Houston schreef:....
Een retarder op een personenauto is overdreven maar ik zoek met m’n linkervoet nog regelmatig op de grond naar de motorrem. Die zou ik in m’n Defender best handig vinden! Voor als je iets meer wilt afremmen dan alleen gas los maar minder dan echt remmen. Vooral met een aanhanger erachter.
Tja, het is al langer geleden; in mijn herinnering was 't een handbediening in die Franse bussen wellicht is mijn herinnering vertroebeld.
Het had wel wat, een diesel-geluid waarvan je duidelijk hoort dat het wat extra geknepen wordt.
En het zou ook wel wat hebben op de Defender, bij serieus helling-af moet je hetzij heel langzaam-aan van het begin af aan, of je moet zodra het nog steiler wordt toch voorzichtig de rem aantikken (eventueel meermaals). Bij wat extremere omstandigheden* zou je liever zonder remmen direct aan de motor "hangen". * bijv. heel steil en onoverzichtelijk onverhard, of gewoon steil en glad plaatselijk verijsd
Maar goed, het uitlaatspruitstuk moet er maar tegen kunnen (en je moet een plek voor een vlinderklep vinden, vóór de turbo).
Groeten MarcS