Aan onze Engel koelkast zit een aanstekerplug, ik heb dus achterin een aanstekerhuis gemonteerd zitten.
Alles loopt via een aparte zekering kast die ik heb gemonteerd, hier zitten alle accessoires op gemonteerd (USB, extra verlichting etc.)
Groet Ron
Tweede Accu & Management System
Re: Tweede Accu & Management System
110-Td5 X-tech 2006
Aanstekerpluggen zijn waardeloos voor dit doel. Nadat mijn Waeco koelbox regelmatig uitviel door slecht contact van plug of contactdoos, heb ik de aansluiting vervangen door Anderson connectors. Sindsdien geen problemen meer.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Aha, interessant.... want onze power box heeft ook een anderson connector.... (Weet nu de naam van dit type connector )
Wel nog gewoon dezelfde kabel gebruikt?
Wel nog gewoon dezelfde kabel gebruikt?
Ja, zelfde kabel gebruikt, die aan de koelbox zat was dik genoeg kwa diameter (dat wil ook nog wel eens een probleem zijn).
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Deze zit er in, en doet het al jaren prima.
https://shop.landreiziger.nl/componente ... oekig.html
met deze zekeringkast
https://shop.landreiziger.nl/componente ... oudig.html
Groet Ron
https://shop.landreiziger.nl/componente ... oekig.html
met deze zekeringkast
https://shop.landreiziger.nl/componente ... oudig.html
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Waterrover schreef:Volgens mij behoef je voor het bijladen geen dure druppellader aan te schaffen, ik heb een simpele lader van 10A, ongeveer 25 jaar oud en die doet het prima.
Ik heb een Aldi aanbieding (Medion) druppellader die max 4 Amp laadt, die was niet duur, en zo'n lader is heel veel gezonder voor de accu als een recht-toe recht-aan 10 Amp lader uit grootvaders tijden. (Mijns inziens de enige reden om ook nog een oude lader aan te houden is dat je een "intelligente" lader niet kan gebruiken als 12V spanningsbron, en/of om te kijken of je een gesneefde accu toch weer op kan peppen; een "intelligente" lader zegt dan gauw: accu stuk/afwezig oid en doet dan niks.)
Overigens koop je voor niet erg veel bij Alibaba oid een in alle richtingen regelbare, gestabiliseerde lab.voeding; heb je eenmaal zo'n voeding dan kan grootvaders acculader naar de kringloop.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Marc,
Het verbaasd mij ieder keer weer hoeveel stof je toevoegt aan een topic. Nu zou mijn ANWB acculader opeens naar de schroothoop kunnen? Vuistregel was altijd een lader die ongeveer 10% van de accucapaciteit is. De afgelopen decennia heb ik 'm regelmatig gebruikt met een open accu, je weet wel met die "dopjes'. Altijd de accu nagemeten met de zuurweger, zodat je precies de lading kon controleren. Makkelijk overigens om elke cel individueel te controleren. Nooit problemen gehad, en altijd in het "groen". Bij de gesloten accu met het "oog" kan ik het laadvoltage- en amperage meten. En ook deze accu kan ik tot ongeveer 80% laden met mijn oude acculader. Waarom zou ik eigenlijk een andere moeten kopen, en waarom zou die het beter doen?
Chris
Het verbaasd mij ieder keer weer hoeveel stof je toevoegt aan een topic. Nu zou mijn ANWB acculader opeens naar de schroothoop kunnen? Vuistregel was altijd een lader die ongeveer 10% van de accucapaciteit is. De afgelopen decennia heb ik 'm regelmatig gebruikt met een open accu, je weet wel met die "dopjes'. Altijd de accu nagemeten met de zuurweger, zodat je precies de lading kon controleren. Makkelijk overigens om elke cel individueel te controleren. Nooit problemen gehad, en altijd in het "groen". Bij de gesloten accu met het "oog" kan ik het laadvoltage- en amperage meten. En ook deze accu kan ik tot ongeveer 80% laden met mijn oude acculader. Waarom zou ik eigenlijk een andere moeten kopen, en waarom zou die het beter doen?
Chris
-
Landmarcs
Waterrover schreef:Het verbaasd mij ieder keer weer hoeveel stof je toevoegt aan een topic. Nu zou mijn ANWB acculader opeens naar de schroothoop kunnen? Vuistregel was altijd een lader die ongeveer 10% van de accucapaciteit is. De afgelopen decennia heb ik 'm regelmatig gebruikt met een open accu, je weet wel met die "dopjes'. Altijd de accu nagemeten met de zuurweger, zodat je precies de lading kon controleren. Makkelijk overigens om elke cel individueel te controleren. Nooit problemen gehad, en altijd in het "groen". Bij de gesloten accu met het "oog" kan ik het laadvoltage- en amperage meten. En ook deze accu kan ik tot ongeveer 80% laden met mijn oude acculader. Waarom zou ik eigenlijk een andere moeten kopen, en waarom zou die het beter doen?
Chris,
Tja, stof toevoegen, en vooral op laten waaien ... dat past bij een 4x4 in dit seizoen.
Als je goed leest hoeft de ANWB niet naar de schroothoop, er is beslist nog wel een nuttige bestemming.
Je beveelt zelf aan geen "dure" druppellader te kopen, ik sluit me daarbij aan met mijn opmerking dat een goedkope ook al kan voldoen.
Een goedkope met een beetje slimme regeling is een stuk beter voor de accu als een recht-toe-recht-aan lader ... maar dat wil niet zeggen dat je met de oude lader de accu direct stuk maakt, die oude lader is altijd nog beter als géén lader.
De grootste winst is dat een modernere druppellader (zelfs een laag-intelligente) de accu een stuk verder als die 80% brengt die je met jouw oude ANWB-lader kennelijk haalt (een slimmere laad-karakteristiek maakt ook dat die oude 10% vuistregel niet meer opgaat, je kan met een veel lager vermogen de accu ook goed vol krijgen), en daarbij heb je met een druppellader het voordeel dat je de accu een langere tijd aan de lader kan hangen, en dus hoef je langer niet naar het laadproces om te kijken.
En ... misschien een tikje alchemistisch: ik heb de indruk dat een accu die langer aan de druppellader heeft gehangen het weer een tijdje "beter" doet (ik heb het hier over een accu die langzaamaan een tikje "moe" is). Wellicht is het geen "alchemie" maar gewoon de winst van een genuanceerder opladen, zelfs als je regelmatig met de auto rijdt heb je immers te maken met de nogal grofstoffelijke laad-karakteristiek van de dynamo-spanningsregelaar combinatie. Ik rijd nogal onregelmatig met de auto en de accu is inmiddels 7 jaar oud ... wat mij betreft doet ie het nog even, en daarom houd ik 'm in leven met zo nu en dan weer een paar dagen aan het druppel-infuus.
Groeten MarcS
PS Er is hier vast wel een "accu-man" die kan uitleggen dat 80% voor een start-accu een net-aan veilige minimum-waarde is.
Voor een loodaccu is het heel gezond om goed vol geladen te worden, dan blijft de capaciteit op z'n best. Overladen is weer niet goed. Een intelligente lader regelt dat netjes (als er de juiste soort intelligentie ingedaan is). De juiste laadspanning is ook temperatuurafhankelijk, daar houden sommige intelligente laders rekening mee. Verder is er de ideale laadcurve voor een loodaccu, dat is heel iets anders dan gewoon spanning er op uit een min-of -meer vaste spanningsbron. Sommige intelligente laders hebben ook een regeneratiefunctie, die functie geeft een gecontroleerde overlading waarbij er enige gasvorming ontstaat. Met die gasbelletjes wordt het elektrolyt weer netjes gemengd.
Een startaccu kan beter niet meer dan tot 80% ontladen worden, m.a.w: er mag van een volle accu 20% van gebruikt worden, dan moet de accu weer bijgeladen worden. Bij veronachtzaming van deze regel zal de levensduur van de accu afnemen.
Een startaccu kan beter niet meer dan tot 80% ontladen worden, m.a.w: er mag van een volle accu 20% van gebruikt worden, dan moet de accu weer bijgeladen worden. Bij veronachtzaming van deze regel zal de levensduur van de accu afnemen.
Ik denk over een plug and play oplossing, misschien kan iemand van jullie aangeven wat wijs is. Ik heb namelijk twee extra semi-tractie accu's in de schuur staan (voor mijn fluitstermotor). Ik overweeg er een in een kistje achterin de auto te zetten voor wanneer we op reis zijn. Wat zou er op tegen zijn om die met een 12v aansluiting via de sigarettenaansteker tijdens het rijden op te laden? Na het rijden trek je de stekker er uit en kan de koelkast op de extra accu draaien zonder de startaccu leeg te trekken. Scheelt me de aanschaf van nóg een accu, bijbehorend managementsysteem en het gedoe met inbouwen onder de bestuurdersstoel, en bij thuiskomst kan de accu weer aan de druppellader. Zit er ergens een denkfout in dit verhaal?
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5