Witte dak
-
Landmarcs
Re: Witte dak
Edward schreef:Een meegespoten dak is gewoon een keuze. Meeste mensen kijken wat ze mooi vinden als ze een auto kopen, niet wat het goedkoopste is.........
Heb wel eens de temp gemeten in mijn Tonga groene 130 met groen dak en in de blauwe 130 van een maat met een (soort van) wit dak. Inderdaad een overweldigend verschil van 4 graden.![]()
Bij een buitentemperatuur van 34 graden en allebei een uur of zes in de zon staan bakken.
Daar hoef je het niet om te doen.
Na zes uur in de zon, zonder verdere voorzorgsmaatregelen moet je geen wonderen verwachten.
Toch is er verschil ... wil je echt verschil merken dan moet je om te beginnen werk maken van het de zon buiten houden: dus bijv. een alu-scherm voor de voorruit - het donkere interieur achter de ruiten is nl een broeikasje, een zonnecollector.
Mijn oude Defender met de klepjes onder de voorruit kon ik heel aardig koel houden met verder slechts een lichte aanvullende geforceerde ventilatie.
Nu was dat een HardTop met een geïsoleerde laadbak - en dus een wit dak en een alu-zonnescherm. En natuurlijk ook dan geen tegennatuurlijke waarden, maar met beperkte voorzorgen stijgt de auto-binnen-temperatuur maar weinig boven de omgevings-lucht-temperatuur.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:... En natuurlijk ook dan geen tegennatuurlijke waarden, maar met beperkte voorzorgen stijgt de auto-binnen-temperatuur maar weinig boven de omgevings-lucht-temperatuur.
... en dat is me soms ook te warm, en dan zet ik gewoon de airco aan!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
Landmarcs schreef:Edward schreef:Een meegespoten dak is gewoon een keuze. Meeste mensen kijken wat ze mooi vinden als ze een auto kopen, niet wat het goedkoopste is.........
Heb wel eens de temp gemeten in mijn Tonga groene 130 met groen dak en in de blauwe 130 van een maat met een (soort van) wit dak. Inderdaad een overweldigend verschil van 4 graden.![]()
Bij een buitentemperatuur van 34 graden en allebei een uur of zes in de zon staan bakken.
Na zes uur in de zon, zonder verdere voorzorgsmaatregelen moet je geen wonderen verwachten.
Toch is er verschil ... wil je echt verschil merken dan moet je om te beginnen werk maken van het de zon buiten houden: dus bijv. een alu-scherm voor de voorruit - het donkere interieur achter de ruiten is nl een broeikasje, een zonnecollector.
Mijn oude Defender met de klepjes onder de voorruit kon ik heel aardig koel houden met verder slechts een lichte aanvullende geforceerde ventilatie.
Nu was dat een HardTop met een geïsoleerde laadbak - en dus een wit dak en een alu-zonnescherm. En natuurlijk ook dan geen tegennatuurlijke waarden, maar met beperkte voorzorgen stijgt de auto-binnen-temperatuur maar weinig boven de omgevings-lucht-temperatuur.
Groeten MarcS
tuurlijk Marc, maar al die extra "voorzorgsmaatregelen" hebben hetzelfde effect op een witdak-defender als op een meegespotendak-defender.... sterker nog.... het verschil wordt er wellicht nog minder van...... isolatie aan de binnenzijde van het plaatwerk maakt het effect van de kleur minder triviaal, ramen laten de meeste warmte binnen, die warmte buiten houden is het grootste gewin... en ventileren brengt warmte weer naar buiten... maar al die dingen doen dat ongeacht de kleur van de auto en het dak
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Landmarcs schreef:Edward schreef:Een meegespoten dak is gewoon een keuze. Meeste mensen kijken wat ze mooi vinden als ze een auto kopen, niet wat het goedkoopste is.........
Groeten MarcS
tuurlijk Marc, maar al die extra "voorzorgsmaatregelen" hebben hetzelfde effect op een witdak-defender als op een meegespotendak-defender.... sterker nog.... het verschil wordt er wellicht nog minder van...... isolatie aan de binnenzijde van het plaatwerk maakt het effect van de kleur minder triviaal, ramen laten de meeste warmte binnen, die warmte buiten houden is het grootste gewin... en ventileren brengt warmte weer naar buiten... maar al die dingen doen dat ongeacht de kleur van de auto en het dak
En het witte dak is dan dus de belangrijkste factor (na dat alu-zonnescherm).
De geïsoleerde laadbak helpt maar weinig want na enige tijd heeft de isolatie dezelfde temperatuur als het plaatwerk.
Dus wit plaatwerk (van het dak) doet wel degelijk zijn werk ... vooral ook omdat 's zomers de zon hoog staat en dus breeduit op het dak schijnt.
Qua opwarmen in de zon merk ik zelfs al verschil tussen mijn oude Caledonian Blue en mijn huidige Keswick Green.
Groeten MarcS
-
Roger B.
tuurlijk jij wel.... ik rij zwarte auto's met zwart dak en die zijn niet noemenswaardig (indien al merkbaar) warmer dan witte of zilvergrijze exemplaren waar ik weleens bij wijze van test ingestapt ben om te kijken OF er nou werkelijk verschil in zit.
ja oke, dat was zonder dat ik mijn hele auto iedere keer dat ik hem parkeer dicht moet plakken ( ik heb raampjes rondom namelijk, dat vind ik mooier ookal is het duurder) dus voor normale mensen maakt de kleur van de auto verdomd weinig uit in hoe warm ie wordt.... zoals Edward al schreef scheelt het maar liefst 4 graden....oh wow...... das het verschil tussen verschrikkelijk heet en verschrikkelijk heet+ 4 graden....
heet is het toch, en die vier graden maakt echt geen drol uit in de tijd die je nodig hebt om rijdend met de raampjes open de ergste warmte er uit te halen voordat je de airco het laat overnemen....
en onder het rijden?? boeit het me nog minder dan zijn de raampjes dicht en staat de klimaatregeling op een graad of 22 of als het erg warm is iets warmer
ja oke, dat was zonder dat ik mijn hele auto iedere keer dat ik hem parkeer dicht moet plakken ( ik heb raampjes rondom namelijk, dat vind ik mooier ookal is het duurder) dus voor normale mensen maakt de kleur van de auto verdomd weinig uit in hoe warm ie wordt.... zoals Edward al schreef scheelt het maar liefst 4 graden....oh wow...... das het verschil tussen verschrikkelijk heet en verschrikkelijk heet+ 4 graden....
heet is het toch, en die vier graden maakt echt geen drol uit in de tijd die je nodig hebt om rijdend met de raampjes open de ergste warmte er uit te halen voordat je de airco het laat overnemen....
en onder het rijden?? boeit het me nog minder dan zijn de raampjes dicht en staat de klimaatregeling op een graad of 22 of als het erg warm is iets warmer
gone
Heb laatst ontdekt dat de airco ook uit kan. Dat had ik in 18 jaar LaRo rijden nog nooit gedaan
Warm in de wagen? Nooit last van
Warm in de wagen? Nooit last van
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Heb laatst ontdekt dat de airco ook uit kan.
Hmm ... dat knopje heb ik (nog) niet gevonden.
Zie verder nog hier: kleur+temperatuur
Gezien de grote effecten van een scherm voor de ramen (bijv. hier: effect scherm - jammer genoeg is niet wit + scherm getest) is de keuze voor een auto met minder ramen zo gek nog niet als het om de temperatuur gaat.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Waar is toch het 'tropendak' gebleven? Jammer dat dit bij de huidige generatie Defenders niet meer te bestellen is? Wellicht is met enige aanpassingen een oud dak nog bruikbaar? Waarschijnlijk worden alleen de puristen, en de non-airco fanaten hierdoor aangesproken? Toch was het oude concept een prima idee om de auto i.c.m. de klepjes onder de voorruit (en in het dak) koel te houden. Waarschijnlijk maakt bij dit concept de kleur van het dak weinig uit
Chris
Chris
-
Landmarcs
Waterrover schreef:Waar is toch het 'tropendak' gebleven? Jammer dat dit bij de huidige generatie Defenders niet meer te bestellen is? Wellicht is met enige aanpassingen een oud dak nog bruikbaar? Waarschijnlijk worden alleen de puristen, en de non-airco fanaten hierdoor aangesproken? Toch was het oude concept een prima idee om de auto i.c.m. de klepjes onder de voorruit (en in het dak) koel te houden. Waarschijnlijk maakt bij dit concept de kleur van het dak weinig uit![]()
Tja, bij de "Puma" zijn de klepjes onder de voorruit ook nog eens verdwenen.
De klepjes (en een tropendak) helpen natuurlijk slechts beperkt ... op z'n best helpen ze de binnentemperatuur nabij de buitentemperatuur te houden.
De "moderne" mens lijkt niet meer zonder airco te kunnen, de moderne mens krijgt nu de waarschuwing om voor de binnentemperatuur beter niet onder de 5 º onder de buitentemperatuur te kiezen om een temperatuur-choc - als je uitstapt - te voorkomen.
- Qua wit en tropendak heb ik nog een leuk zijspoor.
Gasketelwagens (op het spoor) zijn gewoonlijk wit, licht-grijs of aluminium-kleurig, en deels hebben dit soort wagens ook nog een "tropendak".
Wagens met "tropendak" mogen meer laden als die zonder, een en ander afhankelijk van de eigenschappen van het (vloeibare) gas.