juko schreef:Ik begrijp je heel goed Marc. je hebt ook helemaal gelijk, ethisch kan het ook niet.
Waar ik alleen mee zit, of eigenlijk over nadenk. Het moet toch beter voor de motor zijn dat er schone lucht inkomt ipv oude uitlaatgassen. Als dat zo is vind ik dat wel iets om over na te denken.
De EGR is natuurlijk voor het miljø bedacht, maar de rustiger verbranding onder deellast heeft ook andere voordelen zoals een lagere thermische belasting.
Verder voegt de EGR slechts een deel uitlaatgas toe, en dat is dan uitlaatgas dat ontstaat bij deellast, dus normalerwijze niet overdreven vuil.
Een diesel draait nu eenmaal op een ruime overmaat lucht en de EGR zorgt ervoor dat onder deellast die overmaat lucht niet zo groot wordt dat de ontbranding te vlot en te heet verloopt.
Het enige waar je op moet letten is: 1º dat de EGR niet open blijft staan (dat merk je direct aan vermogensverlies zodra je vermogen vraagt), en 2º geen (of weinig) roet produceren op de momenten dat de EGR normaal open staat (maar dat was sowieso al beter voor de motor).
Dus leren om niet vanuit ondertoeren de motor vooruit te wurgen, en vooral leren om bij een heuvelende en/of bochtige weg de turbo zo te bespelen dat die al op gang is zodra je weer vermogen vraagt - je hoeft dan echt niet overdreven vaak terug te schakelen.
Groeten MarcS