D2 '04 G4 TD5 Dynamo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: D2 '04 G4 TD5 Dynamo

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2017, 18:57

Waterrover schreef:
Tata-D2 schreef:Hoi Waterrover,
Wat is je kmstand?
Ik zit zelf momenteel met de D2 TD5 op 410.000km met nog de eerste dynamo, die ik binnenkort wil vervangen.

Mmmm, ik pas bij 235.000 km. Zonder belasting laadt de dynamo goed, met extra (normale) belasting wordt de laadspanning steeds minder. Hoewel er een bepaalde evenredigheid geldt tussen laadvermogen en belasting is efficiënt laden alleen mogelijk met een of twee kleine verbruikers. Maar wel goed dat dynamo's het zo lang (kunnen) uithouden :D :D

Tja, misschien zijn alleen de koolborstels een beetje "moe" (of zitten ze wat klem) en neemt het rendement met toenemende belasting snel af.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2017, 19:25

Tja, ik heb een shoveltje (met ruim 4000 draaiuren, omgerekend ± 320.000 km) waarvan de dynamo bij stationair toerental de accu (ook) niet meer opgeladen kreeg. Na een week de accu zo ver leeg dat starten niet meer lukte. En er zitten alleen maar een paar magneetventielen die (in bedrijf) continu stroom gebruiken. Na meting haalde de dynamo amper 12 V laadspanning (te weinig dus) bij stationair toerental (650 rpm). Bij gasgeven loopt de laadspanning vlot omhoog en wordt de accu wel geladen. Als 'nood'oplossing heb ik het stationair toerental verhoogd (naar 850 rpm), waardoor de laadspanning dan net boven de 13 V ligt.
En dit gaat al weer een half jaar goed.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2017, 19:48

Erik Peters schreef:... (met ruim 4000 draaiuren, omgerekend ± 320.000 km) ... .

Gemiddeld gedurende ruim 4000 uur met 75-80 km/u rijden is misschien wat optimistisch, maar ook 250.000 km-equivalent is niet weinig.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2017, 20:46

Misschien wel, maar het geeft wel aan dat een dynamo het met de jaren steeds moeilijker krijgt.
En de dynamo in mijn Td5 functioneerde al ruim voor de 180.000 km niet meer optimaal.
De 300 Tdi heeft gedurende 210.000 km al 4 nieuwe dynamo's gekregen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Sep 2017, 21:13

Ik heb afgelopen paar jaar meerdere Td5 motoren voorzien van een ruildynamo, die zaten allemaal tussen 230 en 300 duizend kilometer. (werd ook met allemaal redelijk terrein gereden overigens)

Bij eentje was de dynamo zelf niet stuk, maar was het niet onverstandig hem gelijk aan te pakken. en laatst had ik hetzelfde euvel ook bij mijn eigen D2. Accuspanning erg laag bij lopende motor. maar geen brandend acculampje.
Oorzaak is een kabelbreuk in de draad die geschakelde spanning op de dynamo moet zetten. (extra symptoom, maar dat moet je opvallen of je moet er bewust naar kijken.... het accu lampje gaat ook niet aan bij contact aanzetten)

Sinds ik dit de eerste keer meegemaakt heb meet ik de draad altijd even door als ik de dynamo er uit heb (de stekker van de dynamo krijgen bij ingebouwde dynamo is mij nog niet gelukt)

op de stekker achter op de dynamo zitten twee draden, effe uit het hoofd bruingeel en witgroen. deze draden komen uit bij de grijze stekker bij de motorecu. bij zowel die eerste keer als bij mijn auto heb ik een twee aderig snoer bij de stekker aan de draadjes gesoldeerd en langs de kabelboom getyrapt en bij de grijze stekker ook weer aan de draadjes gesoldeerd.
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Sep 2017, 00:31

Waterrover schreef:Bovenstaande is gemeten met stationair toerental, met verhogen toerental tot 2000 stijgt de laadspanning naar 13.2 volt en gaat niet hoger. Toch zou de dynamo het makkelijk moeten doen aangezien de helft van de capaciteit ongebruikt is. Verder zou m.i. de laadspanning op 14.4 volt moeten blijven?

Vanmiddag even naar Groningen geweest met mijn 110 Td5 en na een uur snelweg gaf mijn accuspanningsmetertje een (laad)spanning aan van 13,2 V (bij 2100 rpm en brandend dimlicht). Dit met een nieuwe dynamo en nieuwe accu (nou ja, drie weken oud). Direct na het starten is de spanning 13,9 V, maar dat loopt vervolgens langzaam terug. En op de terugweg gebeurde hetzelfde, alleen zakte de (laad)spanning tot 13,4 V, maar het was dan ook al donker en kouder.

Groet,

Erik.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Sep 2017, 00:42

en waar meet dat metertje dat?

als ik op de accu van mijn D2 meet heb ik stationair ruim 14 volt
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Sep 2017, 09:39

Roger B. schreef:en waar meet dat metertje dat?
Op een via het contact geschakelde + draad achter het dashboard en ik weet dat dit niet de optimale plaats is om te meten, want daar wordt ook nog stroom afgenomen door de metertjes (en eventueel ruitenwissermotor, etc.). Maar ik had met mijn oude dynamo (die inwendig sluiting maakt; defecte diode?) dezelfde waarden, of iets hogere waarden (omdat ie de matige accu steeds moest bijladen).
Ik wil alleen maar aangeven dat wanneer de accu vol is en als alles lekker warm is, de laadspanning terug loopt. Bij temperaturen onder nul kreeg ik na het starten wel 14,5 - 14,6 V (op dezelfde plaats gemeten).

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2017, 09:54

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:en waar meet dat metertje dat?
Op een via het contact geschakelde + draad achter het dashboard en ik weet dat dit niet de optimale plaats is om te meten, want daar wordt ook nog stroom afgenomen door de metertjes (en eventueel ruitenwissermotor, etc.). Maar ik had met mijn oude dynamo (die inwendig sluiting maakt; defecte diode?) dezelfde waarden, of iets hogere waarden (omdat ie de matige accu steeds moest bijladen).
Ik wil alleen maar aangeven dat wanneer de accu vol is de laadspanning terug loopt.

Dat was in ieder geval bij mijn oude 110Td5 een plek met een iets "zwevende" spanning.
Bij mijn oude Td5 waren dit soort waarden tamelijk normaal, daarom zei ik om te beginnen dat de cijfers zo gek nog niet waren.

Mijn huidige "Puma" heeft waarschijnlijk een iets degelijker bedrading, maar ook bij de "Puma" is de spanning die je op de sigaretten-aansteker-aansluiting meet niet 100% die op de accu.

Anyway, als je zeker weet dat de accu goed is (of niet helemaal 100% meer maar wel recent goed doorgeladen) kan je ook als maat voor de werking van de dynamo nemen: Houdt de dynamo de accu op peil (aangenomen dat je niet slechts korte ritjes rijdt).

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 03 Sep 2017, 11:53

Afgelopen nacht reed ik van Groningen naar huis, bijna de gehele weg met groot licht gereden 130+110 watt. Laadspanning stond in het begin vast op 13.6 v, echter wanneer ik het gaspedaal loslaat voor een bocht, dan zakt de laadspanning naar > 12.6. Ook na even wachten, om te zien of de laadspanning zich hersteld, gebeurt er niets. Echter bij gasgeven loopt de spanning op tot 13.2 v. Het laadstroomcontrole lampje brandt bij starten, en heb ik in een andere situatie nog niet zien branden.

Zelf heb ik pogingen ondernomen om het stekkertje achterop de dynamo te verwijderen, ook mij is het niet gelukt :x

Welke invloed heeft de staat van de accu op het laadproces, hoe moet ik dan zien?

Chris

Terug naar “Techniek”