series 2.25 diesel 1975 motor rookt uit alle pijpen....

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Non_purist

Re: series 2.25 diesel 1975 motor rookt uit alle pijpen....

Berichtdoor Non_purist » 22 Mei 2017, 14:13

hallo,

weekje later, de verstuivers zijn getest en in orde bevonden. heb het laten doen door een kennis (automonteur). Het warm maken heeft dus geen negatief effect gehad op de verstuivers opnieuw 'afpersen' op druk was ook niet nodig.

De grootste uitdaging voor mij was het weer kunnen starten vd diesel. Ik had al wat verhalen en vragen gelezen van mensen die mij waren voorgegaan in het ontluchten van de brandstofleidingen.Aangezien ik het brandstof filter had vervangen, nieuwe hoge druk brandstofleidingen naar de verstuivers heb geplaatst en de verstuivers leeg heb gehad, had ik wat te doen.

De brandstof opvoerpomp werk gelukkig prima, ook op de hand. Gestart met de banjo op het brandstof filter (1) los te draaien en hier de belletjes met hand uit te pompen, ik heb overigens gemerkt dat het overal aan te raden is al pompend de ontluchtingen/banjo bouten dicht te draaien zodat er geen lucht terug kan kruipen. Daarna het zelfde met de 2 ontluchtingen op de hoge druk pomp (2.1 & 2.2) en daarna de hoge druk verstuiver leidingen (3) 1 voor 1 los en ontluchten m.b.v. de startmotor.

Schermafbeelding 2017-05-22 om 13.58.19.png
brandstof filter (plaatjes komen van internet)
Schermafbeelding 2017-05-22 om 13.58.19.png (123.1 KiB) 3484 keer bekeken

Schermafbeelding 2017-05-22 om 13.58.42.png
hoge druk brandstof pomp en verstuiverleiding

Ik beschrijf hier alsof mij dit ineens is gelukt, dat is helaas niet waar.... Het heeft me 2 dagen stoeien, verscheidene ontluchtingspogingen en 3 accu ladingen gekost om de motor gestart te krijgen. Het kleinste beetje lucht in de hogedruk brandstof pomp is al voldoende om niet aan de juiste werkdruk te kunnen komen, de luchtbelletjes in deze pomp en tevens de hoge druk brandstof leiding kunnen blijkbaar als buffer werken. de lucht wordt dan even gecomprimeerd en kan daarna weer uitzetten op precies dezelfde plaats in het brandstof systeem. Hierdoor zal de brandstof nooit verder in de leidingen komen en dus ook niet in de verstuiver. Maar! De aanhouder wint.

Gedurende de 2 dagen dat ik bezig ben geweest heb ik veel geleerd van verschillende forums zoals deze, vandaar dat ik dit verhaal hier ook achterlaat.

Vandaag had ik geen tijd meer om de land rover uit de garage te halen (na elke klus lijkt het of de werkbank samen met het schaduwbord is geëxplodeerd en alles overal ligt :) ) Dus v.w.b. het originele rokende probleem kom ik nog op terug.
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2017, 19:12

Non_purist schreef:Het kleinste beetje lucht in de hogedruk brandstof pomp is al voldoende om niet aan de juiste werkdruk te kunnen komen, de luchtbelletjes in deze pomp en tevens de hoge druk brandstof leiding kunnen blijkbaar als buffer werken. de lucht wordt dan even gecomprimeerd en kan daarna weer uitzetten op precies dezelfde plaats in het brandstof systeem. Hierdoor zal de brandstof nooit verder in de leidingen komen en dus ook niet in de verstuiver. Maar! De aanhouder wint.

Correct, maar het probleem zit bij het overdrukventiel (een stelsel van klepjes en veertjes) zie gele cirkel op plaatje, daar raak je de lucht niet kwijt. Banjobout iets lossen en de wartel waar de banjobout ingedraaid zit iets lossen, waarna daar de lucht ook kan ontsnappen. Zie ook blz. 5 van bijgevoegde pdf.
Lucas DPA inspuitpomp.png

Groet,

Erik.
cav-pomp.pdf
(630.72 KiB) 349 keer gedownload
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 22 Mei 2017, 20:08

weer wat bijgeleerd!

bedankt Erik.
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975

sergolet

Berichtdoor sergolet » 21 Dec 2019, 04:13

Hallo , ik zit met een soortgelijk probleem.
Nu is de vraag , was je probleem dan ook daadwerkrlijk verholpenna dat jij dit allemaal uitgevoerd had?
met vriendelijke groet, Serge

Terug naar “Techniek”