verwijdering EGR van 300 Tdi Defender......

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: verwijdering EGR van 300 Tdi Defender......

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2017, 15:58

juko schreef:
robb schreef:Daarnaast heb je ook de slang van de carterontluchting die aangesloten is op het aanzuigkanaal van de turbo.....daar komt ook oliedamp mee naar binnen via de turbo....Je hoeft de EGR er niet af te halen maar een plaatje ertussen doet t zelfde en is minder zichtbaar.

plaatje er tussen doen, ook een optie. Denk ik over na.

Ook een plaatje ertussen maakt je tot een milieu-maffioos ...
.... en als men het tzt gaat controleren dan val je met een plaatje ertussen ook door de mand.

En zoals Roger B. beschrijft: ook met een normaal werkende EGR hoef je geen enkel probleem te hebben.

Groeten MarcS

juko

Berichtdoor juko » 16 Nov 2017, 16:06

Ik begrijp je heel goed Marc. je hebt ook helemaal gelijk, ethisch kan het ook niet.

Waar ik alleen mee zit, of eigenlijk over nadenk. Het moet toch beter voor de motor zijn dat er schone lucht inkomt ipv oude uitlaatgassen. Als dat zo is vind ik dat wel iets om over na te denken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2017, 16:53

juko schreef:Ik begrijp je heel goed Marc. je hebt ook helemaal gelijk, ethisch kan het ook niet.

Waar ik alleen mee zit, of eigenlijk over nadenk. Het moet toch beter voor de motor zijn dat er schone lucht inkomt ipv oude uitlaatgassen. Als dat zo is vind ik dat wel iets om over na te denken.

De EGR is natuurlijk voor het miljø bedacht, maar de rustiger verbranding onder deellast heeft ook andere voordelen zoals een lagere thermische belasting.
Verder voegt de EGR slechts een deel uitlaatgas toe, en dat is dan uitlaatgas dat ontstaat bij deellast, dus normalerwijze niet overdreven vuil.
Een diesel draait nu eenmaal op een ruime overmaat lucht en de EGR zorgt ervoor dat onder deellast die overmaat lucht niet zo groot wordt dat de ontbranding te vlot en te heet verloopt.
Het enige waar je op moet letten is: 1º dat de EGR niet open blijft staan (dat merk je direct aan vermogensverlies zodra je vermogen vraagt), en 2º geen (of weinig) roet produceren op de momenten dat de EGR normaal open staat (maar dat was sowieso al beter voor de motor).
Dus leren om niet vanuit ondertoeren de motor vooruit te wurgen, en vooral leren om bij een heuvelende en/of bochtige weg de turbo zo te bespelen dat die al op gang is zodra je weer vermogen vraagt - je hoeft dan echt niet overdreven vaak terug te schakelen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Nov 2017, 18:30

Landmarcs schreef: .... en als men het tzt gaat controleren dan val je met een plaatje ertussen ook door de mand.

Dan moeten ze de boel losdraaien, want er zit standaard al een plaat tussen, met een (gekalibreerd?) gat erin.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2017, 18:57

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef: .... en als men het tzt gaat controleren dan val je met een plaatje ertussen ook door de mand.

Dan moeten ze de boel losdraaien, want er zit standaard al een plaat tussen, met een (gekalibreerd?) gat erin.

Tja, niets is onmogelijk ... recentere diesels worden uitgelezen ipv de roetmeting, ook de werking van de EGR wordt uitgelezen.
De EGR geeft ook een foutmelding als er ergens een blokkade is. Wil je deze uitlezing foppen dan moet je dus dubbele sjoemel-software hebben, zowel de EGR bypassen als een vals correct uitlees-signaal.
Als er maar genoeg "gesjoemeld" wordt komt er beslist wel een of andere test of de EGR ook effectief open gaat.
Misschien kan je een plaatje met een veel kleiner "gekalibreerd" gat monteren om zo'n test te foppen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Nov 2017, 10:05

het gaat hier over een 300Tdi..... geen uitlezing geen terugkoppeling niks, en losschroeven mag een keurmeester de boel niet, dus nee, een plaatje zal nooit opgemerkt worden bij een 300Tdi tijdens de keuring zoals die nu is
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 17 Nov 2017, 10:30

juko schreef:Ik begrijp je heel goed Marc. je hebt ook helemaal gelijk, ethisch kan het ook niet.

Ik denk dat het ook beter is voor de motor. Nadat ik mijn EGR-klep jaren geleden heb verwijderd vond ik het inlaatkanaal steeds schoner worden, ook vind ik de motor beter oppakken en zelfs iets zuiniger lopen. Gewoon proberen en kijken of het bevalt? Dat is nu juist het leuke met een oudere Land Rover, je kan nog van alles uitproberen. ;) Van de laatste Defenders en ook vanaf de D3 is het verwijderen of omzeilen van de EGR bijna onmogelijk.

Chris

juko

Berichtdoor juko » 17 Nov 2017, 11:25

dank je Chris. Ik ga het denk ik gewoon maar eens proberen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2017, 12:24

Roger B. schreef:het gaat hier over een 300Tdi..... geen uitlezing geen terugkoppeling niks, en losschroeven mag een keurmeester de boel niet, dus nee, een plaatje zal nooit opgemerkt worden bij een 300Tdi tijdens de keuring zoals die nu is

Precies, zoals de keuring nu is ziet een keurmeester het niet. Er wordt zoveel gesjoemeld dat er stemmen opgaan de keuring op dit soort punten aan te passen. Zowel de mechanische aanpassingen (zoals een blind-plaatje of een andere afstopping) en de software-matige aanpassingen kan je ook weer opsporen. Hoe meer er aan gesjoemel is hoe eerder er tegenmaatregelen zullen komen -- hetzij begin van de rit (dus in de vorm van extra permanente eisen/APK-keurpunten) danwel aan het eind van de rit (en dan dus meer toegangsbeperkingen - omdat bijv de luchtkwaliteit achterblijft tov de voorspelling omdat de voertuigen veel meer als verwacht uitstoten)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2017, 18:42

Blijft een leuke discussie. Als je je inlaatkanaal steeds schoner vind worden, trek je dat dan iedere maand los om te kijken hoe het eruit ziet? :shock: :shock:

Ik heb een 300Tdi gereden uit 1998 met egr. Bij 150.000 km ongeveer eens de inlaat erafgetrokken en schoongemaakt. Daar zat een laagje zwarte smurrie in van hooguit de dikte van een gewone verflaag in. Daar zal het blok weinig last van hebben. Dat heb ik schoongemaakt, lees het ding in de ontvetterbak gekwakt en na een halve dag weken schoongeveegd. Daarna het ding gewoon terug gestoken en vrolijk door gereden. :roll: :roll:

In de huidige Disco zit heel de kermis er ook nog gewoon op en het ding loopt mooier, stiller en soepeler rond dan menig ander Td5 die ik ken..........

Ik laat het lekker zitten, het zit niet in de weg en de uitstoot wordt er minder van. Hoe kun je daar op tegen zijn? Vanwege een niet onderbouwde overtuiging dat het slecht zou zijn voor de motor??

Mijn vorige Td5 heeft 350K gedraaid en is daarna een nieuw leven begonnen in een refurbished Defender........ (of dat mét of zonder EGR is durf ik nie te zeggen) :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”