Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Waarom LPG ipv diesel (op basis van verbruik)

Berichtdoor dyngo » 06 Nov 2017, 22:25

Geen mens krijgt mij meer uit mijn 'classic' 76er Range Rover met 4,6 motor op LPG.
Zoveel power voor zo weinig geld.
Tot mijn verbazing rijdt de 4,6 met LT77 altijd gunstiger dan 1 op 5 (de 3,9 met 4-bak houdt het op 1 op 4).
En een reservoir van 170 liter (130 bruikbaar denk ik) brengt mij voor weinig geld heel NL door (tank uitsluitend in Belgie voor ca 40 cent/liter).
Deze motor is fabrieksnieuw, maar mijn 3,9 in één van mijn andere RR's heeft er zeker 350.000 op zitten.
Zelfs in Pyreneën waren de LPG stations voldoende te vinden.
Want op benzine gaat niet (injectiemotor met impco LPG zonder ECU) ..
Is me ook te duur.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 07 Nov 2017, 23:14

Landmarcs schreef: Een benzine-motor draait op (of nabij) een Lambda 1 waarde, precies de juiste hoeveelheid lucht en benzine ... dreigt de motor afgeknepen te worden dan wordt ook de luchtstroom door de motor minder en dan is er geen houden meer aan want om de Lambda rond de 1 te houden is er alleen maar minder brandstof.
Groeten MarcS

Blablabla. Lekker theoretisch gezever van onze trein en fiets koning. :D ;)
Een benzine/LPG blok loopt het zuinigst en "milieuvriendelijkst" bij 1 lambda maar levert het meeste vermogen bij 0,8-0,85 lambda. De lambda op 1 proberen te houden onder zware belasting is je reinste onzin. Gewoon dat rechter plankje naar beneden als het nodig is en de lambda naar 0,8 brengen.
Ik heb meerdere diesel Land Rovers gehad, maar mijn huidige 2,25 petrol op LPG is toch het fijnste blok van allemaal. Ik heb ook een tijdje een speelauto gehad met een 3,5 V8 EFI en door de lichte zuigers en vliegwiel (t.o.v. een diesel) klimt die heerlijk snel in toeren als het nodig is.
Zo'n fijne "sterke" diesel reageert veel trager als hij begint te smoren en je dan op het gas gaat staan. Die dikke diesel reageert dan zo traag in de dikke drek dat je heel vaak te laat bent met dat rechter plankje.
Het fijnst in het terrein is gewoon een V8 benzine met een automaat erachter.

Groet,
Eric
Laatst gewijzigd door Eric Tol op 08 Nov 2017, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 08 Nov 2017, 14:59

Hallo Eric,
De strekking in je verhaal tav diesel vs benzine/lpg is helder. Wel een beetje jammer vind ik je houding naar Marc toe.

gr. Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2017, 16:53

Eric Tol schreef:.....
Ik heb meerdere diesel Land Rovers gehad, maar mijn huidige 2,25 petrol op LPG is toch het fijnste blok van allemaal. Ik heb ook een tijdje een speelauto gehad met een 3,5 V8 EFI en door de lichte zuigers en vliegwiel (t.o.v. een diesel) klimt die heerlijk snel in toeren als het nodig is.
Zo'n fijne "sterke" diesel reageert veel trager als hij begint te smoren en je dan op het gas gaat staan. Die dikke diesel reageert dan zo traag in de dikke drek dat je heel vaak te laat bent met dat rechter plankje.
....

Ik zal het niet ontkennen, met de 2,25 of 2,5 petrol motoren heeft LandRover iets moois op de wereld gezet: benzine-motoren met een opvallend hoog koppel onderin, en ze klinken ook nog eens mooi (en dus vooral stil).

Qua dikke sterke diesels ... het lukt mij uiterst zelden om de diesel te smoren, en sinds de "dikke Puma" is het al helemaal moeilijk (omdat die ook nog eens een tamelijk intelligente anti-stall regeling kent). De "Puma" pummelt overal tegenop, en steil helling af gaan de toeren eventueel tot over de 3000 rpm maar je weet dat je een diesel hebt (je hoort het ook) en dus is er serieus motor-rem-kracht.

Of te wel: diesel en benzine hebben beide hun sterke kanten (en dus beide ook zwakke kanten) ... het is misschien wel vooral de berijder die maakt dat de ene of de andere de beste is.

Maar goed, op basis van het verbruik - dat was de eerste vraag - is LPG alleen leuk als je een LPG-pomp in de buurt hebt waarvan de prijsstelling langdurig op ruim onder de helft van de diesel-prijs zit. Rijd je vaker ook langere afstanden dan heb je met diesel het voordeel van de grotere actie-radius (want tegenover extra grote LPG-tanks kan je ook een extra diesel-tank zetten, had ik zo'n extra diesel-tank dan kwam ik met goedkoop tanken in Andorra gewoon thuis).

Groeten MarcS

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 08 Nov 2017, 20:17

fenix2 schreef:Hallo Eric,
De strekking in je verhaal tav diesel vs benzine/lpg is helder. Wel een beetje jammer vind ik je houding naar Marc toe.

gr. Fenna

Jammer dat je mijn Haagse humor niet snapt Fenna.
Ik ga er van uit (en weet eigenlijk wel zeker) dat Marc wel tussen de regels kan lezen.
Voor iedereen die dat dus niet kan heb ik de posting aangepast en een smiley erbij gezet. ( :evil: ik haat smileys)

Groet,
Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Nov 2017, 12:58

Eric Tol schreef:Jammer dat je mijn Haagse humor niet snapt Fenna.
Ik ga er van uit (en weet eigenlijk wel zeker) dat Marc wel tussen de regels kan lezen.
Voor iedereen die dat dus niet kan heb ik de posting aangepast en een smiley erbij gezet. ( :evil: ik haat smileys)

:ugeek: Ik haat ook smileys  al was het maar omdat ik niet weet hoe je smijlie schrijft :cry: .

En qua Haagse Humor, zie hier wat ik vond tussen de eerste Google-zoekresultaten  Haagse humor bestaat niet

Anyway, Harry Jekkers, Van Kooten & De Bie .... en de Tweede Kamer natuurlijk ... allemaal Haagse Humor.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Nov 2017, 17:28

Landmarcs schreef: maar je weet dat je een diesel hebt (je hoort het ook) en dus is er serieus motor-rem-kracht.
Groeten MarcS

HMMM op school bij motortechniek hebben ze mij geprobeerd wijs te maken dat een benzine motor beter zou remmen op de motor, doordat ie achter de gasklep, die een diesel niet heeft, vacuum opbouwt :roll: misschien dat theorieboekje nog eens uit de kast nemen marc
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Nov 2017, 18:12

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef: maar je weet dat je een diesel hebt (je hoort het ook) en dus is er serieus motor-rem-kracht.

HMMM op school bij motortechniek hebben ze mij geprobeerd wijs te maken dat een benzine motor beter zou remmen op de motor, doordat ie achter de gasklep, die een diesel niet heeft, vacuum opbouwt :roll: misschien dat theorieboekje nog eens uit de kast nemen marc

Da's heel goed omschreven: "Ze hebben je geprobeerd iets wijs te maken".

Dat vacuüm kan maximaal 1 Atmosfeer extra tegendruk geven ... het verschil in compressie is heel veel groter.
Om diesels nog beter te laten remmen heb je bij vrachtauto's en bussen eventueel ook nog een uitlaatrem ... die doet heel veel meer als die max 1 Atmosfeer.

Groeten MarcS

PS   Wellicht staat in dat theorieboekje ook nog wat over vacuüm-remmen <=> luchtdruk-remmen, lees dat eens na.

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 10 Nov 2017, 00:18

Ik ben nie zo van de theorie :o mensen die me beter kennen weten wel beter.

Maar alle theorie aan de kant, als ik met mijn 2,25l benzine heuvel af rij heb ik toch altijd het gevoel dat ik minder rem op de motor als vergelijkbare diesels. Remt daarentegen wel aanzienlijk meer af als mijn 1.6l pseudogroene smokkelsoftware diesel lease fransman. Maar we wijken wel behoorlijk af van het onderwerp geloof ik, het ging de vrager om verbruik, en door het gulzige gedrag van de v8-en in vergelijking met de diesels zal de omslag in het voordeel van de diesels al snel bereikt worden. Waar dat zit zou ik niet weten, heb geen van beide ooit gehad dus weet niets van het verbruik behalve van horen zeggen.
Land Rover Series 3 SWB '79

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 10 Nov 2017, 07:56

Wel goed lezen Roelof, ik heb namelijk uitgelegd en ook daadwerkelijk uitgerekend dat er bij de huidige brandstofprijzen, MRB prijzen en afwijkende verbruiken van de diesels en LPG versies van een 90 geen omslagpunt komt, in de portemonnaie zijn ze bij 12000 km per jaar of 24000 km per jaar of bij 5000 km per jaar nagenoeg even duur, het kan op jaarbasis (bij 12000 km) letterlijk een paar tientjes (€20 á €30) de ene, dan wel de andere kant opvallen, dus maakt mekaar niets uit.

Voordeel van de dieverse buitenlanden om ons heen, daar is de LPG over het algemeen veel goedkoper als hier, dus als je daar veel vertoeft valt het voordeel ruim naar de LPG kant.

Maar dat alles is natuurlijk afhankelijk van de diverse beprijzingen en die hebben we dus niet in de hand, maar het verschil tussen diesel en LPG is al jaren nagenoeg hetzelfde en zal (hopelijk) ook niet van vandaag op morgen veel meer gaan worden denk ik zelf.

Gert-Jan.

Terug naar “Techniek”