Een groet vanuit Noorwegen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Troll

Re: Een groet vanuit Noorwegen

Berichtdoor Troll » 25 Mei 2017, 13:54

Zo da's lekker, even een spoedcursusje Freelander.
Soep wordt dus niet zo heet gegeten als opgediend. De problemen waar zo hard over geschreeuwd wordt door de journalistiek is weer zwaar overtrokken.

Wat ik overigens als grootste nadeel nu zie, is het laadvermogen. Zo'n 460kg. Verschilt hier en daar per model.
Maar als ik 2 personen daarvan aftrek en mijn standaard set noodspullen enzo kan je er zo'n 190kg aftrekken. Blijft er 270kg bagage over.
Voor de vakantiebagage genoeg, maar als je bv een paar zakken aarde achterin legt gaat het hard.

Wel nog een vraag waar ik niet goed een beeld van krijg:
We hebben de visco, die is me duidelijk ( tenminsie als ie tussen voor en achter diff zit)
Maar we hebben ook nog een IDR. What doet die dan?
Ik lees: die heeft de functie van de tussenbak. Dat zie ik niet helemaal. Dat is de visco toch al?

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 25 Mei 2017, 14:44

De IRD (Intermediate Reduction Drive) zorgt er voor dat er een zeer klein (ik meen iets in de ordegrootte van 1%) snelheidsverschil is tussen voor - en achterwielen. Hierdoor draaien de delen de viscokoppeling ook met een klein snelheidsverschil en wordt de vloeistof in de viscokoppelingwat opgewarmd, zodat de viscokoppeling
'net aan' staat. Normaal gesproken doen de voorwielen het meeste werk, maar gaan achter of voorwielen slippen dan wordt het snelheidsverschil echt groter en gaan de achterwielen voor de volle mep meedoen.

http://www.lrch.nl/kennisbank/freelande ... ng-werking
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mei 2017, 17:57

VeeTee schreef:De IRD (Intermediate Reduction Drive) zorgt er voor dat er een zeer klein (ik meen iets in de ordegrootte van 1%) snelheidsverschil is tussen voor - en achterwielen. Hierdoor draaien de delen de viscokoppeling ook met een klein snelheidsverschil en wordt de vloeistof in de viscokoppelingwat opgewarmd, zodat de viscokoppeling 'net aan' staat.   ......

En dit is dus de reden waarom een kapotte (vast zittende) visco-koppeling als je ermee doorrijdt een probleem geeft. De voor en achterwielen zijn dan permanent ±vast gekoppeld en dan gaat er dus iets wringen. Kennelijk is die IRD niet stevig genoeg om de banden aan flarden te trekken.

De IRD is ook de reden waarom je je heel strikt moet houden aan de regels mbt banden met (vrijwel) gelijke afrol-diameter.
Als ik me niet vergis moet je achter de "grootste" diameter hebben (als er een gering verschil is).
Zou je vóór banden met een afrollengte hebben die in de grootte orde van de IRD-reductie groter is, dan wordt de werking van de IRD teniet gedaan.
Duidelijk mag zijn dat het nogal precies komt met de banden en de afrollengtes (Michelin had er een probleem mee, banden met een afwijkende afrollengte - daar was een jaar of 10 terug nogal wat ophef over).

Groeten MarcS

Troll

Berichtdoor Troll » 27 Mei 2017, 12:15

Aha, die IRD is dus een overbodig onderdeel.
VW t3syncro heeft 'm niet en dat werkt ook. Zeker voor een auto die bedoeld is voor overwegend weggebruik.
Hebben ze niet goed afgekeken dus. Of hebben ze er iets tussen moeten bouwen ivm licencies ofzo?
Maar dit verklaart wel dat de syncro bij de freelander de helft langer meegaat dan bij de t3.
Maar goed, daar valt mee te leven,

Heeft iemand die visco al eens opengemaakt en nieuwe siliconen olie erin gestopt?
Ik kan er geen artikelen over vinden vreemd genoeg. (of ik zoek niet goed)

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 27 Mei 2017, 12:27

Je zoekt niet goed.... :lol: https://www.youtube.com/watch?v=hJZLlktbVmw

Overbodig ... Ik zou hem er niet tussenuit halen, dan kan niet. Wat wel kan, is - als je denkt dat de viscokoppeling 'op' is, en je er geen nieuwe in wilt zetten - de achterste aandrijfas er tussenuit halen. Dan rij je gewoon met alleen voorwielaandrijving, gaat perfect, en heeft verder geen nadelige gevolgen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2017, 14:51

Troll schreef:Aha, die IRD is dus een overbodig onderdeel.
VW t3syncro heeft 'm niet en dat werkt ook. Zeker voor een auto die bedoeld is voor overwegend weggebruik.
Hebben ze niet goed afgekeken dus. Of hebben ze er iets tussen moeten bouwen ivm licencies ofzo?
Maar dit verklaart wel dat de syncro bij de freelander de helft langer meegaat dan bij de t3.
Maar goed, daar valt mee te leven,

Tja, het is een beetje wat je wilt. En ... daarbij weet ik ook niet wat VW in de T3 gestopt heeft, als ze de differentieel-verhouding goed gekozen hebben dan heb je bij de T3 ook een visco-koppeling die een beetje "voor-spin" heeft. (Dit zet overigens ook een vraagtekentje bij de IRD ... met de "juiste" differentieel-verhoudingen heb je mijns inziens geen IRD nodig -- dwz niet anders als voor de aftak-as naar achter.)

Anyway: de "voorspin" die men bij de Freelander I heeft toegepast maakt dat de auto een semi-permanent (poor-mans) 4x4 is. Heb je een onbelaste visco-koppeling dan gaan de rollende wielen pas meewerken als de aangedreven wielen al ruimschoots tractie-verlies kennen.
Het is een keuze ... en is het een "knelpunt" koop dan een Disco of Defender met een echte tussenbak, en liefst met midden-differentieel-sper (of koop een modernere auto met nog meer toeters en bellen).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Mei 2017, 17:35

Troll schreef:VW t3syncro heeft 'm niet en dat werkt ook........... Heeft iemand die visco al eens opengemaakt en nieuwe siliconen olie erin gestopt?
Ik kan er geen artikelen over vinden vreemd genoeg. (of ik zoek niet goed)
Zo'n 20 jaar geleden was ik bij iemand die een viscokoppeling van een T3 Synchro opengemaakt had aangezien de afdichting(en) lek waren en de siliconenolie door de transmissieolie zat. Hij wilde er ook nieuwe siliconenolie in doen, maar het probleem was: Wat voor olie moet er in en hoe kom ik aan die afdichtingen? Uiteindelijk had hij wat opgescharreld maar werkte de viscokoppeling toch niet goed, dus een andere (nieuwe?) viscokoppeling erin gestopt. Kostte wat meer maar het werkte tenminste.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Troll

Berichtdoor Troll » 27 Mei 2017, 19:07

Niet boos worden op me hoor :oops:

Nee het is wat lamdmarcs zegt, als je het diff juist kiest heb je die ird niet nodig. Kan ook zijn dat ie juist bewust is ingebouwd om juist het diff te sparen.
Nu gaat de IRD stuk, is die er niet dan komen de krachten elders terecht.
Wat de voorspin aangaat, die is om te zorgen dat je in terrein kan blijven sturen, Als je achterwielen harder duwen schuif je over de voorwielen rechtdoor in de bagger.
Dus de t3 zal ook wel iets voorspin hebben. Weet ik eigenlijk niet.

Wat het filmpje aangaat, ja ik weet wat voor bende er in zit. Ergo ik heb zelfs een pot staan :mrgreen:
Vraag is alleen of het de juiste viscositeit is, vandaar de vraag. Ik moet even op die pot kijken wat het is. 100 of 100.000. Eenheid weet ik ff niet. Ik weet wel dat deze dikte ook vaak in visco's van koelfannen zit.
Tussen de 20 jaar van Erik's experiment en vandaag zitten een aantal jaren meerdere experimenten,
Wat bv nu bekend is is dat er VITON X-ringen inzitten en geen simpele O ringen van epdm.

Maar goed, voorlopig heb ik nog geen Freelander en laat ik hopen dat ik er een tref met een nog werkende visco.
Hoe we dat ding gaan reviseren tegen de tijd het nodig is zien we dan wel.
Zomaar een nieuwe monteren vind ik geen hobby :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2017, 21:26

Troll schreef:Maar goed, voorlopig heb ik nog geen Freelander en laat ik hopen dat ik er een tref met een nog werkende visco.
Hoe we dat ding gaan reviseren tegen de tijd het nodig is zien we dan wel.
Zomaar een nieuwe monteren vind ik geen hobby :mrgreen:

Koop er dan eentje waarvan de visco stuk is ... dan kan je direct wat hobbyen.
Een stukke visco drukt de aanschafprijs leuk.

Groeten MarcS

Troll

Berichtdoor Troll » 27 Mei 2017, 21:40

:lol:

Terug naar “Nieuw op het forum”