschillen verwaarloosbaar, en in vergelijking met een Disco II is een RRC toch vooral een classic.
Als je nu een young classic wilt, met een leuk prijsje en een nog gemakkelijke onderdelen-verkrijgbaarheid (zowel nieuw als sloop) dan is een Disco II een eerste keus (nee het is niet mijn keus, ik ben van die achtehaalde Defender).
Groeten MarcS
PS Het heeft overigens geen enkele meerwaarde om de ene of andere motorisering of carrosserie op te hemelen. Vanaf de Series I en zeker vanaf de Series II tot en met de Disco II en de laatste Defenders is de ontwikkelings-historie van de LandRovers een opeenvolging van haasje-overs ... wat als nieuwe moderniteit ergens in de productie wordt ingevoerd komt vroeger of later bij een latere auto weer als standaard terug. Het al dan niet "geweldig" zijn en/of degelijk of duurzaam of makkelijk te repareren etc. is vooral afhankelijk van je referentie-kader.
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
het is uiteindelijk een D2 TD5 geworden.
.
ben dus weer LR eigenaar geworden.
bloed kruipt waar het niet gaan kan.
hihaaaaaaaaaa!!!!!!
ben dus weer LR eigenaar geworden.
bloed kruipt waar het niet gaan kan.
hihaaaaaaaaaa!!!!!!
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
Roger schreef:het is uiteindelijk een D2 TD5 geworden.
![]()
![]()
![]()
![]()
.
ben dus weer LR eigenaar geworden.
bloed kruipt waar het niet gaan kan.
hihaaaaaaaaaa!!!!!!
Dat bloed laat er geen gras over groeien ... in 4 dagen 6 uur is de kogel door de kerk.
Hoeveel toeters en bellen zitten er op (afgezien van de obligate klaxon)?
Hoe meer er op zit hoe meer er stuk kan .. het is tenslotte een LandRover.
Overigens ... kruipen waar je niet gaan kan ... is ook typisch LandRover.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: RRC 2.4 VM diesel ervaringen
Gelukkig weer een D2 rijder tussen al dat Defender geweld
Gefeliciteerd met je geweldige aankoop!
Chris
Chris
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten