Disco 2 TD5 Diflock

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Disco 2 TD5 Diflock

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2017, 22:39

Roger B. schreef:met een difflock zonder TC heb je 2 wiel aandrijving.... met TC (met of zonder difflock) heb je 4 wiel aandrijving....

ik heb een D2 handbak gereden zonder difflockbediening en heb nooit last gehad van het TC in het terrein.... in tegendeel... hij deed het op wegbanden beter dan mijn D1 op AT's. Het verhaal van Marc dat TC spinnende wielen nodig heeft om te werken is zwaar overdreven theroriegelul... JA er moet verschil in wielsnelheid zijn, maar dat gaat niet gepaard met heftige wielspin... in de auto merk je het helemaal niet en als je er buiten naar staat te kijken valt het amper op dat een wiel effe doorspint voor het afgeremd wordt door de TC

Hmm ... laat ik het wat overdreven oordeel even terzijde leggen:

Er is wielspin nodig, zowel in Theorie als in de praktijk, wielspin is onomkoombaar ... het is slechts weinig wielspin ("heftige wielspin" zijn niet mijn woorden) maar het wiel moet eerst even grip-verlies hebben en kort met een andere snelheid draaien.
Ik heb het meermaals uitgeprobeerd, het werkt heel mooi, en je ziet het niet (of nauwelijks): rijdt met twee wielen door een licht glibberige berm, en met twee op het asfalt, liefst een hellinkje af en dan met nat weer, rustig rollend, remmen en ... je ziet aan de banden-sporen de werking van de ABS. Er ontstaan korte stukjes ± 20 cm lang met een glibbermomentje. Je merkt het nauwelijks, ik doel dus niet op een zware ABS-ingreep.
Laat nu die ABS op dezelfde manier werken, dus onder aandrijving heb je vergelijkbarelijke wielslip-momentjes voordat de TractionControl ingrijpt.

En dan verder: Ik heb zowel ABS/ETC als DiffLock op de Defender ... zonder assperren en zonder TC heb je namelijk in de limiet 0-wiel aandrijving.
Twee wielen hebben grip en staan stil, twee wielen draaien door ... 0 wielen geven aandrijving. :oops:

Je hoeft niet eens extreem off-road te rijden om toch aan de grenzen van het systeem te komen. Men neme een 10-12% helling, een smalle bosweg, ruim sneeuw, iets verijsde ondergrond en tegelijk wat dooi. Dan kom je zelfs met 4 sneeuwkettingen niet naar boven, althans niet op een prettige manier.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Sep 2017, 23:19

je vergeet één ding in je betoog... jouw ervaring stopt bij de defender... het ging hier om een D2... dat TC werkt een stuk beter (sneller) dan dat van de defender.

daarnaast.... daar waar een wiel door TC afgeremd wordt omdat het sneller draait dan andere wielen zou het bij een auto zonder TC dus verder doorspinnen.... ik zeg niet dat TC is alle situaties beter is, maar wel dat het behoudens uitzonderingssituaties (erg los zand en ijs/sneeuw) je meer helpt dat alleen een middensper
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2017, 00:00

Roger B. schreef:je vergeet één ding in je betoog... jouw ervaring stopt bij de defender... het ging hier om een D2... dat TC werkt een stuk beter (sneller) dan dat van de defender.

Ik leer graag bij.   Wat is het verschil tussen de ABS/ETC op de Defender en op de Disco 2 ?   Waardoor is het Defender-systeem trager ?
Ze zijn ± op hetzelfde tijdstip "verschenen", en indertijd was LandRover de concurrentie voor met een effectieve 4x4 ABS/ETC.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Sep 2017, 07:06

er is geen component identiek denk ik... andere computer, ander kleppenblok, andere sensoren die anders geplaatst zijn, zelfs andere remklauwen.

ik weet alleen dat ik D2's op wegbanden meer profijt van hun TC heb zien hebben dan Defenders op dezelfde plek met meer terrein geschikte banden en dat ik bij defenders de wielen oiv TC vakers "schoksgewijzer" heb zien bewegen dan bij disco's waar het wiel gelijkmatiger lijkt te draaien
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2017, 09:50

Roger B. schreef:er is geen component identiek denk ik... andere computer, ander kleppenblok, andere sensoren die anders geplaatst zijn, zelfs andere remklauwen.

ik weet alleen dat ik D2's op wegbanden meer profijt van hun TC heb zien hebben dan Defenders op dezelfde plek met meer terrein geschikte banden en dat ik bij Defenders de wielen oiv TC vakers "schoksgewijzer" heb zien bewegen dan bij disco's waar het wiel gelijkmatiger lijkt te draaien

Dat de componenten niet uitwisselbaar zegt niet zoveel: zijn het wezenlijk verschillende systemen ? (Ik waag dat te betwijfelen, ik kan me niet voorstellen dat ze in Solihull twee fundamenteel verschillende systemen ontwikkelden in een tijd dat 4x4 ABS/ETC nog geen gemeengoed was.)

Verder is verschil in banden vaak belangrijker als gedacht wordt. Banden met een "meer terrein" uitstraling hoeven helemaal niet beter te presteren (nog afgezien van wat de m/v achter het stuur aan een en ander bijdraagt).
Zo kan het meer schoksgewijze (voorzover je dat op het oog kan beoordelen) juist komen door banden die wat ongenuanceerder grip geven.
Mijn voorbeeld-probleem in de sneeuw heeft sterk te maken met het vinden van grip bij het net te voren doorslippende wiel: op dat moment schiet het koppel op het tegenoverliggende wiel kortstondig sky-high (mede doordat de TC even niks afremt) en het wiel dat tevoren dus nog tractie gaf gaat voeten-vegen. Of te wel: zodra je met de banden (of met de sneeuwkettingen) meer grip hebt als de afschuif-weerstand van de ondergrond wordt het gedrag van de auto vooral bepaald door de eigenschappen van die ondergrond. Heb je dan banden met net wat minder grip dan kom je eventueel verder doordat je de afschuif-weerstand niet doorbreekt breek je de bodem niet (of minder) en rijd je over het probleem heel ipv er in te blijven steken.

Groeten MarcS

KeesB

Berichtdoor KeesB » 17 Sep 2017, 21:16

Hallo allen,
Bedankt voor alle informatieve reacties! Ik heb zelf helaas niet de technische kennis en mogelijkheden om de bak zelf aan te passen.
Mijn Disco is van voor de facelift, ik ga dus zeker bij de garage laten bekijken of mijn bak de diff lock als basis heeft. Dan ga ik er zeker gebruik van maken.
Groet, Kees

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Sep 2017, 18:32

Mocht ie nou geen diff lock hebben of het wel hebben maar je moet de hoofdprijs betalen voor een bediening mechaniek, hou dan dat geld in je zak en geef het uit aan een Ashcroft achterdiff. http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... t-atb.html

Daar heb je namelijk wél echt wat aan. Heb al zo vaak vergelijkende testjes gedaan op Fürstenau en Mammut met een D2 mét difflock en de mijne zonder en dat maakt dus geen ene moer uit. Nog niet een beetje! heb zelf een G4 gehad mét difflock en ik vind zelfs de euri's voor de bedieningsmechaniek weggegooid geld.......... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Sep 2017, 20:38

Edward schreef:Mocht ie nou geen diff lock hebben of het wel hebben maar je moet de hoofdprijs betalen voor een bediening mechaniek, hou dan dat geld in je zak en geef het uit aan een Ashcroft achterdiff. http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... t-atb.html

Daar heb je namelijk wél echt wat aan. Heb al zo vaak vergelijkende testjes gedaan op Fürstenau en Mammut met een D2 mét difflock en de mijne zonder en dat maakt dus geen ene moer uit. Nog niet een beetje! heb zelf een G4 gehad mét difflock en ik vind zelfs de euri's voor de bedieningsmechaniek weggegooid geld.......... :roll: :roll:

Misschien gewoon eerst eens geen geld uitgeven en kijken of je in de praktijk tegen grenzen aanloopt, en zo ja welke.

Een limited-slip ATB diff is zeker niet gratis, en DiffLock kost toch iets minder als het in principe al in de tussenbak zit - zie DiffLock

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Sep 2017, 22:02

Mij maakt het meestal minder uit wat het kost. Gaat mij meer om het rendement. liever 500 euri uitgeven aan iets dat ook daadwerkelijk nut heeft dan 150 euri aan iets dat niks toevoegt.

Diff linkage in een D2 meubelen is weggegooid geld. Hij gaat er geen millimeter beter van presteren........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2017, 23:12

Edward schreef:Mij maakt het meestal minder uit wat het kost. Gaat mij meer om het rendement. liever 500 euri uitgeven aan iets dat ook daadwerkelijk nut heeft dan 150 euri aan iets dat niks toevoegt.

Diff linkage in een D2 meubelen is weggegooid geld. Hij gaat er geen millimeter beter van presteren........

Ik waag die "millimeter-stelling" te betwijfelen, ik beschreef eerder al situaties waarbij de ABS/ETC niet genoeg en/of niet tijdig ingrijpt, en waar DiffLock wel degelijk een (beperkte) winst geeft.
Maar goed, ik denk dat ik in de gelaagd deels gedooide sneeuw waarschijnlijk verder kom met een (of beter twee) ATB-differentieel(s).
Of ik dan wel verder wil komen is een andere vraag ... ik moet gewoonlijk daarna ook weer naar beneden en dan komt het er pas echt op aan.

Even een anekdotisch zijspoor: Ik demonteer de sneeuwkettingen liefst op een iets hellende weg, dan kan je de auto makkelijk iets laten rollen om de ketting met de juiste schakels boven en onder te krijgen. Nu ben ik daarbij al eens goed onderuit gegaan, dus pas ik nu wat meer op ... en desondanks had ik ook een keertje een auto die verder rolde met een tegendraaiend wiel (een wiel waar ik net de ketting af gehaald had).
Zonder DiffLock kan de auto al wegrollen met één wiel zonder grip, met Difflock moet iedere as één wiel zonder grip hebben.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”