VeeTee schreef:Normaal zo'n 85 C - is niet exact, vanwege de plaatsing niet in het koelwater maar op het thermostaathuis, maar het gaat mij om de relatieve waarden - berg op met veel werken tegen de 100 C, en bij lange afdalingen koelt de boel af tot soms wel 65 C.
Ik heb dus geen mooie metingen, maar wel de ervaring dat er soms een echte koude dip ontstaat -- nog afgezien van het afkoelen bij langer dalen.
Ik zou eens goed moeten opletten (of bij VeeTee langs voor een meet-installatie). Het zou me niet verbazen dat de koudste dip ontstaat na een vlot genomen klim, of een ander moment van meer vermogen (bijv. een inhaal-actie), gevolgd door een afdaling of een ander moment van geen vermogen (bijv. het gas terug na het inhalen).
Eerst het opwarmen, tot het moment van openen van de thermostaat, en als dan door een toevallige samenloop die thermostaat net open gaat op het moment dat de vermogensvraag inmiddels al weer laag is dan zijn daar alle ingrediënten voor een snelle temperatuurdaling.
Verder geven de cijfers van VeeTee aan dat bij meer auto's de koelvloeistof-temperaturen grotere variaties vertonen als je op grond van thermostaat zou denken. Bovendien strekt de waargenomen temperatuur-range zich uit tot in het gebied dat bij Td5 en Puma door de driestanden-meter als "koud" wordt weergegeven.
Groeten MarcS