Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jul 2017, 23:41

VeeTee schreef:
Erik Peters schreef:Die 90 heeft een massaschakelaar, die tijdens het laden uit stond en de accu is niet 'verrot', maar loopt (snel) leeg indien die massaschakelaar niet wordt uitgezet, hetgeen soms wordt vergeten. Vermoedelijk is er een diodebrug defect in de dynamo (de spanning die die dynamo levert fluctueert nogal) en waarom dit niet gerepareerd wordt????

Ik verdenk ook eerder een kapotte diode in de dynamo - die 0.6A geloof ik meer dan die 153 kΩ - dat lijkt meer op een forse lekstroom door een defecte diode. Het beeld van een fluctuerende laadspanning wijst daar ook al op.

Er is hier sprake van 2 verschillende auto's, de 90 van mijn buren en mijn 110 Td5. De 90 van mijn buren trekt met 3 Ampère de accu leeg en die dynamo heeft een fluctuerende spanning (dat was al toen ze hem een half jaar geleden kochten en dat is bij die 90 nog steeds het geval). De vorige eigenaar had er al een massa schakelaar ingezet.
Bij mijn Td5 was na 2 weken (vakantie met een andere auto) de accu leeg en dit was vorig jaar ook het geval. Met de oude dynamo (strakke laadspanning) had ik een lekstroom van 0,6 A. Bij geregeld gebruik (ook kleinere stukjes) geen start probleem. (De vorige Td5 eigenaar haalde de massaklem van de accu indien de auto langere tijd ongebruikt geparkeerd stond, hiertoe ligt nog steeds een waterpomptang in de cubbybox). En met de nieuwe dynamo al helemaal niet, ook al ligt de accuspanning nu rond 11,5 Volt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 10 Jul 2017, 23:47

Excuus, verwarrend ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 26 Jul 2017, 12:52

Gerard4t schreef:Voor een loodaccu is het heel gezond om goed vol geladen te worden, dan blijft de capaciteit op z'n best. Overladen is weer niet goed. Een intelligente lader regelt dat netjes (als er de juiste soort intelligentie ingedaan is). De juiste laadspanning is ook temperatuurafhankelijk, daar houden sommige intelligente laders rekening mee. Verder is er de ideale laadcurve voor een loodaccu, dat is heel iets anders dan gewoon spanning er op uit een min-of -meer vaste spanningsbron. Sommige intelligente laders hebben ook een regeneratiefunctie, die functie geeft een gecontroleerde overlading waarbij er enige gasvorming ontstaat. Met die gasbelletjes wordt het elektrolyt weer netjes gemengd.
Een startaccu kan beter niet meer dan tot 80% ontladen worden, m.a.w: er mag van een volle accu 20% van gebruikt worden, dan moet de accu weer bijgeladen worden. Bij veronachtzaming van deze regel zal de levensduur van de accu afnemen.

Na alle info over dit onderwerp toch even op het www rondgekeken en kwam ik deze lader tegen die ik ga uitproberen: http://www.leertronic.nl/contents/nl/p4 ... omaat.html

Lader aangesloten op mijn tweede accu die geplaatst is in mijn National Luna Powerpack. Zeker deze accu heeft te maken met onregelmatig laden en de afname van verbruikers, zoals de Engel fridge, extra verlichting en 27 Mhz bak, die samen in een stand-alone functie de accu leegtrekken. Meestal is het noodzakelijk na een dag of drie te gaan rijden om de accu bij te laden.

Aangezien ik de accu nu een jaar of drie heb ben ik benieuwd naar het resultaat, of er straks meer capaciteit voorhanden is dan eerst, zeker in vergelijking met de 'oude' laadmethode? Vóór aansluiten lader was de open klemspanning 12.4 v. Bij het aanzetten van de lader ging deze meteen naar 4. Absorption, na de Accutest 5. werd Recondition 6. ingeschakeld (een 4 uur durend laadproces met lage amperage). Hierna wordt 7. Float (druppelladen) actief en kan de accu weer gebruikt worden.

Chris

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 26 Jul 2017, 13:45

Ik heb wel een Ctek lader ingebouwd, maar het meest blij ben ik toch met mijn zonnepaneel op het dak, kort geleden weer gemerkt, 4 dagen stilgestaan tijdens 30 jr jublileumfeest van de Zwitserse Land Rover Club, koelbox aan, telefoonladers etc, huishoudaccu geen moment onder de 12.9 V geweest. Met lekker zonnig weer vrijwel altijd 13.9 V.

Koelbox lekker koud:

Afbeelding

...en toch blijven de accu's vol! :D

Afbeelding
Vincent

> www.titunet.nl <

Houston

Berichtdoor Houston » 26 Jul 2017, 18:48

Een accu die je in die national Luna stopt, moet die niet hetzelfde zijn als je gewone acccu?
Ik meende dat een tweede accu ongeveer dezelfde leeftijd en sowieso dezelfde ampères moet hebben?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 26 Jul 2017, 19:26

Houston schreef:Een accu die je in die national Luna stopt, moet die niet hetzelfde zijn als je gewone acccu?
Ik meende dat een tweede accu ongeveer dezelfde leeftijd en sowieso dezelfde ampères moet hebben?

Dat wordt wel gezegd, ja, maar ik vraag me af of je daar zo veel waarde aan moet hechten. Sowieso zijn ze losgekoppeld indien er niet geladen wordt en er wel (huishoud)verbruik is, en de belasting is sowieso ook heel anders (waardoor de accu's dus ook niet een gelijke behandeling krijgen): De startstroom (kort maar hevig) gaat van de startaccu af (ze zijn dan nog niet gekoppeld). Na het starten wordt er gekoppeld (want dynamo levert laadspanning) en alle verbruik gaat dan ten laste van de beide gekoppelde accu's. Bij kamperen bijvoorbeeld gaat het verbruik (meestal lager amperage maar gedurende langere tijd) alleen van de huishoudaccu af.
Kortom, zet je er twee gelijke nieuwe accu's in dan zijn die na een tijdje met ongelijke behandeling ook niet meer in dezelfde toestand.

Min persoonlijke ervaring: ik heb als startaccu de standaard Land Rover accu (ik meen een onderhoudsvrije Calcium accu), als huishoudaccu een Optima Yellowtop (kan beter tegen langer/dieper ontladen), gescheiden door een Cyrix VSR. Daarbij een Ctek ladertje welke ik op de camping gebruik als er prik beschikbaar is, een een 60 W zonnepaneel permanent aangesloten op het roofrack. Systeem werkt al minstens vijf jaar perfect!
Vincent

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jul 2017, 20:21

dat van gelijkwaardige en soortige en leeftijd accu is voor serie schakeling, niet voor parallel, zonder extra regelingen is een accu die gelijke laadspanning vraagt voldoende
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 27 Jul 2017, 09:42

Waterrover schreef:
Na alle info over dit onderwerp toch even op het www rondgekeken en kwam ik deze lader tegen die ik ga uitproberen: http://www.leertronic.nl/contents/nl/p4 ... omaat.html

Lader aangesloten op mijn tweede accu die geplaatst is in mijn National Luna Powerpack. Zeker deze accu heeft te maken met onregelmatig laden en de afname van verbruikers, zoals de Engel fridge, extra verlichting en 27 Mhz bak, die samen in een stand-alone functie de accu leegtrekken. Meestal is het noodzakelijk na een dag of drie te gaan rijden om de accu bij te laden.

Aangezien ik de accu nu een jaar of drie heb ben ik benieuwd naar het resultaat, of er straks meer capaciteit voorhanden is dan eerst, zeker in vergelijking met de 'oude' laadmethode? Vóór aansluiten lader was de open klemspanning 12.4 v. Bij het aanzetten van de lader ging deze meteen naar 4. Absorption, na de Accutest 5. werd Recondition 6. ingeschakeld (een 4 uur durend laadproces met lage amperage). Hierna wordt 7. Float (druppelladen) actief en kan de accu weer gebruikt worden.

Chris

Bij recondition wordt een gecontroleerde gasontwikkeling op gang gebracht. Het doel hiervan is een betere verdeling van het elektrolyt te bewerkstelligen. Dit proces heeft geen invloed op andere slijtageprocessen van de accu zoals gridslijtage, sulfatering en degeneratie van het elktrolyt.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten die je met de lader bereikt.

landy127

Berichtdoor landy127 » 28 Jul 2017, 21:23

Mijn setup:
voorin: 2x55Ah bluetops, NL split charge systeem, voor starten/evt. lieren/dieselpomp (van ene naar andere tank), gps, radio en wat usb spul (gopro).
camper deel: 3 Lithium accu's (totaal 325Ah), gewicht 40kg totaal (waar ik eerst 3 Northstar accu's >100kg totaal had)
2 zonnepanelen systemen (totaal 500+ Wp) voor laden 2 Lithium accu's afzonderlijk van elkaar.
Derde laadregelaar en accu is in principe spare/backup, maar die gebruik ik af-en-toe, en laad die bij wanneer nodig.
Via bluetooth App kan ik de laadtoestand in de gaten houden van de 3 Lithium accu's.

voorin en camper deel zijn dus volledig gescheiden.

Enige nadeel: een ander prijskaartje..

Voor de rest zeer tevreden.
Louis

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2017, 11:27

Gerard4t schreef:Bij recondition wordt een gecontroleerde gasontwikkeling op gang gebracht. Het doel hiervan is een betere verdeling van het elektrolyt te bewerkstelligen. Dit proces heeft geen invloed op andere slijtageprocessen van de accu zoals gridslijtage, sulfatering en degeneratie van het elktrolyt.

Om sulfatering te bestrijden zou je gecontroleerd (kort etc.) een ruimere overspanning moeten toepassen.
De meeste (zo niet alle) courante laders doen dit niet, dus best voorkom je sulfatering best zoveel mogelijk.
Voldoende onder spanning houden is een goede strategie om sulfatering lang te voorkomen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”