Koplampen werken niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koplampen werken niet meer

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2017, 19:08

Gerard4t schreef:Hoe dan ook, die schakelaar gaat vast een keer stuk. Punt is dat de veerkracht die het ene contact tegen het andere moet drukken te klein is. Ik heb het ding uit elkaar gehaald en er een iets steviger veertje ingezet (je moet het niet overdrijven) en sindsdien geen probleem meer gehad met de schakelaar. Ook belangrijk is de klemming van de fastons, die moet voldoende zijn om een verhoogde contactovergangsweerstand te voorkomen. ......

Blijft staan dat het lichtcircuit in de Defender een nogal barokke weg aflegt, en het mijns inziens makkelijk veel beter kan.
De volledige lichtstroom die standaard zig-zag achter het dash-board op en neer gaat is gewoon niet ideaal (d'r zitten verschillende overgangs-weerstand-puntjes in, als er iets mis gaat is het een straalkacheltje, je zal de eerste niet zijn met een beginnende brand).
Bovendien zorgen de vele meters tamelijk dunne bekabeling ook nog eens voor onnodige verliezen (zelfs als je verder alle overgangsweerstanden kan voorkomen).

De Zweedse Lichtversterker is dan een eenvoudige plug-and-play oplossing, en bovendien eentje die heel weinig kost. Als neveneffect heb je ook nog eens de "volle" 12 (tot 14) Volt op je koplampen, en daarmee ook nog eens net iets meer licht.
Monteer je ook nog eens LED-lichtjes voor rem-, achter- en stads-licht dan gaat er slechts een fractie van de stroom door de oorspronkelijke bekabeling en dan hoef je je verder weinig zorgen te maken.

Groeten MarcS

nicknick

Berichtdoor nicknick » 05 Jun 2017, 22:59

Dank voor de hulp!

Dit weekend heb ik geprobeerd het probleem te vinden, dus even testen voordat ik begon, en de lampen doen het weer!? Voor nu in ieder geval.

Het probleem van de aansteker is ook opgelost; die was niet (meer) aangesloten, en de elektra blijkt een rommeltje te zijn. Da's iets om komende weken uit te zoeken en te verbeteren, als ook de installatie van de lichtversteker.

Is er een origineel schema dat ik ergens kan vinden, om te kijken wat nieuw is, aangepast is, en/of nog origineel is van de bedrading?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2017, 23:19

nicknick schreef:Dank voor de hulp!

Dit weekend heb ik geprobeerd het probleem te vinden, dus even testen voordat ik begon, en de lampen doen het weer!? Voor nu in ieder geval.

Het probleem van de aansteker is ook opgelost; die was niet (meer) aangesloten, en de elektra blijkt een rommeltje te zijn. Da's iets om komende weken uit te zoeken en te verbeteren, als ook de installatie van de lichtversteker.

Is er een origineel schema dat ik ergens kan vinden, om te kijken wat nieuw is, aangepast is, en/of nog origineel is van de bedrading?

Tja, dat is dan dus het fameuze zelfhelende effect (dat iets te vaak weer wordt ingehaald door een nieuwe streek van de electrickery).

Monteer de Zweedse Lichtversterker maar gauw .... en loop de verschillende contacten etc voor de zekerheid nog even langs. Met de Lichtversterker gaat er niet veel stroom meer door het "stuur-circuit" maar op het moment dat "niet veel" opnieuw onbedoeld wegvalt doet de Lichtversterker ook niks.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2017, 08:05

nicknick schreef:Is er een origineel schema dat ik ergens kan vinden, om te kijken wat nieuw is, aangepast is, en/of nog origineel is van de bedrading?
Hier bijvoorbeeld. En er hoort ook nog een boekwerkje bij met foto's van de diverse onderdelen, stekkers en hun plaats in de auto (maar hoe dit boekje getiteld is weet ik even niet, maar ik zal kijken als ik weer thuis ben).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Jun 2017, 20:23

Electrical library in RAVE bedoel je Erik?
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 06 Jun 2017, 20:33

Ik denk dat Eric deze bedoeld: LRL0126ENG.

image.jpeg

Stuur je emailadres maar in een PM, dan mail ik de PDF wel (127 pag) ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2017, 23:25

VeeTee schreef:Ik denk dat Eric deze bedoeld: LRL0126ENG.

Ja, die bedoel ik.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”