Defender 110 300Tdi - welke krik?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2017, 17:42

ppw schreef:potkrik kun je ook gebruiken om uit te deuken enz....

Zo'n zuignap om vlak-glas te tillen/plaatsen is ook heel handig als je wat moet uitdeuken .... maar weer onhandig als krik :o

Laten we het bij de hoofd-vraag houden: welke krik is handig voor de incidentele basis-krik-vraagstukken. :ugeek:
Ik denk dat de conclusie is: thuis een garage-krik en onderweg een potkrik.
Zelf heb ik een potkrik en een spindel-zwengel-ding in de auto, en thuis een eenvoudige garagekrik ... en de potkrik heb ik nog nooit gebruikt !

En verder eventueel de vervolg-vraag: hoe vaak je nu werkelijk een krik nodig hebt. :geek:
En dus hoe vaak je nu eigenlijk een lekke band hebt, en het hoe en wat daaromtrent.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Sep 2017, 17:46

of deze Marc
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (2.57 KiB) 5047 keer bekeken
110-Td5 X-tech 2006

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Sep 2017, 18:07

In 35 jaar, met 2 auto's in het gezin (de laatste 10 jaar dus 2 Land Rovers) in ongeveer 875.000 km, slechts één keer een heel langzaam leeglopende band gehad. Bleek veroorzaakt doorwat vuil of korrosie tussen velg en band. Hiervoor het reservewiel thuis verwisseld met de standaard schaarkrik van de Freelander. De wielen van de Defender wel eens, ook met potkrikje (en assteunen) gedemonteerd om aan te werken. Verder éénmaal met een huurauto een lekke band gehad. Valt dus allemaal wel mee met dit kilometrage.
Ik heb altijd een potkrikje + plankjes aan boord, plus de Hi-Lift (voor speciale gevallen - maar nog nooit echt hoeven gebruiken).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 21 Sep 2017, 19:01

Met de landrover heb ik nog nooit een lekke band gehad, maar de daily van het werk elke ca 150000km wel een door allerhande oorzaak en de garage waar het onderhoudscontract loopt, heeft er prima gereedschap voor (4 van de 5 liepen langzaam genoeg leeg om de garage te halen en bij de 5e heb ik eerst gecheckt of ik met het boordgereedschap de wielmoeren wel loskreeg om er achter te komen dat de garage met mobiele werkplaats de klus kreeg :D)

oh ja, mijn werkplaatskrik is compact genoeg om mee te gaan in de landrover, samen met een assteun (ook handig als in het veld een wielnaaf herbouwd moet worden)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Sep 2017, 19:35

Landmarcs schreef:
Je kan zonder hulpmiddelen wel onder de auto, maar als je wat dikker, strammer of gewoon gemakzuchtig bent dan is het toch makkelijker als de auto iets hoger staat (of getild is).  

ik weet niet hoe dik "wat dikker" bij jou is.... maar als ik onder een standaard defender pas...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ( nee niet onder de assen door, onder het chassis)
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Sep 2017, 19:50

400.000 afgelopen 7 jaar 4 keer platte band gehad

september 2010) witte olifant, tweedehands band (michelin Synchrone 4x4 235/65R16 tubeless) op de snelweg 25km na montage bij de rand van de band gescheurd.... langs de snelweg gewisseld met standaard potkrik in tien minuutjes weer op weg

april 2017) P38 DSE binnen 5000km na montage nieuwe banden (General Grabber AT3 255/55R18 tubeless) lek gegaan ook aan de rand van de band, afgezien dat dat niet reparabel was pas laat gemerkt dus band sowieso aan gort.... op parkeerhaven langs provinciale weg gewisseld met de standaard potkrik... iets meer werk... laadruimte vol met gereedschap en dergelijke en bij plaatsen reservewiel spier verrekt in bovenarm (daar heb je verdomd lang last van)

juli 2017)Zwarte D2 die ik nu rij voor het werk, tijdens terugrit uit zwitserland na het LROS jubileumfeest, op parkeerplaats spijker of iets dergelijks (zat niet meer in de band) in de rand van het profiel gereden, siste nog toen we uitstapten en ik de lekke band zag. (General grabber AT3 255/55R18 tubeless (ja, de wielen van de p38)) Gewisseld met de standaard potkrik ook binnen 10 minuutjes weer...

juli 2017)P38 DSE... thuis op de oprit hoekijzer dat daar al lang ligt en ik regelmatig van denk, moet ik wegleggen voor ik er een band op stuk rijd.... daags na terugkomst uit zwitserland.... winkelhaak in wang van de band.... gewisseld met garage krik die ik thuis in de carport heb staan. . wederom niet veel werk... merk type en maat band onbekend ... (waren de vrij kale banden die op de disco zaten toen ik hem kocht en ik voor de reis naar zwitserland maar even gewisseld heb met de P38 wielen) iig tubeless
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2017, 21:54

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:
Je kan zonder hulpmiddelen wel onder de auto, maar als je wat dikker, strammer of gewoon gemakzuchtig bent dan is het toch makkelijker als de auto iets hoger staat (of getild is).  

ik weet niet hoe dik "wat dikker" bij jou is.... maar als ik onder een standaard defender pas...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ( nee niet onder de assen door, onder het chassis)

Ik ben vooral wat strammer, en belangrijker ... ook mijn ogen worden wat "strammer" en met een multifocale bril onder de auto kijkt het beroerd (ik heb geen hele rij leesbrillen voor allerlei afstanden, ik zou altijd de juiste kwijt zijn) ... de gebreken komen met de jaren.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Sep 2017, 23:49

fenix2 schreef:oh ja, mijn werkplaatskrik is compact genoeg om mee te gaan in de landrover, samen met een assteun (ook handig als in het veld een wielnaaf herbouwd moet worden)

Een Suzuki SJ rijdende kennis heeft ook een kleine uitvoering van de garagekrik en dat ding gaat ook altijd mee in de auto. Werkt beter dan een potkrikje zo zegt hij.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 22 Sep 2017, 00:06

fenix2 schreef:Met de landrover heb ik nog nooit een lekke band gehad, maar de daily van het werk elke ca 150000km wel een door allerhande oorzaak en de garage waar het onderhoudscontract loopt, heeft er prima gereedschap voor (4 van de 5 liepen langzaam genoeg leeg om de garage te halen en bij de 5e heb ik eerst gecheckt of ik met het boordgereedschap de wielmoeren wel loskreeg om er achter te komen dat de garage met mobiele werkplaats de klus kreeg :D)

oh ja, mijn werkplaatskrik is compact genoeg om mee te gaan in de landrover, samen met een assteun (ook handig als in het veld een wielnaaf herbouwd moet worden)

groetjes, Fenna
je vergeet te zeggen Fenna, dat jij een meerjaars project hebt... en al 3 jaar je krik eronder hebt staan :D en zo krijg je geen lekke, maar wel zachte banden :roll: ;) :mrgreen: :mrgreen: wanneer klaar??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 22 Sep 2017, 15:35

ppw schreef:wanneer klaar??

Klaar? Waarschijnlijk nooit PP, maar rijdend hopelijk dit jaar nog (heb ik geloof ik al een jaar eerder gezegd :? )
Afbeelding

Terug naar “Techniek”