Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2017, 09:43

Crazy-G schreef:Auto starten met startkabel is ALTIJD eerst massa los van de te lege accu van de wagen die gestart moet worden, dan de startkabels direct op de kabels van de wagen en starten, dan pas de massa van de te lege accu weer aansluiten, dan wordt de laadstroom van de wagen er ook bij getrokken en loopt er minder over de startkabels, piece of cake, maar ja, dat leer je ook alleen als je monteur bent . . . . . . . of door schade en schande wijs geworden bent . . . . . . . . .

Geeft overigens ook gewoon een mooie vlamboog als je de massakabel weer aansluit, dus wees gewaarschuwd. :o

Dag Gert-Jan,

Het klinkt heel logisch, en het is denkelijk ook de beste methode om tot een snel resultaat te komen maar ....
Als je iets meer geduld hebt dan kan je met de start-hulp-verlenende auto ook eerst even de accu van de lamme auto een beetje "op weg helpen" en daarna starten (dus de methode van Erik). Overigens moet je in beide gevallen wel weten dat de lege accu niet ook een stukke accu is; met wat pech is een stukke accu ook nog eens inwendig kortgesloten en dan gaat er een en ander mis (en bij jouw monteurs-methode net iets minder als bij de gebruikelijke methode).

Groeten MarcS

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 01 Jul 2017, 09:47

Jep, de tijd dat een ANWB Wegenwachter een echte monteur was is al weer een tijdje geleden.

Die mannen moeten zo snel mogelijk iemand weer van de weg helpen en anders niet.

Neem alleen al het feit dat de startaccu even op de bijrijdersstoel gezet wordt, duhhhhh, wat denk je dat er met je wagen gebeurt als die accu "het begeeft" op de verkeerde manier?

I rest my case.

Overigens, niet alle ANWB wegwachters zij zulke horken, er zitten nog echte monteurs tussen gelukkig, maar ook bij de ANWB geldt, er moet geld verdient worden, niets meer en niets minder.

Gert-Jan.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 01 Jul 2017, 09:55

Marc, klopt ook wel, alleen weet je nooit hoe leeg een accu is (en idd of die niet gewoon kapot is) en dat kan nogal snel vervelende gevolgen hebben als je er niet op bedacht bent, meestal gaat het dan ook mis als de ene buurman wel even de auto van de andere buurman of buurvrouw starthulp gaat geven, je ziet ze dan vaak al stuntelen met de vraag welke kabel nou ook alweer waar op moet.

Dan loop ik maar even weg, want opbouwende kritiek wordt op zo'n moment vaak niet echt gewaardeerd hahaha.

Alleen al de vraag van sommige mensen, "Kun je "even" een start hulpje geven?", ja hoor ik wil wel even helpen aanduwen, dan kijken ze even wat meewarig, maar inderdaad, ga maar zitten, vijf meter duwen en Vroem Vroem, "goh, wist niet dat dat kon" . . . . . . maar goed, ik ben ook iets groter en sterker als de gemiddelde Nederlandse man ;)

Ook nog eens vlotter als zoeken naar startkabels, motorkap openen "hoe werkt dat ook alweer?" aansluiten en proberen maar.

Gert-Jan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2017, 10:12

Crazy-G schreef:....

Ook nog eens vlotter als zoeken naar startkabels, motorkap openen "hoe werkt dat ook alweer?" aansluiten en proberen maar.

Ik zoek altijd eerst naar de voltmeter om een "quick-and-dirty" oordeel te kunnen vormen over de staat van de accu.
Daarna komt mijn "opbouwende kritiek".
Gelukkig heeft een Defender een tamelijke "rustieke" installatie en een bovengemiddeld grote accu dus zijn de kansen op "nu zijn beide bedorven" klein.

En ... de allermodernste auto's hebben soms ook problemen bij het aanduwen/trekken, dus als een auto met vermoedelijk allerlei moderniteiten met een platte accu staat blijf je er beter maar vanaf, voor je het weet is het een gevalletje "van kwaad tot erger" / "van de wal in de sloot".  Bij zulke auto's kan je ook maar beter niet de ANWB-WW bellen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Jul 2017, 12:06

Crazy-G schreef:En hou rekening met het feit dat sommige elektronisch gestuurde wagens wel eens ernstige schade kunnen oplopen bij het verlenen van starthulp, heb ik hier helaas al een paar keer gezien in de omgeving.

Het gaat dan meestal fout bij het weghalen van de startkabels. De dynamo van de auto met een lege accu laad de lege accu op en levert 'maximaal' Ampères, ook aan de accu van de hulpverlener. Trek je nu een startkabel los dan kan die dynamo zijn stroom even niet goed kwijt, waardoor gevoelige electronica het kan begeven. Dus voor het loshalen van de startkabels zo veel mogelijk gebruikers (achterruitverwarming, verlichting, ventilator, etc.) inschakelen waardoor de piekspanning minder snel optreedt.

Die 90 heeft een massaschakelaar, die tijdens het laden uit stond en de accu is niet 'verrot', maar loopt (snel) leeg indien die massaschakelaar niet wordt uitgezet, hetgeen soms wordt vergeten. Vermoedelijk is er een diodebrug defect in de dynamo (de spanning die die dynamo levert fluctueert nogal) en waarom dit niet gerepareerd wordt????
En die 90 is al eens geüpgraded met een 200 Tdi motor (uit een Disco), met elektronische stopzetter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 03 Jul 2017, 08:15

LaurensR schreef:Ik denk over een plug and play oplossing, misschien kan iemand van jullie aangeven wat wijs is. Ik heb namelijk twee extra semi-tractie accu's in de schuur staan (voor mijn fluitstermotor). Ik overweeg er een in een kistje achterin de auto te zetten voor wanneer we op reis zijn. Wat zou er op tegen zijn om die met een 12v aansluiting via de sigarettenaansteker tijdens het rijden op te laden? Na het rijden trek je de stekker er uit en kan de koelkast op de extra accu draaien zonder de startaccu leeg te trekken. Scheelt me de aanschaf van nóg een accu, bijbehorend managementsysteem en het gedoe met inbouwen onder de bestuurdersstoel, en bij thuiskomst kan de accu weer aan de druppellader. Zit er ergens een denkfout in dit verhaal?

Hou er rekening mee dat de plug spanning zal voeren als je deze uit het contact getrokken hebt. Je hebt zo maar kortsluiting.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Jul 2017, 08:21

Daarom een Anderson connector... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 04 Jul 2017, 00:20

Ok, ik ben overtuigd :D

Er moet maar een intelligent ding ergens onder/in/bij geschroefd worden en een Anderson connector er bij. Anders zie ik het alweer gebeuren met spontane vlambogen, gesmolten draden en doorgebrande zekeringen.

Er is af fabriek na 15 jaar al genoeg om te vervangen zonder dat je zelf aan de auto hebt zitten prutsen ;-)

Op sommige momenten vraag ik me af of het niet beter is om een defecte defender te kopen en daar een boel nieuwe onderdelen op te zetten. Nu is het goed rijden-> rare geluiden/verontrustend weggedrag/oplettende keurmeester -> nie rijden nie -> onderdelen bestellen €€ -> wachten & nie rijden nie -> sleutelsleutelsleutel €€ -> weer goed rijden. En in dat geval is het opbouwen en knutselen en dan lekker rijden. Of romantiseer ik het nu? :lol:
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jul 2017, 09:23

LaurensR schreef:Op sommige momenten vraag ik me af of het niet beter is om een defecte defender te kopen en daar een boel nieuwe onderdelen op te zetten. Nu is het goed rijden-> rare geluiden/verontrustend weggedrag/oplettende keurmeester -> nie rijden nie -> onderdelen bestellen €€ -> wachten & nie rijden nie -> sleutelsleutelsleutel €€ -> weer goed rijden. En in dat geval is het opbouwen en knutselen en dan lekker rijden. Of romantiseer ik het nu? :lol:

Ik denk dat een Td5 uit 2002 best betrouwbaar kan zijn, misschien één keertje alles goed nalopen, en daarna tijdig het benodigde onderhoud plegen.
Een serieus defecte kopen en alles nieuw vervangen en nieuw opbouwen is waarschijnlijk duurder als wat de auto ooit nieuw kostte.

Ik had vanaf nieuw ruim 10 jaar een 110 Td5 (uit 1999) en ik heb nog nooit zo'n betrouwbare en prettige auto gehad (mijn huidige Puma is wellicht nog betrouwbaarder, maar daar moet de tijd nog verder overheen, qua pret gaat de Puma het niet winnen van de Td5 dat weet ik nu al).

Groeten MarcS

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 04 Jul 2017, 18:50

Ik denk dat een Td5 uit 2002 best betrouwbaar kan zijn, misschien één keertje alles goed nalopen, en daarna tijdig het benodigde onderhoud plegen.
Een serieus defecte kopen en alles nieuw vervangen en nieuw opbouwen is waarschijnlijk duurder als wat de auto ooit nieuw kostte.

Ik had vanaf nieuw ruim 10 jaar een 110 Td5 (uit 1999) en ik heb nog nooit zo'n betrouwbare en prettige auto gehad (mijn huidige Puma is wellicht nog betrouwbaarder, maar daar moet de tijd nog verder overheen, qua pret gaat de Puma het niet winnen van de Td5 dat weet ik nu al).

Groeten MarcS

Dat is in elk geval de reputatie van de TD5, daarom (en best ook wel voor het geluid) heb ik er ook zo een gekocht.
Op zich is het ook alleen dit jaar nog maar het vervangen van het achterkalf, een remklauw, remblokken, twee keer de versnellingsbakolie, rem- en koppelingsvloeistof, de olie in de motor, tussenbak en diffs, de versnellingsbak zelf (en wat aanverwante zaken), de complete koppeling inclusief 2m-vliegwiel (en wat aanverwante zaken), de stabilisatorstangen voor, de condensor van de airco en -niet te vergeten- het achteruitrijlicht (wat weer stuk is) geweest. Preventief een lichtschakelaar in de bak liggen en preventief de olievoerende capaciteit van de kabels naar de ECU met connectors onderbroken. Laten we zeggen dat ik inderdaad één keertje alles goed naloop. En, eerlijk gezegd, een deel hiervan is ook (preventief) regulier onderhoud wat je aan elke tweedehands zou moeten uitvoeren. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat bijdragen aan de betrouwbaarheid. En dat we straks heeeeel lekker rijden weer ;-)
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Terug naar “Techniek”