VeeTee schreef:Erik Peters schreef:De standaard Land Rover accu (100 Ah) in mijn Td5 is na 2 weken stilstand zo goed als leeg (daar zit dus ergens een stille verbruiker, maar die moet ik nog lokaliseren).
Twee weken = 336 hr, dus je stille verbruiker snoept 100/336 = 0,3 A op...
Geen idee wat de electronica in de die nieuwerwetse Defenders consumeert, in mijn 20 jarige 300Tdi zit alleen het klokje, het geheugen van de autoradio, en een after-market immobiliser als stille verbruikers.
Na 3 weken stilstand start hij net zo vrolijk als anders, maar ik heb wel een zonnepaneeltje op het dak liggen, dus zelfontlading en wat klein verbruik wordt zo al gauw gecompenseerd.
De accu van Eriks Td5 is nog redelijk nieuw: Die werd 3 jaar geleden door de dealer in de auto gezet.
Waarschijnlijk is er nog ruim van de oorspronkelijke 100 Ah over ... ik denk evenwel dat je ook bij een kleiner "sluip-verbruik" na 2-3 weken in een "probleem-gebied" komt: je hebt voldoende accu-reserve nodig om te kunnen starten.
Bovendien ... was mijn ervaring met mijn oude Td5 dat die maar krapjes 14 V haalde, dus de accu niet echt 100% vol kreeg.
Tel daarbij op een geringe zelfontlading en de stille verbruikers zoals alarm en klokje en je hebt met een beetje pech na 2-3 weken een probleem (don't ask me how I know: been there seen that). De Td5 ECU is nogal kieskeurig mbt de minimum-spanning, dus zakt de boordspanning tijdens het starten iets te diep dan is ie ineens "dood".
Mijn huidige Puma heeft een mooiere laadspanning en desondanks zie je na 2-3 weken een "zwakke accu". 's Winters hang ik er nu maar zo nu en dan een intelligente (druppel)lader in, dat helpt; de accu is binnenkort 7 jaar oud en doet het met zo nu en dan weer op peil brengen nog prima (ook bij echte kou).
De capaciteit zal na die 7 jaar wel een stuk teruggelopen zijn, maar de standaard 90-100 Ah kan heel wat verlies hebben voordat er een echt probleem is. (Dat is dan ook het echte probleem van de "luxe" accu's: die leveren opvallend goed voor hun kleine omvang ... maar na wat inleveren op die toch al kleine capaciteit heb je ineens te weinig restcapaciteit over).
Overigens is de Puma duidelijk vergevender mbt een lage boordspanning: de ECU raakt niet zo gauw van de leg.
Groeten MarcS