VeeTee schreef:Erik Peters schreef:Die 90 heeft een massaschakelaar, die tijdens het laden uit stond en de accu is niet 'verrot', maar loopt (snel) leeg indien die massaschakelaar niet wordt uitgezet, hetgeen soms wordt vergeten. Vermoedelijk is er een diodebrug defect in de dynamo (de spanning die die dynamo levert fluctueert nogal) en waarom dit niet gerepareerd wordt????
Ik verdenk ook eerder een kapotte diode in de dynamo - die 0.6A geloof ik meer dan die 153 kΩ - dat lijkt meer op een forse lekstroom door een defecte diode. Het beeld van een fluctuerende laadspanning wijst daar ook al op.
Er is hier sprake van 2 verschillende auto's, de 90 van mijn buren en mijn 110 Td5. De 90 van mijn buren trekt met 3 Ampère de accu leeg en die dynamo heeft een fluctuerende spanning (dat was al toen ze hem een half jaar geleden kochten en dat is bij die 90 nog steeds het geval). De vorige eigenaar had er al een massa schakelaar ingezet.
Bij mijn Td5 was na 2 weken (vakantie met een andere auto) de accu leeg en dit was vorig jaar ook het geval. Met de oude dynamo (strakke laadspanning) had ik een lekstroom van 0,6 A. Bij geregeld gebruik (ook kleinere stukjes) geen start probleem. (De vorige Td5 eigenaar haalde de massaklem van de accu indien de auto langere tijd ongebruikt geparkeerd stond, hiertoe ligt nog steeds een waterpomptang in de cubbybox). En met de nieuwe dynamo al helemaal niet, ook al ligt de accuspanning nu rond 11,5 Volt.
Groet,
Erik.