Een groet vanuit Noorwegen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
E36-italia

Re: Een groet vanuit Noorwegen

Berichtdoor E36-italia » 31 Mei 2017, 16:24

VeeTee schreef:Overbodig ... Ik zou hem er niet tussenuit halen, dan kan niet. Wat wel kan, is - als je denkt dat de viscokoppeling 'op' is, en je er geen nieuwe in wilt zetten - de achterste aandrijfas er tussenuit halen. Dan rij je gewoon met alleen voorwielaandrijving, gaat perfect, en heeft verder geen nadelige gevolgen.

Die praktijken worden, bij mijn weten, veel uitgehaald bij volvo v70 awd's.
Als dan de visco of de haakse overbrenging niet overleden zijn, doen ze het om brandstof te besparen.. maar wat ze besparen aan peut gaat linea recta naar de bandenboer.

oh, en het achterdiff laten ze lekker zitten.
rijdt lekker zo'n sper diff tussen je niet aangedreven wielen, terwijl je voorwielen in de brand staan ivm 300+ Nm die de T5/D5 torretjes uitpersen.

terug on-topic:
Je koopt toch een 4x4 auto (even daar gelaten of het een freelander/defender/disco of een landcruiser is) voor zijn 4x4?
Als het om laadvermogen en trekgewicht gaat kan je ook een bestelbus rijden...is nog goedkoper ook.. maar moet toegeven, ik zie liever een 4x4 dan een bestelbus.
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mei 2017, 21:23

E36-italia schreef:[
Als het om laadvermogen en trekgewicht gaat kan je ook een bestelbus rijden...is nog goedkoper ook.

Omdat ik een tijdje terug m'n Disco platgereden heb ben ik aan het kijken wat ik nu ga doen. Daarom ook even de kosten van de Disco over de afgelopen 7 jaar op een rij gezet. Kan je vertellen dat de Disco voordeliger was om te rijden dan de Fiat Ducato bestelbus die ik eerder had........
;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2018, 17:10

Ik lees alles uit 't Trollenland nog even na ...
Troll schreef:Maar hoe zit dat aan de onderkant? Zijn daar nog roetsgevoelige plekken? ( de uitlaat reken ik niet mee :lol: )

Roets-gevoelig zijn ze allemaal en met name 's winters, vooral als ze na een roets op hun gepoetste kant landen :oops:
      (vraag ook maar eens aan Fenna)
Groeten MarcS

Troll

Berichtdoor Troll » 05 Jun 2018, 18:23

Dacht ik even dat je mijn tekst aangepast had, maar ik heb het echt geschreven.
Je bent scherp! :lol:

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 05 Jun 2018, 19:31

Dat roetsen geeft altijd wel een aparte wending aan de gebeurtenissen ;)

gr. Fenna
Afbeelding

Troll

Berichtdoor Troll » 05 Jun 2018, 19:34

Aha daar is Fenna. Nice to meet you :D
Ik moest jou om details vragen van het roetsen, dus barst maar los.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 05 Jun 2018, 19:57

Ah ja ... de details
RV21, een km of wat zuidwest van Skotterud in een flauwe bocht met de peugeot ....
Het was 12 februari 2016 rond 14:30 (van de exacte tijd en locatie heb ik wel ergens gps gegevens bewaard) en in die bocht zag ik niet goed dat het fijne strooisel (perfect als het OP het met ijs/aangedrukte halfontdooide en weer bevroren sneeuw bedekte asfalt ligt) IN de inmiddels weer bevroren top laag gedooid was. De voorwielen geen grip meer, snelheid was niet heel hoog en geprobeerd te compenseren met stuur, gas los (zonder de rem in te trappen, want dan is het zeker mis) Helaas had ik een paar meter wegbreedte te kort aan de linker kant. Ook kwamen de tegenliggers gelukkig pas nadat ik de greppel in ging en door de vorm van de greppel netjes ondersteboven werd gelegd...

Zo werd mijn ommetje van Borlänge naar Göteborg (een hele dag om de boot naar Denemarken te halen) opeens een ambu enkeltje naar het ziekenhuis van Kongsvinger. Gelukkig alleen een paar kleine krasjes op mijn linkerhand (opgelopen met het uit de auto kruipen door het in de draai vanzelf kapot gesprongen raam in de deur) en op elk oog een splintertje glas die zonder schade gedaan te hebben weer werden weggehaald door de trauma arts.
Verder in plaats van nog en paar daagjes door Noord Denemarken te toeren, een verblijf in Oslo om het een en ander te regelen met de ANWB en de berger in Skotterud.

Fenna
Afbeelding

Troll

Berichtdoor Troll » 05 Jun 2018, 20:18

Oj, dat is inderdaad een lullige situatie. Handrem aantrekken om de wagen om te zetten is ook kansloos in die gevallen.
En als toerist reed je niet met spijkerbanden. (hoewel in die omgeving ze sowieso minder gebruikt worden)
Maar het strooien is de laatste jaren steeds slechter. Voorheen strooide ze zand. Dan wist je waar je aan toe was. Nu strooien ze zout dat laat de toplaag dooien, maar ook zoutwater bevriest.
Heb je indertijd de wegbeheerder nog aansprakelijk gesteld? (statens vegvesen) Die kunnen het dan weer verhalen op de entrepeneur die de weg moet ruimen/strooien. Het is niet altijd succesvol maar soms toch wel.
Vermoedelijk heb je het niet gedaan en is dit mosterd na de maaltijd, maar wellicht dat een toekomstige pechvogel iets heeft aan de wetenschap.

Kan concluderen dat je er redelijk goed vanaf gekomen bent.

Terug naar “Nieuw op het forum”