100 1991 hs 2,8 internat: meters staan te hoog

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: 100 1991 hs 2,8 internat: meters staan te hoog

Berichtdoor Erik Peters » 17 Okt 2017, 19:07

Everhard Mulder schreef:Dit lijken me nette waarden......
Ja hoor, niks mis mee.
dormos schreef:Zit er in het dashboard geen spanningsregelaar die onfhankelijk van de accu- of laadspanning zorgt voor een constant voltage?
Van andere auto's weet ik dat er zoiets in zit om de spanning naar constant 10V te krijgen, zodat alle meters onder alle omstandigheden nauwkeurig zijn.
Ik kan me voorstellen dat als zo'n ding z'n werk niet meer goed doet de meters af gaan wijken.
Precies, maar in het bedradingschema is geen spanningsregelaar te vinden (anders dan in de dynamo). Misschien dat er in het temperatuurmetertje (en brandstofmetertje) zo'n spanningsegelaartje zit, maar ook dat staat niet in het bedradingschema.

Ik heb een oude trekker en daar loopt de temperatuurmeter in het rood als ie normaal op temperatuur komt/is (een nieuwe sensor geeft geen verbetering). Ook de brandstofmeter slaat uit tot max.. Beide meters zitten in een grote ronde 'klok' en ik vermoed dat daar een defecte ingebouwde spanningsregelaar in zit. Nu heb ik al een paar universele spanningsregelaartjes gekocht (nog geen € 0,50/stuk) maar ik moet nog even uitzoeken wat de gewenste spanning moet zijn (9V, 10V of 12V) en dan plaats ik dat ding in de aanvoerdraad.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 18 Okt 2017, 09:15

Everhard Mulder schreef:Ik heb de auto (110 uit 1991) bijna 5 jaar etc. etc.

Veel duidelijker, was niet negatief bedoeld maar nu weet je meer in welke richting je het niet hoeft te zoeken, ik weet eigenlijk bijna zeker dat er geen, zoals bij de Series wel, een spanningsregelaar in een 110 uit 1991 zit, maar kan me uiteraard vergissen, bij de mijne uit 1983 zat dat er in elk geval ook al niet meer in.

Als de dynamo waarden dan gewoon kloppen dan is het enige dat ik me kan bedenken toch iets met massa of zo ergens in het hele teller cluster systeem, zeker ook gezien het feit dat alle tellers wel teveel naar rechts willen staan maar niet gewoon helemaal rechts in de hoek staan, dus ergens te weinig stroom krijgen.

Je zou kunnen proberen om alle elektrische aansluitingen eens los te halen en weer goed vast te zetten en meteen even te kijken of er niet ergens oxidatie zit, een Def is zoals bekend nou niet bepaald vochtdicht en achter de tellers blijft dat wellicht net wat langer hangen, ook komt er nogal wat lucht door de tellers als je je kleppen openzet onder je voorraam, waardoor er bij niet volledig afsluiten ook vocht mee kan komen.

Gert-Jan.
Laatst gewijzigd door Crazy-G op 18 Okt 2017, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 18 Okt 2017, 10:15

In de defenders (TD5) waar ik in heb gereden, is de brandstofmeter een redelijk onnavolgbaar ding. Na ongeveer 100km na aftanken, gaat de meter pas bewegen. Staat de naald op wat je denkt dat halfvol is, gaat er bij het tanken 50 liter in de 70 liter tank. Misschien valt het je nu pas op, nadat een van je meters iets geks doet?
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 18 Okt 2017, 10:19

Ik vatte het ook niet als kritiek op, het was een prima en terechte opmerking!
ik ga alle contacten maar eens na, hoewel ik wat opzie tegen dat gefriemel met die snoertjes......

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 18 Okt 2017, 14:05

Jep, één van de vervelendste klussen bij een Land Rover, elektra nalopen, ligt allemaal zo lekker voor het grijpen en zo.

Inmiddels van m'n oude 110 en mijn Lightweight alle bedrading volledig vervangen, je wil niet weten wat er allemaal los moet pfff.

Succes.

Gert-Jan.

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 18 Okt 2017, 15:51

Hielp het?

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 18 Okt 2017, 16:38

Hielp het? Ik heb bij beide wagens echt de hele zooi vernieuwd, dus echt elk draadje d'r uit en volledig nieuwe draadboom er in, in de 110 (uit 1983) één van autosparks, waar ik op kleine puntjes wat minder gelukkig was en voor de Lightweight (uit 1972) heb ik hem helemaal van scratch zelf gemaakt, wel met de originele kleuren uiteraard want over 15 jaar weet ik ook niet meer precies hoe en wat ik gedaan heb, dus originele kleuren helpen daar enorm bij en toen werkte het weer als nieuw, wat zeg ik, waarschijnlijk beter als nieuw want ik heb bij beide wagens een aantal modernere varianten gebruikt en uiteraard zaken als de "zweedse lichtversterker" oftewel bijna alles via relais geschakeld en ga zo maar door.

Dus ja, het heeft zeer zeker zin om daar één of twee dagen aan te besteden, dan kun je echt weer 40 jaar verder.

Overigens ook nog niet zo lang geleden de 109 van mijn buurman ook helemaal vervangen voor een nieuwe van autosparks, met een aantal door hem aangegeven veranderingen die door autosparks in de draadboom zijn doorgevoerd.

Dat was een 56'-er 109 petrol en dat ding doet het nu ook weer helemaal als nieuw en de eerste tientallen jaren storingsvrij.

Dus er is altijd nog hoop voor om het even welke Land Rover in mijn ogen, kost soms alleen wat 'extra' aandacht.

En zo zijn en nog een aantal extra 'onderhouds' dingen die ik doe bij mijn wagens die niet in de boeken staan en ook zeker weten niet door de dealers gedaan worden maar wel heel veel meer probleemloze kilometers opleveren.

Gert-Jan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Okt 2017, 19:20

Erik Peters schreef:
Everhard Mulder schreef:Dit lijken me nette waarden......
Ja hoor, niks mis mee.

Dag Everhard,

Als "alles" ineens anders is gaan werken dan ga je aan een gemeenschappelijke oorzaak denken.

Mijn oude Td5 had een enigszins zwevende 12V in het dashboard, en dat gaf bijv. een radio die niet uitschakelde omdat de geschakelde 12V niet naar 0 ging (een kleine belasting op de geschakelde 12V hielp).
Toch bleef er wat "zweven" en ik verdacht de massa.

Wellicht heb je ook een zwevende massa. Trek eens een parallel massa-draadje en kijk of de meters dan beter reageren.
Ik weet niet of de meters omhoog of omlaag gaan bij een te lage spanning ... het zou een goede "fail-safe" maatregel zijn als de "temperatuur-meter" te hoog aangeeft bij te weinig spanning, de brandstofmeter is altijd wat "indicatief" (dwz hij loopt het eerste "helft" trager terug als de tweede "helft" - da's gewoon een truukje om de berijder een wat zuiniger impressie te geven - de eerste helft is bij mij de eerste 2/3 ).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 18 Okt 2017, 19:58

precies... ik had, zonder dat ik het wist een draad kaal van dynamo naar accu... die massa maakte op V-bak waar je het niet kunt zien... met hele rare gevolgen.... nu heb ik een diesel die geen prik nodig heeft als ze eenmaal loopt... maar lichten-radio-knippers en zelfs de ruitenwissers deden soms hun eigen ding....om over de meters maar te zwijgen ( heb nu twee temp. meters, eentje voor & eentje na de radiator...met eigen sensor.. géén Lucassssss).... nieuwe draden/kabelboom en alles anders gezekerd(!) + een hoop relais ertussen... want Lucas is wel een briljante uitvinder.... maar uitvoering..... :roll: :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”