Ja hoor, niks mis mee.Everhard Mulder schreef:Dit lijken me nette waarden......
Precies, maar in het bedradingschema is geen spanningsregelaar te vinden (anders dan in de dynamo). Misschien dat er in het temperatuurmetertje (en brandstofmetertje) zo'n spanningsegelaartje zit, maar ook dat staat niet in het bedradingschema.dormos schreef:Zit er in het dashboard geen spanningsregelaar die onfhankelijk van de accu- of laadspanning zorgt voor een constant voltage?
Van andere auto's weet ik dat er zoiets in zit om de spanning naar constant 10V te krijgen, zodat alle meters onder alle omstandigheden nauwkeurig zijn.
Ik kan me voorstellen dat als zo'n ding z'n werk niet meer goed doet de meters af gaan wijken.
Ik heb een oude trekker en daar loopt de temperatuurmeter in het rood als ie normaal op temperatuur komt/is (een nieuwe sensor geeft geen verbetering). Ook de brandstofmeter slaat uit tot max.. Beide meters zitten in een grote ronde 'klok' en ik vermoed dat daar een defecte ingebouwde spanningsregelaar in zit. Nu heb ik al een paar universele spanningsregelaartjes gekocht (nog geen € 0,50/stuk) maar ik moet nog even uitzoeken wat de gewenste spanning moet zijn (9V, 10V of 12V) en dan plaats ik dat ding in de aanvoerdraad.
Groet,
Erik.