Roger B. schreef:met een difflock zonder TC heb je 2 wiel aandrijving.... met TC (met of zonder difflock) heb je 4 wiel aandrijving....
ik heb een D2 handbak gereden zonder difflockbediening en heb nooit last gehad van het TC in het terrein.... in tegendeel... hij deed het op wegbanden beter dan mijn D1 op AT's. Het verhaal van Marc dat TC spinnende wielen nodig heeft om te werken is zwaar overdreven theroriegelul... JA er moet verschil in wielsnelheid zijn, maar dat gaat niet gepaard met heftige wielspin... in de auto merk je het helemaal niet en als je er buiten naar staat te kijken valt het amper op dat een wiel effe doorspint voor het afgeremd wordt door de TC
Hmm ... laat ik het wat overdreven oordeel even terzijde leggen:
Er is wielspin nodig, zowel in Theorie als in de praktijk, wielspin is onomkoombaar ... het is slechts weinig wielspin ("heftige wielspin" zijn niet mijn woorden) maar het wiel moet eerst even grip-verlies hebben en kort met een andere snelheid draaien.
Ik heb het meermaals uitgeprobeerd, het werkt heel mooi, en je ziet het niet (of nauwelijks): rijdt met twee wielen door een licht glibberige berm, en met twee op het asfalt, liefst een hellinkje af en dan met nat weer, rustig rollend, remmen en ... je ziet aan de banden-sporen de werking van de ABS. Er ontstaan korte stukjes ± 20 cm lang met een glibbermomentje. Je merkt het nauwelijks, ik doel dus niet op een zware ABS-ingreep.
Laat nu die ABS op dezelfde manier werken, dus onder aandrijving heb je vergelijkbarelijke wielslip-momentjes voordat de TractionControl ingrijpt.
En dan verder: Ik heb zowel ABS/ETC als DiffLock op de Defender ... zonder assperren en zonder TC heb je namelijk in de limiet 0-wiel aandrijving.
Twee wielen hebben grip en staan stil, twee wielen draaien door ... 0 wielen geven aandrijving.
Je hoeft niet eens extreem off-road te rijden om toch aan de grenzen van het systeem te komen. Men neme een 10-12% helling, een smalle bosweg, ruim sneeuw, iets verijsde ondergrond en tegelijk wat dooi. Dan kom je zelfs met 4 sneeuwkettingen niet naar boven, althans niet op een prettige manier.
Groeten MarcS