Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Roger B. » 18 Nov 2017, 12:24

wie levert motorremmen/retarders voor land rover en hoeveel denk je dat er daar mee rond rijden?

ik rij dan misschien een land rover die wel goed ontworpen is, maar mijn disco heeft geen moeite met remmen, daar heb ik geen motorrem of retarder voor nodig, tis geen 10-100 ton vrachtwagen
gone

Houston

Berichtdoor Houston » 18 Nov 2017, 12:49

Ik denk geeneen. (Maar heb je het wel eens geprobeerd? Weet je dus wat het is?)
Ik zeg ook niet dat het niet toereikend is. Natuurlijk kan ik gewoon op de rem trappen. Of -wanneer het steiler is- terugschakelen, langzamer naar beneden gaan enz.
Ik red me verder prima met mn -standaard- auto. Is voor mij meestal goed genoeg. Daarnaast vind ik t wel een uitdaging om met een standaard auto zoveel mogelijk te doen.
Maar in sommige situaties zou ik een motorrem o.i.d. wel prettig vinden. (in sommige situaties misschien luchtvering, maar die kom ik niet zo vaak tegen. Of een lier. Of een snorkel. Of een verhogingsset. enz enz.) Omdat ik niet zo langzaam wil. Of op de rem wil trappen.
Maar ik ben me bewust dat ik anders rij dan de meeste andere mensen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2017, 16:55

Houston schreef:....
Ik red me verder prima met mn -standaard- auto. Is voor mij meestal goed genoeg. Daarnaast vind ik t wel een uitdaging om met een standaard auto zoveel mogelijk te doen.
Maar in sommige situaties zou ik een motorrem o.i.d. wel prettig vinden. (in sommige situaties misschien luchtvering, maar die kom ik niet zo vaak tegen. Of een lier. Of een snorkel. Of een verhogingsset. enz enz.) Omdat ik niet zo langzaam wil. Of op de rem wil trappen.
Maar ik ben me bewust dat ik anders rij dan de meeste andere mensen.

Ik kan me in Houston's gedachtengoed goed vinden. D'r zijn gewoon van die momenten dat je denkt ... het zou mooier zijn als ... :idea:
Die verhogingsset spreekt me niet zo aan, bij een lier denk ik aan de handlier (maar dan ook aan de ruimte die zo'n ding neemt), een snorkel zou me alleen maar verleiden om door te diep water te rijden ... dus wat Roger B. schrijft is ook waar: standaard kan de LandRover (zelfs een Defender ;) ) al heel veel.

Ik heb bij mijn auto een paar "standaard" opties aangevinkt - ABS/ETC en voorruitverwarming - en verder tegevoegd: "RockSliders" (teneinde wat meer zij-protectie te hebben), een stuurstang-beschermplaat, een diff-beschermer, en heel stevige "Bumperettes", LED-lichtjes (maar geen LED-lichten), een radiator-muff & anti-steenslag-radiator-rooster, o ja ook nog een 220V motorvärme en een aparte set winterbanden.
Maar ik heb (nog) geen achteruitrijcamera, geen achteruitrij-afstandverklikkers, geen extra brandstof-tank of vulhals-tank, geen extra hardware aan de onderzijde, geen side-lockers, geen verzwaarde reserve-wieldrager, geen airco, geen over-dikke banden, geen navigatie (ik navigeer zelf), en noem maar op ... er is zat te bedenken en voor bijna alles is wel een goede reden te bedenken, voor bijna alles geldt ook dat de standaard auto het maar zelden nodig heeft.

En ... ik herken dus - en dat dan meer dan eens - het gevoel dat kennelijk een enkeling met mij deelt ... dat het leuk zou zijn als je gecontroleerder op de motor zou kunnen remmen. Je hoeft echt niet met 45º de helling af te gaan om meer en makkelijker beheersbaar motorremvermogen te willen hebben.

Een retarder is wellicht makkelijker te realiseren als bij veel andere lichtere auto's: Met de PTO (als die dus niet voor een overdrive of bijv. een mechanische of hydrauische lier gebruikt wordt) heb je een handzaam aangrijppunt. Of je een uitlaatrem moet willen is zeer de vraag: in ieder geval bij de Td5 is er zonder al zo nu en dan een spruitstuk-probleem.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”