Defender 110 300Tdi - welke krik?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: Defender 110 300Tdi - welke krik?

Berichtdoor conny » 20 Sep 2017, 14:45

antwoord: zie onderschrift ppw
:D :D

ppw

Berichtdoor ppw » 20 Sep 2017, 15:58

conny schreef:antwoord: zie onderschrift ppw
:D :D

reply:
:lol: +1!! :D
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Sep 2017, 17:56

dat jij zo'n onding best vindt prima, moet jij weten, maar je raadt het hier iemand aan, leg dan ook eens uit wat er zo fantastisch aan is (als KRIK) en vooral.... waarom je voor "zo'n hoge auto met dat gewicht" persé een hijack zou moeten of willen?

blijkbaar kun je dat niet en is het (zoals zo vaak) vooral de "het is stoer" factor die de keuze bepaald heeft
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2017, 20:38

Roger B. schreef:.... waarom je voor "zo'n hoge auto met dat gewicht" persé een hijack zou moeten of willen?

Dat kan ik ook niet volgen, en ook niet waarom het blikken spindel-ding dan niet voldoet.
Goed, een potkrik is voor een bandenwissel wel zo handig, en een lange-arm-garagekrik nog veel handiger, bij beide til je alleen de as iets omhoog, net zover dat de band vrijkomt.

Maar goed, wil je "zo'n hoge auto" optillen ... dan moet je als eerste Jackable Sills/Rocksliders aanbevelen want of je nu met dat spindel-ding of met een Farm-Jack gaat werken, bij beide is het heel onhandig om de auto aan één uiteind op te tillen: hij zakt dan nl ook nog eens extra in aan het andere eind, en dus moet je extra hoog tillen voordat je een wiel van de grond hebt.

En als laatste, maar eigenlijk de eerste vraag: hoe vaak wil je die krik gaan gebruiken ... alleen om een band te wisselen en/of de remmen te checken, of ook als recovery (en bij recovery is dan ook de vraag: in geval van nood, of wil je graag vaak je auto vast-rijden en dus vaak weer recoveren?) ... dat scheelt ook nog eens in wat de eerste/handigste keuze is.

Groeten MarcS

Lisastreef

Berichtdoor Lisastreef » 20 Sep 2017, 21:33

Ik wil de krik in eerste instantie bij me hebben zodat ik zelf mijn banden kan verwisselen mocht dat nodig zijn en als ik onder de auto moet zijn voor het checken van het heen of ander (en dus met assteunen lees ik hier, die bestel ik ook maar direct mee). Uiteindelijk zou ik meer onderhoud aan de auto zelf willen gaan doen en leren, maar dat is nog even een paar stappen verder haha. Wat ik dan nog allemaal nodig ga hebben zal ik tegen die tijd wel weer even in de groep gooien :) Het werkplaatshandboek heb ik inmiddels ook, dus daar kan ik ook al veel informatie uit halen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Sep 2017, 00:11

Landmarcs schreef:Goed, een potkrik is voor een bandenwissel wel zo handig, en een lange-arm-garagekrik nog veel handiger, bij beide til je alleen de as iets omhoog, net zover dat de band vrijkomt.

Precies, daar gebruik ik de potkrik dan ook voor; bandenwissel onderweg bij een lekke band (iets wat amper voorkomt). En thuis gebruik ik zo'n "lange-arm" garagekrik, een zgn. hoogheffer, is stabieler dan een potkrikje. Ook makkelijk als je de veren wilt vervangen, je krikt de achterkant zo hoog dat de veren gewoon vrij van het chassis komen (mits je natuurlijk eerst de schokdempers los hebt gemaakt).

En om onder de auto dingen te checken heb ik geen krik nodig, een Land Rover is zo hoog dat ik wel onder de auto kan liggen als ie gewoon op een vlakke vloer staat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2017, 09:30

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Goed, een potkrik is voor een bandenwissel wel zo handig, en een lange-arm-garagekrik nog veel handiger, bij beide til je alleen de as iets omhoog, net zover dat de band vrijkomt.

Precies, daar gebruik ik de potkrik dan ook voor; bandenwissel onderweg bij een lekke band (iets wat amper voorkomt). En thuis gebruik ik zo'n "lange-arm" garagekrik, een zgn. hoogheffer, is stabieler dan een potkrikje. Ook makkelijk als je de veren wilt vervangen, je krikt de achterkant zo hoog dat de veren gewoon vrij van het chassis komen (mits je natuurlijk eerst de schokdempers los hebt gemaakt).
En om onder de auto dingen te checken heb ik geen krik nodig, een Land Rover is zo hoog dat ik wel onder de auto kan liggen als ie gewoon op een vlakke vloer staat.

Precies, zo'n "lange-arm" hoogheffer is een echt "hebbedingetje", zo'n hoogheffer is ook handig om eens iets anders op te tillen, of om iets recht te duwen (bijv. Rocksliders die niet willen passen).  
Je kan zonder hulpmiddelen wel onder de auto, maar als je wat dikker, strammer of gewoon gemakzuchtig bent dan is het toch makkelijker als de auto iets hoger staat (of getild is).   Een stapeltje stoeptegels of een eindje spoor-biels helpt, maar is ook weer sjouwen, en bovendien zitten de wielen dan weer in de weg.

En verder ... hoe vaak hebben "we" tegenwoordig een lekke band ? Ik heb in ruim 17 jaar LandRover zegge en schrijve één lekke band gehad ( ± 5 jaar geleden), dwz een band die onderweg lek ging, een moderne houtschroef die waarschijnlijk ergens in de berm lag, daar waar ik parkeerde. Het betrof een Michelin Latitude Cross dus een band met een nogal soepel karkas, en zonder staalgordels. De band liep ook nog eens rustig leeg, dus thuis gewisseld.   Daarvoor, in vele jaren, herinner ik me twee lekke banden, een scherp stuk plastic en een enorme spijker (uit een Poolse houten brug).

Dus ... misschien iets voor een kleine enquete:
    -1- Hoe vaak hebben "we" met de LandRover een lekke band?
    -2- Wat voor band betreft het?
    -3- Was ie Tubed of Tubeless?
    -4- Wat veroorzaakte het lek?
    -5- Onder welke omstandigheden?
    -6- En tenslotte: hoe gewisseld?

Groeten MarcS

PS In de limiet kan je met een bescheiden lekke band langs een garagist rijden (eventueel tussentijds wat nieuwe lucht erin) om er daar een "prop" in krijgen (of je hebt zelf proppen en een pomp bij je) ... dan hoeft het wiel niet eens van de auto.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Sep 2017, 11:03

Landmarcs schreef:Dus ... misschien iets voor een kleine enquete:
    -1- Hoe vaak hebben "we" met de LandRover een lekke band?
    -2- Wat voor band betreft het?
    -3- Was ie Tubed of Tubeless?
    -4- Wat veroorzaakte het lek?
    -5- Onder welke omstandigheden?
    -6- En tenslotte: hoe gewisseld?

1- heel heel heel soms (met 2 auto's 1x in de afgelopen 10jaar)
2- goodyear 285 duratrac
3- tubeless
4- spijker
5- dagelijks verkeer
6- garagekrik thuis voor de deur

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

conny

Berichtdoor conny » 21 Sep 2017, 13:37

Nou, vooruit dan, toch maar reageren op het geblaf van Roger; ik heb zo'n hulpstuk erbij dat past in de gaten aan de voor- en achterkant van de auto. Zodoende schuift die krik niet weg en mocht hij toch omvallen, dan gaat dat redelijk langzaam. Sterker nog, bij het terreinrijden gebruik ik dat truukje om uit een spoor te komen. Bij een potkrik zit je onder de auto te klooien om het ding te plaatsen en daarna om het ding op te pompen. Smal dopje wat je onder de as zet schuift er, bij mij in ieder geval, makkelijk af. High jack staat beter.
Je pakt die krik, loopt naar de auto, hefbomen en dan pas moet je op je rug. Vind ik makkelijker.
Ding ook gebruikt om (noodgedwongen) een auto uit de bagger te lieren. Hoop dat nooit meer mee te hoeven maken, maar het gaat wel! Spatbord uitdeuken, laadruimte uitdeuken, dak omhoog krikken; ik gebruik het ding overal voor. Desnoods in een spoor gooien om overheen te rijden, noem maar op. En als laatste: touw eraan en je hebt een anker.

Ik zweer erbij. En nou niet meer janken omdat iemand een andere mening heeft. :twisted:

ppw

Berichtdoor ppw » 21 Sep 2017, 14:52

potkrik kun je ook gebruiken om uit te deuken enz.... én om je achterveer weer in z'n cone te duwen als je overflexed... dát lukt ech nie met een hi-jack... en ik heb twee lieren :) maar idd, 1000000 smaken .... :roll: :D
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”