Defender td5 2002, sochtends erg vochtig binnenin

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: nat aan de binnenkant

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2017, 10:30

reijnard schreef:ik ga mijn standkachel eens nakijken. na jullie reactie dacht ik ineens hee er zit een standkachel op als ik die nu een uur van te voren aan zet nergens last van.
echter werkt hij niet :lol:
ben er nu gelijk naar aan het kijken. de pomp draait en de uitgaande kant van de pomp word de koelvloeistof gloeiend heet. je kan je hand niet op de slangen leggen zo warm ze zijn. echter krijg ik geen warme lucht binnen door de ventilator.
toch werkt de kachel tijdens het rijden goed. duurt echter wel lang voordat het koelsysteem op temperatuur is. misschien thermostaat ff vervangen?

Misschien zit er een luchtbel in de kachel-matrix en is de standkachel-waterpomp niet krachtig genoeg om koelvloeistof langs die bel te krijgen ?

Verder wordt een Td5 sowieso niet erg snel warm, zeker niet wanneer de buitentemperatuur onder de + 10º zit.
Ik had een "slabbetje" (=radiator-muff) op de Td5 en rolde het "slabbetje" bij dit soort temperaturen soms al naar beneden (=dicht), 't zit nu een beetje op de grens, overdag soms nog ruim boven de +10º, 's nachts soms onder 0º.
Bij de Puma rol ik het slabbetje iets later dicht ... de Puma heeft een ongekend kachel-rendement.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Nov 2017, 12:57

Tja, daarom heb ik een heteluchtkachel, net als VeeTee, die is snel warm en blaast de warme lucht door de hele auto. Het duurt ook wel een kwartier voordat de voorruit helemaal ontdooit is. Het dakraam ontdooit eerder omdat de warme lucht graag omhoog wil. Met zo'n motorverwarmer moet je eigenlijk de kachelventilator (ook) laten draaien om de warme lucht goed in de auto te krijgen (en dat is een aanslag op de accu). Tevens verlies ik geen warmte door het motorblok te verwarmen. Dat is bij zeer koude omstandigheden wel een voordeel, maar hier (NL) vind ik dat niet nodig. Als de motor in goede conditie is, start hij toch wel en dan rustig warm rijden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

reijnard

Berichtdoor reijnard » 08 Nov 2017, 13:02

enige voorbeelden van een heteluchtkachel op internet? zodat ik ff kan kijken hoe dat werkt. opzich heeft hij het goed gedaan. webasto schrijft voor dat je standkachel net zoveel stroom afneemt als dat de dynamo bijlaad. oftewel 1 standkachel draaien is minimaal een uur rijden daarna. voor de voorruit hoef ik het niet te doen. of het normaal is of niet maar ik heb een voorruit verwarming erin zitten, met een laag ijs erop nog geen 30 seconden en het druipt naar beneden. wissers keer aan en voorraam is schoon.

mocht hij zijn overleden dan wil ik namelijk de optie heteluchtkachel wel eens proberen.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 08 Nov 2017, 13:18

reijnard" schreef:webasto schrijft voor dat je standkachel net zoveel stroom afneemt als dat de dynamo bijlaad. oftewel 1 standkachel draaien is minimaal een uur rijden daarna.

Dat lijkt me stug... Als de standkachel draait, gebruikt alleen het brandstofpompje een klein beetje stroom, en het pompje in de koelvloeistofleiding wat meer. Betreft het een heteluchtkachel, dan gebruikt de ventilator wat stroom naast het brandstofpompje. Afgezien van het starten van de kachel (waarbij de gloeistift korte tijd wat meer amps trekt), geloof ik niet dat een waterpompje of luchtventilator zo'n 70 A (want dat kan de dynamo laden) trekt... :shock:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Nov 2017, 13:33

Voorruitverwarming, zo luxe heb ik het niet.
Voorbeeld heteluchtkachel: Eberspächer, maar Webasto heeft ook luchtverwarmers. Ik heb al wel 25 jaar Eberspächer kachels in mijn auto's, eigenlijk zonder problemen.
Als ik ergens op bezoek ga en bijv. 's avonds weer terug, dan laat ik de standkachel soms aan staan, blijft het in de auto lekker warm.
Ook heb ik 's winters wel eens in de auto geslapen met de kachel aan.
En ik ben een keertje gestrand met mijn 300 Tdi van Groningen naar huis rijdend, doordat de dynamo vast sloeg en de multi-V-riem brak. Midden in de nacht en met vorst. ANWB gebeld, de monteur kwam na een drie kwartier en zei: "ga maar even in mijn auto zitten om weer warm te worden". Niet nodig zei ik, mijn standkachel draait nog.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2017, 16:27

standkachel die koelwater verwarmd of een standkachel die lucht verwarmd?
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2017, 20:13

Roger B. schreef:standkachel die koelwater verwarmd of een standkachel die lucht verwarmd?

Ik heb alleen luchtverwarmers en die heb ik in de auto ingebouwd (en niet in de motorruimte zoals de waterverwarmers).

Groet,

Erik.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 10 Nov 2017, 20:13

Roger B. schreef:standkachel die koelwater verwarmd of een standkachel die lucht verwarmd?

Als je reageert op Erik's bericht hierboven: ;)

Erik Peters schreef:Tja, daarom heb ik een heteluchtkachel, ...

Edit: ha! Erik, je bent me net 1 seconde voor! :lol:
Vincent

> www.titunet.nl <

reijnard

Berichtdoor reijnard » 28 Nov 2017, 21:26

Landmarcs schreef:
reijnard schreef:ik ga mijn standkachel eens nakijken. na jullie reactie dacht ik ineens hee er zit een standkachel op als ik die nu een uur van te voren aan zet nergens last van.
echter werkt hij niet :lol:
ben er nu gelijk naar aan het kijken. de pomp draait en de uitgaande kant van de pomp word de koelvloeistof gloeiend heet. je kan je hand niet op de slangen leggen zo warm ze zijn. echter krijg ik geen warme lucht binnen door de ventilator.
toch werkt de kachel tijdens het rijden goed. duurt echter wel lang voordat het koelsysteem op temperatuur is. misschien thermostaat ff vervangen?

Misschien zit er een luchtbel in de kachel-matrix en is de standkachel-waterpomp niet krachtig genoeg om koelvloeistof langs die bel te krijgen ?

Verder wordt een Td5 sowieso niet erg snel warm, zeker niet wanneer de buitentemperatuur onder de + 10º zit.
Ik had een "slabbetje" (=radiator-muff) op de Td5 en rolde het "slabbetje" bij dit soort temperaturen soms al naar beneden (=dicht), 't zit nu een beetje op de grens, overdag soms nog ruim boven de +10º, 's nachts soms onder 0º.
Bij de Puma rol ik het slabbetje iets later dicht ... de Puma heeft een ongekend kachel-rendement.

Groeten MarcS

Bij dezen wil ik nog even op het standkachel verhaal terug komen. ik denk dat ik hem eruit ga slopen en voor een nieuw ga kijken of een hete lucht kachel aanschaffen. de frustratie loopt te hoog op. In 2012 is de standkachel door de vorige eigenaar bij de landrover dealer ingebouwd. echter na het uitlezen bij webasto nederland, bleek dat deze nog maar 15 keer gedraaid heeft sinds 2012. dat was al vreemd dus waarschijnlijk vanaf het begin niet goed gewerkt. pompje is vervangen maar dit heeft niet geholpen. pompje zat vrij hoog dus ik verplaatst naar het laagste punt. je hoort tijdens draaien van pompje dat hij ook lucht verplaatst. door niet goed circuleren van het pompje (ook met de nieuwe) word de kachel te warm en slaat hij uit in zijn beveiliging. echter zodra ik de motor stationair laat draaien zodat de 'normale' waterpomp mee doet werkt de kachel perfect omdat de koelvloeistof dan wel goed rond gecirculeerd word. conclusie van degene uit de werkplaats van webasto nederland was dan ook: omdat het pompje van webasto alleen een circulatiepompje is en geen pomp die aanzuigt en druk opbouwt, zuigt hij op de 1 of andere manier lucht aan waardoor uiteindelijk niet goed gecirculeerd word en dus alles in de soep loopt.
echter hoe kan dit dan? auto is daar goed ontlucht. zelf in mijn eigen werkplaats nog met de pers op het koelsysteem ontlucht. ik heb de auto nu 3 maanden en meer dan 10.000km gereden. kachel tijdens rijden werkt perfect en auto is en blijft netjes op temperatuur. in die 3 maanden en 10.000km ook geen lekkage vernomen. niveau was geen druppel gezakt.
zit je dan met een standkachel die niks gedraaid heeft en nog als nieuw is maar webasto nederland weet het ook niet meer :lol: :roll:

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 28 Nov 2017, 21:34

Ik heb eens wat gelezen over een defect klepje in de radiatorontluchting wat je beschreven effecten veroorzaakte, lees hier even, bija helemaal onderaan de pagina: http://www.tjalfbloem.nl/tjalfbloem.nl/ ... tandkachel
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”