Chris,
Het verschil tussen 88º en 92º is niet zo groot, maar ... let wel op, het is in onze streken, en ook in wat continentalere streken 's winters ook maar zo + 10º of soms zelfs + 20º. In principe is de 88º thermostaat voldoende voor voldoende warmte, alleen zijn alle verwarmings-tussenstappen krapjes gedimensioneerd en/of gevoelig voor ongeveer iedere tegenslag.
De "Radiator-Muff" bij de Defender blokkeert niet alle koeling, maar zorgt ervoor dat het onder de motorkap iets minder kil wordt, en zorgt er ook voor dat zodra de thermostaat open gaat de koelvloeistof-temperatuur niet zo'n diepe dip maakt (de temoperatuur-indicatie in de Defender is uiterst ongevoelig, toch zag ik de thermostaat-dip bij echt koud weer (zonder "Muff" dus) zelfs aan het net iets zakken van die meter.
Een kartonnetje tegen de radiator blokkeert wel de koeling, dat zou ik niet doen, een kartonnetje voor of achter, tegen de grill is dan beter.
Groeten MarcS
Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin
-
Roger B.
Re: Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin
toch knap dat jij een lichte dip ziet in een meter die door de ECU op koud, net boven blauw, midden, of in het rood gezet wordt......
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:toch knap dat jij een lichte dip ziet in een meter die door de ECU op koud, net boven blauw, midden, of in het rood gezet wordt......
Precies, ik ben buitengewoon knap.
Je voelt het overigens vaker als dat je het ziet, ineens een korte verkilling in de temperatuur van de kachellucht.
Als het buiten koud genoeg is zakt bij het opengaan van de thermostaat de temperatuur bij de motor-temperatuursensor kennelijk kortstondig zo ver dat de ECU even twijfelt of ie koud moet aangeven, dan zakt de wijzer dus even ietsje onder de gebruikelijke middenstand.
Die meter wijst overigens wel vaker net een tikje genuanceerder aan als die befaamde driestanden. Rijd je, met een koude motor, een lange helling af en is er gedurende die afdaling geen mogelijkheid de motor warm te draaien dan kan ie een langere tijd twijfelen tussen koud en bedrijfstemperatuur.
Ik weet ook niet hoe de ECU het meter-signaal manipuleert: wordt het analoge signaal alleen naar pseudo driestanden gemodificeerd of genereert de ECU een nieuw driestaps-signaal met drie distincte waarden ? (Ik zou me best wat waard zijn als er ergens een "switch" was die de temperatuurmeter "gewoon" analoog zou maken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
volgens mij is je thermostaat echt niet in orde als ie onder het rijden onder 70 graden komt.
de sensor zit aan de ECU, de ECU geeft signaal aan de meter, en dat gaat stapsgewijs, alleen de "reis" van stap naar stap verloopt gedempt maar dat komt uit de meter, niet uit de ECU. (zo werkt het naar mijn ervaring bij een Td5 in de D2 iig)
de sensor zit aan de ECU, de ECU geeft signaal aan de meter, en dat gaat stapsgewijs, alleen de "reis" van stap naar stap verloopt gedempt maar dat komt uit de meter, niet uit de ECU. (zo werkt het naar mijn ervaring bij een Td5 in de D2 iig)
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:volgens mij is je thermostaat echt niet in orde als ie onder het rijden onder 70 graden komt.
Stel, de thermostaat is in orde, stel het is buiten min 15, stel je rijdt al even en de thermostaat gaat open.
Dan komt er een plons min 15 koelvloeistof in het koelcircuit. Als die koud-plons 2 liter koelvloeistof betreft dan zakt de temperatuur al tot onder die 70º.
NB, ik ken wel te totaalinhoud van het Td5 Defender koelsysteem, maar niet de inhoud van het circuit dat door de thermostaat wordt bediend, die 2 liter is dus gewoon een reken-voorbeeld.
Natuurlijk gaat de thermostaat dicht zodra die koude-plons langs komt maar tegen die tijd is "het kwaad" al geschied, de radiator-circuit-inhoud is dan al vermengd met het motor-circuit.
Dit effect is dus ook de reden waarom je bij een Defender plezier hebt van een Radiator-Muff. Bij temperaturen onder de 10º is de radiator al ruimschoots te ruim bemeten, en bij ruim onder nul krijg je "last" van de hiervoor genoemde koude-dip.
Groeten MarcS
Ik heb een 300Tdi, dus geen ECU, maar ik heb wel een extra temperatuurmeter geïnstalleerd, met een aantal sensoren op verschillende plaatsen: Eén daarvan zit op het thermostaathuis, en die registreert feilloos wanneer the thermostaat open gaat. Je ziet dan inderdaad in eerste instantie een dip, waar na de temp. weer langzaam wat oploopt.

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
Landmarcs schreef:Roger B. schreef:volgens mij is je thermostaat echt niet in orde als ie onder het rijden onder 70 graden komt.
Stel, de thermostaat is in orde, stel het is buiten min 15, stel je rijdt al even en de thermostaat gaat open.
Dan komt er een plons min 15 koelvloeistof in het koelcircuit. Als die koud-plons 2 liter koelvloeistof betreft dan zakt de temperatuur al tot onder die 70º.
NB, ik ken wel te totaalinhoud van het Td5 Defender koelsysteem, maar niet de inhoud van het circuit dat door de thermostaat wordt bediend, die 2 liter is dus gewoon een reken-voorbeeld.
Natuurlijk gaat de thermostaat dicht zodra die koude-plons langs komt maar tegen die tijd is "het kwaad" al geschied, de radiator-circuit-inhoud is dan al vermengd met het motor-circuit.
Dit effect is dus ook de reden waarom je bij een Defender plezier hebt van een Radiator-Muff. Bij temperaturen onder de 10º is de radiator al ruimschoots te ruim bemeten, en bij ruim onder nul krijg je "last" van de hiervoor genoemde koude-dip.
Groeten MarcS
fout in je redenering is dat je er van uit gaat dat de thermostaat ineens ver open zwaait en die hele sloot koud water de motor in stuurt.... de thermostaat opent langzaam, er komt koud water langs dus sluit ie weer, wordt weer opgewarmd door het warme water gaat weer beetje open... etc etc etc
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:fout in je redenering is dat je er van uit gaat dat de thermostaat ineens ver open zwaait en die hele sloot koud water de motor in stuurt.... de thermostaat opent langzaam, er komt koud water langs dus sluit ie weer, wordt weer opgewarmd door het warme water gaat weer beetje open... etc etc etc
Ik ben me ervan bewust dat de thermostaat niet ineens geheel open staat. De thermostaat gaat echter wel snel genoeg open om bij een buitentemperatuur van 40+ en dunne hooggebergte lucht nog snel genoeg te zijn om bij een plotselinge temperatuurstijging vlot genoeg te zijn om de motor voldoende te koelen.
Bij een meer dan 50º lagere buitentemperatuur is dezelfde openingssnelheid dus veel te groot.
Daarenboven gaat de thermostaat naast "rustig" open maar ook "rustig" dicht (en zit tussen open gaan en dicht gaan een zeker temperatuurs-traject). En daarnaast: de thermostaat begint pas dicht te gaan als de koelvloeistof na circuleren in het blok koeler bij de thermostaat aankomt.
Of te wel: een koelsysteem-regeling die bij een hittegolf en/of in het hooggebergte snel genoeg reageert op een (vlot) oplopende motortemperatuur heeft alles in zich om bij veel lagere buitentemperaturen zodanig overbemeten te zijn en zodanig vlot in zijn koel-respons dat een beginnend oscilleren, met de daarbij horende "overshoots", op de loer ligt. De gebruikelijke automotive leerstof heeft het wel in grote lijnen goed, het is een regelsysteem dat streeft naar een evenwicht, in wat extremere omstandigheden is het koel-regelsysteem toch niet zo ideaal als de leerstof leert.
Voor de "thuis-situatie" heb je een zelflerende en modulerende thermostaat ... en ondanks al die slimmigheid kan ook een tamelijk recht-toe-recht-aan centrale-verwarming zo nu en dan de eenvoudige wisselingen in het buitenweer niet vlot genoeg volgen, ook daar zie je soms overshoots in het regelsysteem.
Ik heb alleen subjectieve observaties, gelukkig heeft VeeTee ook meer objectieve observaties die zulke "overshoots" onderbouwen.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Dec 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
VeeTee schreef:Ik heb een 300Tdi, dus geen ECU, maar ik heb wel een extra temperatuurmeter geïnstalleerd, met een aantal sensoren op verschillende plaatsen: Eén daarvan zit op het thermostaathuis, en die registreert feilloos wanneer the thermostaat open gaat. Je ziet dan inderdaad in eerste instantie een dip, waar na de temp. weer langzaam wat oploopt.
en hoe groot is die dip bij temp rond het vriespunt als de thermostaat open gaat bij pakweg 90 graden?
gone
Roger B. schreef:en hoe groot is die dip bij temp rond het vriespunt als de thermostaat open gaat bij pakweg 90 graden?
'n paar graden dacht ik zo, maar precies weet ik het niet, ik heb een verandering geconstateerd maar heb de exacte waarden niet onthouden. Ik zal er eens op letten, maar dat kan even duren, mijn woon-werk afstand is van dien aard dat de motor nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt, ik moet dus even wachten tot zich een langere rit aandient.
Maar terzijde, het is wel leuk om de schommelingen en de omstandigheden waarbij ze voorkomen te observeren. Ik rij regelmatig in de Alpen en dan zie ik de meter met 0.1 C per seconde stijgen of dalen al naar gelang de motor moet werken (berg op) of het gas los gaat bij dalen (afremmen op de motor).
Normaal zo'n 85 C - is niet exact, vanwege de plaatsing niet in het koelwater maar op het thermostaathuis, maar het gaat mij om de relatieve waarden - berg op met veel werken tegen de 100 C, en bij lange afdalingen koelt de boel af tot soms wel 65 C.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <