loos stuurwiel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: loos stuurwiel

Berichtdoor VeeTee » 09 Jun 2017, 18:15

jan van daalen schreef:Als ik het goed begrepen heb zitten aan het uiteinde van de stuurhuisas splines die gevat zitten in een aluminium koppeling. De contragroeven in deze koppeling waren "slicks" (staal contra aluminium...tja) geworden, veroorzaakt door de gecreëerde ruimte vanwege de losgetrilde bout/moer bevestiging.
Koppeling vervangen en klaar.

Ben ik nu echt de eerste die zoiets meemaakt :?:

Jan :?:

Om die 'slicks' te maken moet je toch behoorlijk wat stuurbewegingen moeten hebben gedaan voordat die splines zo afslijten... Dat moet je dan toch ook gemerkt hebben, als in indirecte stuurreacties?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2017, 18:32

VeeTee schreef:
jan van daalen schreef:Als ik het goed begrepen heb zitten aan het uiteinde van de stuurhuisas splines die gevat zitten in een aluminium koppeling. De contragroeven in deze koppeling waren "slicks" (staal contra aluminium...tja) geworden, veroorzaakt door de gecreëerde ruimte vanwege de losgetrilde bout/moer bevestiging.
Koppeling vervangen en klaar.

Ben ik nu echt de eerste die zoiets meemaakt :?:

Jan :?:

Om die 'slicks' te maken moet je toch behoorlijk wat stuurbewegingen moeten hebben gedaan voordat die splines zo afslijten... Dat moet je dan toch ook gemerkt hebben, als in indirecte stuurreacties?

Waarschijnlijk ging het allemaal nog lang goed zolang de auto maar genoeg rolde ... de weerstand tegen een stuurverdraaiing is dan laag.
Pas als je stuurt bij een stilstaande (of nauwelijks rollende) auto heb je te maken met grotere krachten. Bij een niet draaiende motor sturen zet alles onder nog meer spanning.

Blijft een puntje van aandacht, ofwel een puntje waar in het verleden te weinig aandacht voor geweest is.

Groeten MarcS

jan van daalen

Berichtdoor jan van daalen » 09 Jun 2017, 19:14

Tja, achteraf is het makkelijk om een koe in de kont te kijken :o

Zoals de auto stuurde (het sluipt erin) kan ik zeggen dat het stuurwiel een speling had van een ruime centimeter. Nadat de WW de boel weer vastgezet had was deze hele speling verdwenen en stuurde m'n 130 weer strak (tja, zo kan het dus ook/moet het zijn).

Nadat een aantal jaren geleden een onbekend gebleven "onbenul" een stuk rubberen wang uit de (in de uiterste links uitgedraaide stand staande) linkervoorband van m'n geparkeerd staande 130 reed, heb ik de nare gewoonte om m'n wielen recht te zetten voordat ik de auto verlaat.
Het is misschien beter om dit in de laatste meter rijdend te doen (Murphys Law van wrijvingcoëfficientie) maar de voorwieltrein van mijn terreinwagentje zou hier toch tegen moeten kunnen........

Van weerstand naar nagenoeg loos zat een heel korte traploze overgang. Eerst begrijp je werkelijk niet wat er gebeurt. Dan besef je het en denk je "Kut, net reed ik nog 120km" en voel je de kippevel op je onderarmen komen. Al die tijd draai je "hulpeloos het stuurwiel links en rechts rond tot "tie binnen een tiental seconden volslagen weerstandsloos ronddraait. Ik denk dat hierdoor het slicks symptoom is ontstaan.

Jan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2017, 20:24

jan van daalen schreef:Tja, achteraf is het makkelijk om een koe in de kont te kijken :o

Achteraf is het ook heel mooi wonen !! ook zonder koeien.

Groeten MarcS

jan van daalen

Berichtdoor jan van daalen » 09 Jun 2017, 21:53

Ja de Achterhoek is machtig mooi man :D

J

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2017, 07:31

Landmarcs schreef: Bij een niet draaiende motor sturen zet alles onder nog meer spanning.
Groeten MarcS

ehhh NIET dat stukje van de stuurinrichting waar hier de problemen zijn Marc, daar staan krachten die je als bestuurder voelt en die worden juist MINDER bij draaiende motor
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2017, 10:02

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef: Bij een niet draaiende motor sturen zet alles onder nog meer spanning.
Groeten MarcS

ehhh NIET dat stukje van de stuurinrichting waar hier de problemen zijn Marc, daar staan krachten die je als bestuurder voelt en die worden juist MINDER bij draaiende motor

Dat schrijf ik toch ?   < 't was misschien nog iets te vroeg ... of juist heel erg laat ? >

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Jun 2017, 15:56

Ik heb dit ook meegemaakt met een Landrover waaraan in het verleden veel ondeskundige mensen gesleuteld hebben.
Ik schrok er ook een beetje van. Die auto hadden we net overgenomen en stuurde niet al te best.

De kruiskoppeling had waarschijnlijk al een tijdje losgezeten.

Er zit in de stuurinrichting een lange en een korte kruiskoppeling. In deze auto trof ik 2 korte aan dus dat was ook niet goed.
Duidelijk werk van een beunhaas.
In mijn geval was het een stalen kruiskoppeling en hadden de splines van het stuurhuis ook al wat slijtage opgelopen.

Volgens mij kan dit alleen gebeuren met de onderste kruiskoppeling die op de ingaande as van het stuurhuis zit.
De andere assen hebben een schuin kantje waardoor de bout voorkomt dat de as vrij rond kan draaien.

jan van daalen

Berichtdoor jan van daalen » 10 Jun 2017, 16:18

Sinds jaar en dag zit ik bij J & J in een plaatsje dat eindigt op Berg. Gert-Jan lijkt me geen beun :? :?
Ter verontschuldiging van de 130 kan ik zeggen dat deze 70% van de tijd zwaar belast (trailer en/of stenen/palllet beton in de bak) rijdt en elk weekend kilometers zand en doorwadingen ziet.
Toch had ik dit niet voorzien.

Jan

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 10 Jun 2017, 16:37

Dag Jan,

Ik woon in dat plaatsje dat eindigd op 'Berg', en heb mijn 2 Land Rovers ook al jaren in onderhoud bij de gebr. J&J - en naar volle tevredenheid.
Kom volgende keer als je daar bent eens langs, bakkie doen en motorkap gluren... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”