12v bandenpomp

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Edward » 26 Jun 2017, 18:59

Voor 90% van de bevolking is de grote T-max meer dan prima. Koste mij 100 euri en daar heb ik ook al wel eens twee grote Fendts rondom weer op druk gezet. Kan je vertellen dat die banden van 1890mm hoog veel lucht vragen. Maar na een goeie lange lunchpauze stonden ze weer op druk.

Had verwacht dat de T-max na een uur wel heet zou zijn en dood, maar hij doet het nog steeds best......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2017, 12:33

Tja, ik hoor nu al weer de lach-salvo's ....

Ter lering en vermaak heb ik dit voorjaar eens gekeken hoeveel moeite het was om een 235/85x16 van 2 naar ruim 3 atm. te brengen met een betere fietspomp. Het viel mij meer dan mee, maar het was dan ook met een kennelijk erg goede/effectieve fietspomp (een paar zwengels brengt mijn fietsbanden op 5-6 atm., ik moet oppassen de banden niet "op te blazen").

Die fietspomp heb ik door vererving van mijn schoonmoeder verkregen, maar hij was vast niet exotisch duur - het merk is BBB - een moderne variant van de traditionele pomp, een blauwe buis met ± 20 cm boven de grond een drukmeterje en een slang met oa een auto-ventiel-aansluiting.

Je zou het voor de grap eens kunnen kijken of je een afgelaten band in een acceptabele tijd en met acceptabele moeite op gepompt krijgt.
Goedkopere compressortjes worden vaak heet (of erger), een fietspomp kan nauwelijks kapot, en het enige dat het warm krijgt is de man of vrouw die moet pompen.

Groeten MarcS

PS Heb je dikke banden zoals Johnny dan geloof ik zo dat een serieuze compressor loont (of een ruim vrijwilligers en evenveel fietspompen als banden)
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Jun 2017, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

twdi
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:57

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor twdi » 27 Jun 2017, 12:44

zonder de bedoeling om reclame te maken,

is dit de 'grote' t-max die jullie bedoelen?
http://www.jansenlarospecialist.nl/T-MA ... -COMPRESSO

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jun 2017, 00:34

Landmarcs schreef:Tja, ik hoor nu al weer de lach-salvo's ....

Vroeger heb ik ooit een Lada (1500 S) gehad en tot het standaard boordgereedschap behoorde ook een "fiets"pomp. Dezelfde fietspomp ligt nu nog in mijn Defender 110 300 Tdi. Ooit op IJsland eens een band geplakt, ergens in de binnenlanden en weer opgepompt met die fietspomp. Niet dat ik geen reservewiel bij me had, ik had er zelfs twee (motorkap en achterdeur), maar het was nog een wiel met binnenband (7.50 R 16) en die kun je met de hand/voet nog wel van de velg krijgen. En ik had vakantie dus genoeg tijd, het regende ook niet. Het oppompen duurde wel even, voordat er weer 2,5 bar in zat. Ook zo'n fietspomp wordt warm, met name de onderste 2-3 cm, als je maar flink door pompt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2017, 10:09

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Tja, ik hoor nu al weer de lach-salvo's ....

Vroeger heb ik ooit een Lada (1500 S) gehad en tot het standaard boordgereedschap behoorde ook een "fiets"pomp. Dezelfde fietspomp ligt nu nog in mijn Defender 110 300 Tdi. Ooit op IJsland eens een band geplakt, ergens in de binnenlanden en weer opgepompt met die fietspomp. Niet dat ik geen reservewiel bij me had, ik had er zelfs twee (motorkap en achterdeur), maar het was nog een wiel met binnenband (7.50 R 16) en die kun je met de hand/voet nog wel van de velg krijgen. En ik had vakantie dus genoeg tijd, het regende ook niet. Het oppompen duurde wel even, voordat er weer 2,5 bar in zat. Ook zo'n fietspomp wordt warm, met name de onderste 2-3 cm, als je maar flink door pompt.


Ik ken de kwaliteit van de Lada"fietspomp" niet. Ik ken wel de kwaliteit van de traditionele Nederlandse fietspomp .... die is wanhopig: je pompt je het zweet op de rug en daarmee breng je een fietsband slechts op matige druk. Met een modern ventieletje wordt het iets beter, met een auto-ventiel en de juiste verloopnippel wordt het ook iets beter, maar het blijft behelpen. Het probleem is de het grote rest-volume en de zuiger met een leertje.
Met een extra ventiel onderin de pomp, een soepellopende zuiger met daarin ook weer een slim ventiel-systeem, een modern deugdelijk aansluitkopje, en wat extra lengte (en niet te vergeten een slang die goed lucht houdt) is de moderne variant op het traditionele fietspomp ineens heel efficiënt. Natuurlijk, hij blijft enige inspanning vragen (maar een fractie van die van vroeger) en hij wordt uiteindelijk ook een beetje warm ... maar door het veel grotere rendement wordt ie minder warm als vroeger, zelfs als je tot een hogere bandenspanning doorpompt (het steeds weer zinloos lucht comprimeren geeft heel veel warmte en daarnaast zweetdruppeltjes).

Groeten MarcS

PS Een tubed band, zeker eentje die ook tubeless gemonteerd mag, kan na jaren heel vals op de velg zitten (ha ha typ ik freudiaans "vals" terwijl ik "vast" bedoelde). Alleen al de band los krijgen geeft dan een boel zweetdruppeltjes (behalve misschien bij IJslandse temperaturen).

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Johnny » 29 Jun 2017, 01:20

Grinnik grinnik, je hebt gelijk Marc fietspomp is heel basic en zal het zeker kunnen doen.
Belangrijker bij zo een reis vind ik de keuze, heb ik het allemaal wel nodig. Zeker in IJsland waar het zo toeristisch word dat je een extreem geval de lijnbus kunt pakken. Zo reis je licht en beperk je schade. Wij doen dit trouwens volledig andersom, bouwen een auto naar de IJslandspecificaties en gaan het allemaal opzoeken, ook deze ervaring leerde onze dat al die smuck de reis vele malen comfortabeler maakte dan in een "standaard" auto, maar alle wegen zijn ook begaanbaar in een Jimny of duster. Met uitzondering van de krossá. Waar de dikke banden en de rest wel goed tot hun recht kwamen was op de glechter en sneeuwvelden onderweg. Daar kom je dan ook geen duster tegen.
image.jpeg
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jun 2017, 11:20

Johnny schreef:Grinnik grinnik, .......
Belangrijker bij zo een reis vind ik de keuze, heb ik het allemaal wel nodig. ..... Zo reis je licht en beperk je schade. ....

Precies, kies als start "travel light".
Ik ben nog nooit naar IJsland afgereisd dus daar kan ik niet al te veel over zeggen, maar waar het Noorwegen, Zweden of bijv. de Pyreneeën betreft: Je ziet soms een nog maar nauwelijks rijdende santekraam ... een voertuig waar kosten noch moeite gespaard zijn, maar dat onder zijn topzware overgewicht maar moeizaam vooruit komt (vaak heeft de chauffeur ook geen enkele ervaring buiten het asfalt). Ik zag bijv. op een camping in de Spaanse Pyreneeën een prachtige 4x4 expeditie-truck ... en dan denk ik: die parkeer je toch veel liever op een plek met uitzicht op drie landen ipv uitzicht op drie bungalow-tenten.

Ik ben nu net terug van een "Tour de France" (op de fiets dus, en dat dan wild kamperend volledig "autonoom") en daar geldt nog meer: Alles wat je thuis laat is meegenomen !.
Alles wat je op een fiets laadt weegt mee bij ieder hellinkje: Je maakt van een sportfiets een vrachtauto en dat betekent dat je bij ieder hellinkje je vaart kwijt bent, moet terugschakelen, nieuw ritme moet vinden etc.
Voor alle fietsbagage geldt dus de afweging: wat weegt het, wat is het nut en hoe vaak heb je het nut echt nodig. Het sommetje van hoe vaak maal nut is heel belangrijk, en dat dan in combinatie met de "noodzaak" factor. We hadden bijv. slechts één hevig onweer, en konden schuilen, maar regenkleding laat ik niet thuis, we hadden geen lekke band of andere panne maar ik wil niet afhankelijk zijn van het geluk van pech voor de deur van een fietsen-reparateur (dus heb ik een ijskastdoosje vol gereedschap, wat reserve spaken en kabeltjes, bandenplak, een klein pompje en een reserve band -- oppompen naar 5-6 atm kan dan altijd nog bij een echte pomp).


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Edward » 29 Jun 2017, 17:07

Vroegah op de boerderie deden we het met een voetpomp. Dat was alles wat we hadden om een trekker of kar met lege band op genoeg druk te pompen om hem thuis te krijgen om verder op te pompen. Met een kwartier pompen had je hem op 2.5 bar.

Maar als dat het uitgangspunt wordt: vroegah ging ik ook met m'n meisje op de fiets op vakantie. Spaar je zo 20K voor een Defender of Discovery uit :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jun 2017, 19:15

Edward schreef:Maar als dat het uitgangspunt wordt: vroegah ging ik ook met m'n meisje op de fiets op vakantie.

Mijn wederhelft fietst nog steeds mee, ze zegt ook steeds dat het de laatste keer was (en ik denk dan dat die vorige laatste keer inmiddels de voorlaatste is).
Net afgelopen 2 weken weer ± 850 km weggetrapt; van Dinant via Champagne, Bourgogne en Jura naar Lotharingen en Saargebiet. Dit jaar alles wat bescheiden want erg warm en dat geeft ongemakken. O ja, zelfs als je je best doet en erg vlakke etappes kies dan klim je cumulatief toch nog meer als 3 kilometer.

Groeten MarcS

twdi
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:57

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor twdi » 05 Jul 2017, 10:24

Gister ook nog een Viair 300P aangeraden gekregen. Echter vandaag las ik dit artikel:

http://www.t-max-seilwinden.de/kompressoren/

Er schijnt wel een verloopstuk te zijn voor de t-max voor normale luchtpistolen


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten