Een prima compressor dus, de T160. Nu nog uitvinden waar het verloopstuk besteld kan worden voor het gebruik van luchtgereeedschap. Wel zo handig om je luchtfilter even uit te blazen. Er staat wel een waarschuwing beschreven bij het gebruik van luchtgereedschap, zorg ervoor dat je de luchtstroom niet afsluit, anders kan de pomp beschadigd raken. Wanneer je dit weet kan je er rekening mee houden. Of je ook gebruik kan maken van een luchttank staat nergens beschreven.
Chris
12v bandenpomp
-
Waterrover
- Beheerder
Re: 12v bandenpomp
ja ik denk dat we voor de T-max gaan.
Nu nog even uitvogelen of we ook een deflator nodig hebben. Waar we hem willen bestellen hebben ze alleen een ARB van 78 euro...
Dat moet wel goedkoper kunnen denk ik
Nu nog even uitvogelen of we ook een deflator nodig hebben. Waar we hem willen bestellen hebben ze alleen een ARB van 78 euro...
Dat moet wel goedkoper kunnen denk ik
Hallo allemaal,
Aangezien dit topic in de buurt komt van mijn vraag, reageer ik hier maar zonder een nieuw onderwerp te starten.
Ik zit in dubio over een compressor, ik heb in dit topic gelezen waarvoor deze heel handig is, maar zie ook een simpele optie (fietspomp).
In principe zou ik het apparaat gebruiken voor de volgende dingen:
De ARB valt buiten mijn budget en is naar mijn idee ook te zwaar is voor het sporadisch gebruik, dus zou ik de T-Max overwegen. Daarentegen zijn de fietspomp argumenten ook intressant, aangezien ik daarbij ook denk aan de ruimte die ik zou besparen.
Kortom: wat is jullie advies?
Compressor
Fietspomp
Aangezien dit topic in de buurt komt van mijn vraag, reageer ik hier maar zonder een nieuw onderwerp te starten.
Ik zit in dubio over een compressor, ik heb in dit topic gelezen waarvoor deze heel handig is, maar zie ook een simpele optie (fietspomp).
In principe zou ik het apparaat gebruiken voor de volgende dingen:
- na een dagje strand rijden;
- na het uitrijden van mijn 2.10m hoge garage;
De ARB valt buiten mijn budget en is naar mijn idee ook te zwaar is voor het sporadisch gebruik, dus zou ik de T-Max overwegen. Daarentegen zijn de fietspomp argumenten ook intressant, aangezien ik daarbij ook denk aan de ruimte die ik zou besparen.
Kortom: wat is jullie advies?
Compressor
Roger B. schreef:de grote van T-max prima ding niet extreem veel geld, rond de 100 euro meen ik...
Fietspomp
Landmarcs schreef:Ter lering en vermaak heb ik dit voorjaar eens gekeken hoeveel moeite het was om een 235/85x16 van 2 naar ruim 3 atm. te brengen met een betere fietspomp. Het viel mij meer dan mee, maar het was dan ook met een kennelijk erg goede/effectieve fietspomp (een paar zwengels brengt mijn fietsbanden op 5-6 atm., ik moet oppassen de banden niet "op te blazen").
Edward schreef:Vroegah op de boerderie deden we het met een voetpomp. Dat was alles wat we hadden om een trekker of kar met lege band op genoeg druk te pompen om hem thuis te krijgen om verder op te pompen. Met een kwartier pompen had je hem op 2.5 bar.
Wilco - Land Rover Defender 110 Td5 (2003)
Meissie - Renault Clio II Phase II 1.4 (2004)
-
Landmarcs
Dag "djvoyager",
Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=16&t=13728&p=99862
Als je wat geduld hebt gaat het goed met een goede fietspomp (of het de beste zijn, en of ze de beste zijn voor het geld weet ik niet, maar de mijne is een BBB-pomp met manometer — een "erfstuk", ooit door de andere schoonzoon voor mijn schoonmoeder gekocht).
Als je wat minder zin hebt in het sportschool-effect kan je ook eens kijken naar een Lidl 12V compressortje: dat is een betere uitgave van de goedkope niemendalletjes die pas na langdurig snorren één band opgepompt hebben en daarna oververhit zijn.
Groeten MarcS
PS Voor die 2 m garage heb je natuurlijk het meest aan een buurman zoals de onze - iemand die zijn 220V compressor even wil uitproberen.
PS2 Ik ben misschien wat "tegendraads". Voor de verharde weg rijd ik graag met ruim lucht in de banden. Dus reden te over om de banden (wat) af te laten voor die momenten dat ik de verharde weg verlaat.
Nu moet ik zeggen dat ik daar te gemakzuchtig voor ben, dwz. steeds denk "Dat aflaten kan ook nog" (ook al ben ik 2º generatie goddeloos zou je kunnen zeggen dat dit een Roomse oplossing is: je kan altijd nog biechten ... sinds Luther is de aflaat in de ban). Rijd je met beleid dan is het aflaten van de (moderne) AT-band pas in "limiet-situataties" nodig, dwz: je komt ook een heel eind met een normale bandenspanning.
Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=16&t=13728&p=99862
Als je wat geduld hebt gaat het goed met een goede fietspomp (of het de beste zijn, en of ze de beste zijn voor het geld weet ik niet, maar de mijne is een BBB-pomp met manometer — een "erfstuk", ooit door de andere schoonzoon voor mijn schoonmoeder gekocht).
Als je wat minder zin hebt in het sportschool-effect kan je ook eens kijken naar een Lidl 12V compressortje: dat is een betere uitgave van de goedkope niemendalletjes die pas na langdurig snorren één band opgepompt hebben en daarna oververhit zijn.
Groeten MarcS
PS Voor die 2 m garage heb je natuurlijk het meest aan een buurman zoals de onze - iemand die zijn 220V compressor even wil uitproberen.
PS2 Ik ben misschien wat "tegendraads". Voor de verharde weg rijd ik graag met ruim lucht in de banden. Dus reden te over om de banden (wat) af te laten voor die momenten dat ik de verharde weg verlaat.
Nu moet ik zeggen dat ik daar te gemakzuchtig voor ben, dwz. steeds denk "Dat aflaten kan ook nog" (ook al ben ik 2º generatie goddeloos zou je kunnen zeggen dat dit een Roomse oplossing is: je kan altijd nog biechten ... sinds Luther is de aflaat in de ban). Rijd je met beleid dan is het aflaten van de (moderne) AT-band pas in "limiet-situataties" nodig, dwz: je komt ook een heel eind met een normale bandenspanning.
- Joep Weijers
De 20 euro compressortjes zijn allemaal plastic rommel die na een paar minuten werken 30 minuten moeten afkoelen. Niet geschikt om 4 banden op te pompen.
Ik heb zelf de kleine T-max en die snort vrolijk door om alle banden achter elkaar op te pompen a een paar minuten per band. De grotere T-max is wat sneller.
Ik zou zeggen probeer de fietspomp eens, en koop dan de T-Max
Ik heb zelf de kleine T-max en die snort vrolijk door om alle banden achter elkaar op te pompen a een paar minuten per band. De grotere T-max is wat sneller.
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Landmarcs schreef:Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=16&t=13728&p=99862
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik kan me wel vinden in de discussie tot nu toe. Ik lees vanavond de rest even!
Landmarcs schreef:Als je wat minder zin hebt in het sportschool-effect kan je ook eens kijken naar een Lidl 12V compressortje: dat is een betere uitgave van de goedkope niemendalletjes die pas na langdurig snorren één band opgepompt hebben en daarna oververhit zijn.
Mijn moeder stelde deze Lidl pomp ook voor, echter zat ik hier toen te lezen dat je moet opleten m.b.t. tot overhitten (wat je zelf ook aangeeft).
Het "sportschool-effect" is eigenlijk één van de redenen waarom ik een fietspomp zou nemen, de andere reden is een chronisch te kort aan insuline (diabetes), dus even energie kwijtraken aan de band is dan wel een mooie effectieve manier om de waardes weer omlaag te krijgen.
Kleine nadeel is daarentegen als ik in een hypo zit, dan moet ik juist weer energie opladen
Landmarcs schreef:
Nu moet ik zeggen dat ik daar te gemakzuchtig voor ben, dwz. steeds denk "Dat aflaten kan ook nog" ... Rijd je met beleid dan is het aflaten van de (moderne) AT-band pas in "limiet-situataties" nodig, dwz: je komt ook een heel eind met een normale bandenspanning.
Wel interessant om te lezen dat iedereen zijn eigen aanpak heeft m.b.t. onverharde wegen. Ik kan het argument wel begrijpen, het klinkt ook wel logisch. Daarentegen ben ik nog een broekie-Defender rijder, dus het is fijn om advies te krijgen van mensen met wat ervaring.
PS. Mijn naam is Wouter
Wilco - Land Rover Defender 110 Td5 (2003)
-
Landmarcs
Joep Weijers schreef:De 20 euro compressortjes zijn allemaal plastic rommel die na een paar minuten werken 30 minuten moeten afkoelen. Niet geschikt om 4 banden op te pompen.
Hmm ... dit klinkt mij toch wat gechargeerd.
De Lidl Ultimate Speed compressor voldoet aan de < € 20,— maar je krijgt beslist meer dan de goedkope plastic Action of Hallfords dingtjes.
Na hoeveel tijd je een afkoel-pauze moet houden heb ik nog niet gechecked, althans niet bij het Lidl-ding.
Dat je, 's zomers, na iedere band met de fietspomp een 0,0 biertje nodig hebt ... dat lijkt mij wel wel realistisch, althans als je van 0 naar 3,5 bar wilt gaan. Als het om alleen het weer op spanning brengen gaat dan is het te doen - dat was mijn ervaring.
Overigens kan je natuurlijk ook 4x een Lidl compressortje aanschaffen en alle 4 de banden tegelijk oppompen, dan ben je wellicht sneller en zeker goedkoper uit als met de T-Max. Of te wel: ook hier is het de vraag welk compromis je verkiest, en dat wordt dan ook weer (deels) gestuurd door de vraag hoe vaak je je banden weer terug op spanning moet brengen (en dus ook met welke begin-spanning je wilt rekenen).
Groeten MarcS
PS Ik maakte ook even het theoretische sommetje: Hoeveel lucht moet je verpompen. Wanneer je de band gemakshalve als torus beschrijft heb je bruto zo'n 70 liter inhoud. Het volume van het band-rubber en ook het velgbed betreft heel wat liters, wellicht houd je 50 liter over, dus moet er 150 liter lucht in de band om de 3 bar halen. Stevige beperking op het pomprendement is natuurlijk wel weer dat laatste beetje: van de pompslag blijft nog maar 1/4 over op het moment dat je op die 3 bar bent aangelandt (belangrijker is dat je al heel veel eerder de helft van de pompslag hebt ingeleverd). De lange slag van de (betere) fietspomp is hier dus een groot voordeel, mijn fietspomp gaat probleemloos naar meer dan 6 bar (6 bar is het max voor mijn fiets).
- Joep Weijers
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-mi ... p100361124. Werkduur: max 5 minuten. Ik ben voor bepaalde dingen zeker wel fan van parkside, maar dit is gewoon troep.
1986 One-Ten CSW V8
De T-max is gewoon z'n geld waard. Goedkoper kan vast maar ik heb bv geen zin om met een stopwatch te timen hoe lang ik nog kan pompen voordat het ding wegsmelt. De T-max doet gewoon vier dikke 35ers van 0,8 naar 2.5 bar achter elkaar zonder dat ik er naar omkijk.
Mijn T-max is inmiddels wel 10 jaar oud als het niet meer is.
Een fietspomp heb ik ook. Voor de Atb's. Heb één keer een reserveband van een gewone auto opgepompt voor het oude echtpaar dat een bijna lege band in de kofferbak vond en toen redelijk in paniek raakte. Band opgepompt en het wiel gewisseld voor ze.
Die ene keer voor nood heeft mij geleerd dat ik dat niet voor de lol ga doen.

Een fietspomp heb ik ook. Voor de Atb's. Heb één keer een reserveband van een gewone auto opgepompt voor het oude echtpaar dat een bijna lege band in de kofferbak vond en toen redelijk in paniek raakte. Band opgepompt en het wiel gewisseld voor ze.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:De T-max is gewoon z'n geld waard. Goedkoper kan vast maar ik heb bv geen zin om met een stopwatch te timen hoe lang ik nog kan pompen voordat het ding wegsmelt. De T-max doet gewoon vier dikke 35ers van 0,8 naar 2.5 bar achter elkaar zonder dat ik er naar omkijk.
Duidelijk welke kant bij Edward het compromis uitvalt.
Als ik regelmatig "dikke 35ers van 0,8 naar 2,5 bar" zou moeten/willen oppompen dan was het mij ook te bar.
Mensen die dat doen monteren niet zelden de compressor vast in de auto, en zetten er ook nog een bufferende lucht-tank bij ook.
Is het meer de uitzondering dan blijkt een goede fietspomp zo gek nog niet, het is in ieder geval een goedkoop alternatief, mijns inziens het proberen waard. Ik moet bekennen: als er voldoende lucht in de band zit, en als de luchtpomp van de een of andere garagist in de buurt is dan rijd ik daar even langs (en dat doe ik ook met de fiets, aangenomen dat die garagist dan wel minstens 5 bar levert).
Wat betreft die fietspompen: Let wel op dat je een goeie hebt.
Dus zowel een goed licht pompende pomp, als ook voldoende slaglengte (dus ruim meer dan 6 bar), als ook een ventiel onderin de pomp zodat het onnutte pompvolume minimaal is. Een pomp die goed is voor een ATB voldoet niet per se aan deze eisen: een ATB heeft dikke(re) banden die je niet al te hard oppompt. Mijn oude traditionele fietspompen heb ik weggedaan - daarmee had je het zweet al op je rug bij het oppompen van de stadsfiets, ik snap niet dat hele volksstammen het daar mee volgehouden hebben (ikzelf incl.).
En dan als "uitsmijter": De aanschaf van een goede fietspomp (als je die nog niet had) is een overkomelijke investering, en daarbij een investering waar je in ieder geval voor de fiets blijvend profijt van hebt. Het uitproberen van de fietspomp voor het (incidenteel) op spanning brengen van auto-banden is dan iets wat je gratis en vrijblijvend kan doen — of je daarna alsnog voor een al dan niet dure compressor gaat dan een kwestie van welk compromis je kiest.
Groeten MarcS