Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor dyngo » 16 Nov 2017, 21:32

Wel, de remmen op mijn trailer zijn niet zo geweldig.
Maar ooit, een aantal jaren terug, reed ik met een geleende nieuwe trailer, daarop een Toyota HDJ100 achter mijn eerste 83er RR met 3,5 carbu. De 300 km van Bxl naar de Krim ging slechts in zijn derde versnelling, maar remmen .. De trailer trok de Range naar achteren !

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Erik Peters » 17 Nov 2017, 09:09

dyngo schreef:De trailer trok de Range naar achteren !

Voor je gevoel, neem ik dan aan. Een oplooprem trekt niet, dan is de rem er weer af, maar een aanhanger met een 'eigen' (lucht)remsysteem kan dat wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Roger B. » 17 Nov 2017, 10:19

Houston schreef:
Edward schreef:
Erik Peters schreef:Tja, nu maar wachten op een Defender motor met een Free Valve bediening, dan is de Jake-Brake wel te programmeren.

Groet,

Erik.


Gewoon een standaard Defender rijden en terugschakelen is te simpel zeker? :shock: :shock: Er mag maar 3.5 ton achter zo'n hok, daar heb je echt geen trucker hardware voor nodig.........

Een motorrem remt natuurlijk harder dan alleen maar terugschakelen. ;)
Met een redelijke kar erachter van de snelweg af, gebeurt er bij die van mij niet veel, na het terugschakelen alleen.


daarom heeft de fabrikant remmen op je auto gemaakt......

vind het altijd verbazingwekkend dat lui denken dat ze een auto beter zouden kunnen ontwerpen dan een fabrikant die er miljoenen in steekt en een team van geschoolde specialisten op heeft zitten....... uiteraard maakt een fabrikant een doorsnee bruikbare auto met een zekere betrouwbaarheid en universele inzetbaarheid....... en zal dat nooit pietjes specifieke unieke wensen vervullen.... maar als die wens duizenden euro's aan ontwikkeling en productie kost vind pietje het vast ineens een stuk minder belangrijk.

overigens.... van de zomer met een automaat Td5 met een achteraf berekend/gegokt iets te zware 4 ton schamel aanhanger met oplooprem via donnersberg, de vogezen naar zwitserland en terug gereden...... kan niet zeggen dat ik remproblematiek gehad heb... terugschakelen.... ja dat kan ook met een automaat, en waar nodig bijremmen.... voldoet meeeer dan prima heb je niks aan motorremfreubelarij voor nodig
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2017, 12:15

Roger B. schreef:...... kan niet zeggen dat ik remproblematiek gehad heb... terugschakelen.... .... , en waar nodig bijremmen.... voldoet meeeer dan prima heb je niks aan motorremfreubelarij voor nodig


Dat geloof ik maar zo, hoewel mijn ervaring is dat terugschakelen alleen maar heel beperkt werkt, zelfs zonder kar erachter geeft het om te beginnen alleen maar meer toeren. Maar goed, een moderne(re) LandRover heeft rondom betrouwbare remmen. Ik heb de remmen bij de "luxe"wagen wel eens (te) warm geremd, bij de Defender worden ze hoogstens gewoon warm.

Ik dacht dus ook meer aan winterse boswegen/paden, of zomerse geitenpaadjes in het hooggebergte.
Je kan dan voor de zekerheid direct een heel lage versnelling kiezen en het hele eind stapvoets rijden ... maar dan kan je bijna beter gaan lopen.
Je kan dan ook iets vlotter rijden ... alleen is het dan dus bijremmen ... en bijremmen daar waar de helling net steiler wordt en de grip dus nog beroerder is iets wat je eigenlijk niet wilt (met ABS/ETC gaat het hopelijk beter). In zulke gevallen zóú een of andere aanvullende motor-rem een leuk extra zijn, een soort omgekeerd gaspedaal.
Helling-op is onder zulke omstandigheden veel makkelijker: Komt er een bedenkelijke passage dan neem je iets gas weg en de auto kruipt netjes hangend aan het gas omhoog, is de route daarna weer overzichtelijker dan geeft je weer meer gas, eventueel schakel je tussentijds nog terug - doe je dat tijdig dan schakel je terug voor je stilvalt en dus zonder risico op momentum-verlies.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Roger B. » 17 Nov 2017, 12:23

in geval van bospaadjes en dergelijke heb je nog meer keuze dan in het gewone rij-verkeer op de weg........als lage gearing 1,2 of 3 te snel gaat moet je aan een lier op je achterbumper denken waar je je auto aan langs die muur kunt laten afdalen.....of niet meer verwachten dan alleszins redelijk is.... sorry hoor, maar als je vind dat een defender niet rustig genoeg een helling af kan moet OF een keer reële verwachtingen gaan nemen, OF leren rijden...

Als het je te langzaam gaat..... kun je altijd een beetje gas bij geven..... gaat het te snel ga je een versnelling terug..... 5 - in jouw geval - versnellingen te kiezen in laag, je maakt me niet wijs dat je daar niet een min of meer juiste snelheid in zou kunnen vinden
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2017, 12:38

Roger B. schreef:in geval van bospaadjes en dergelijke heb je nog meer keuzen dan in het gewone rij-verkeer op de weg........als lage gearing 1,2 of 3 te snel gaat moet je aan een lier op je achterbumper denken waar je je auto aan langs die muur kunt laten afdalen.....of niet meer verwachten dan alleszins redelijk is.... sorry hoor, maar als je vind dat een defender niet rustig genoeg een helling af kan moet OF een keer reële verwachtingen gaan nemen, OF leren rijden...

Als het je te langzaam gaat..... kun je altijd een beetje gas bij geven..... gaat het te snel ga je een versnelling terug..... 5 - in jouw geval - versnellingen te kiezen in laag, je maakt me niet wijs dat je daar niet een min of meer juiste snelheid in zou kunnen vinden


Ik maak jou niks wijs ... je leest namelijk niet wat ik schrijf.

In 2 of 3 laag is (zeker bij een Puma) echt laag genoeg.
Het gaat mij erom dat je dan snel met een loeiende motor rijdt als het vlotter als stapvoets kan.
De hele helling stapvoets af kan natuurlijk ook maar zoals ik al aangaf wordt lopen dan een alternatief.
In mijn "ideaalbeeld" had ik helling-af dus een of andere aanvullende rem teneinde de elasticiteit te hebben die je ook hebt bij het helling-op.
Het is toch leuk om een beetje te blijven dromen.

Ik denk overigens dat ik best reële verwachtingen heb. Ik ben al eens met verbazing bekeken omdat ik zonder sneeuwkettingen heel ver gekomen was, een andere keer keek men nog meewariger omdat ik juist wel sneeuwkettingen had gemonteerd .... echter toen het op helling-af aankwam verloren de mannen met de meewarige blik ineens hun bravourige allure ... ze zweetten peentjes want een grove band vind helling op echt wel grip in de wat diepere sneeuw, helling af is dat ineens heel anders ...


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Roger B. » 17 Nov 2017, 13:05

ja, jij vindt alles boven 2000 toeren een joelende motor en dus is dat in de moderne diesels een irreeel verwachtingspatroon, net zoals jij altijd klaagt over de overbrengingen in je puma bak en iedereen die dat ding wel gebruikt zoals het bedoeld is daar geen last van lijkt te hebben.

die motor kan daar prima tegen, om met gas los die auto af te remmen, dat probleem zit meer tussen jouw oren dan boven de auto zijn vooras
gone

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Ron63 » 17 Nov 2017, 16:36

tim schreef:Ik verwacht dat we nog een halve pagina nodig hebben in dit draadje en dan hebben we het over een DRS systeem in het grijs kentekendakje , toch best handig up hill.. :? :roll:


:lol: ,en dan down hill weer opladen (om het on topic te houden)
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2017, 16:43

Ron63 schreef:
tim schreef:Ik verwacht dat we nog een halve pagina nodig hebben in dit draadje en dan hebben we het over een DRS systeem in het grijs kentekendakje , toch best handig up hill.. :? :roll:

:lol: ,en dan down hill weer opladen (om het on topic te houden)


Hmmm ... deze drs moest toch even opzoeken wat een DRS in het grijzekentekendakje kan doen .... :ugeek: .

D'r kan ook een mooie remparachute in dat grijskentekedakje .... :o :idea: :shock:

drs McS

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Diesel <=> Benzine in samenhang met motor-remvermogen

Berichtdoor Houston » 18 Nov 2017, 11:20

Roger B. schreef:
Houston schreef:
Edward schreef:
Gewoon een standaard Defender rijden en terugschakelen is te simpel zeker? :shock: :shock: Er mag maar 3.5 ton achter zo'n hok, daar heb je echt geen trucker hardware voor nodig.........

Een motorrem remt natuurlijk harder dan alleen maar terugschakelen. ;)
Met een redelijke kar erachter van de snelweg af, gebeurt er bij die van mij niet veel, na het terugschakelen alleen.


daarom heeft de fabrikant remmen op je auto gemaakt......

vind het altijd verbazingwekkend dat lui denken dat ze een auto beter zouden kunnen ontwerpen dan een fabrikant die er miljoenen in steekt en een team van geschoolde specialisten op heeft zitten....... uiteraard maakt een fabrikant een doorsnee bruikbare auto met een zekere betrouwbaarheid en universele inzetbaarheid....... en zal dat nooit pietjes specifieke unieke wensen vervullen.... maar als die wens duizenden euro's aan ontwikkeling en productie kost vind pietje het vast ineens een stuk minder belangrijk.

overigens.... van de zomer met een automaat Td5 met een achteraf berekend/gegokt iets te zware 4 ton schamel aanhanger met oplooprem via donnersberg, de vogezen naar zwitserland en terug gereden...... kan niet zeggen dat ik remproblematiek gehad heb... terugschakelen.... ja dat kan ook met een automaat, en waar nodig bijremmen.... voldoet meeeer dan prima heb je niks aan motorremfreubelarij voor nodig


Jij misschien niet. Maar ik had dat wel prettig gevonden. Ik kom sowieso niet veel aan m'n rempedaal en vind de remmen van mijn Defender, als ik ze wel nodig heb, niet heul geweldig.
En blijkbaar vinden heel veel mensen die Land Rover rijden ze standaard niet goed genoeg uitgerust, anders was die hele industrie niet nodig geweest.
en blijkbaar vinden al die afnemers van die bedrijven die extra kosten ook geen probleem. ;)
Heb je wel eens een motorrem (of retarder) gebruikt?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten