puma 2007

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: puma 2007

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2017, 18:16

Bij onze laatste Disco is bij 220K een nieuwe koppakking geplaatst en toen is ook de originele bedrading (waar niks aan mankeerde) vervangen voor een nieuwe. Die heeft er tot 330K ingezeten. Toen heb ik de wagen platgereden.

Nooit geen olie bij de ecu. (Niet dat ik er ooit naar keek) Gek genoeg is bij 320 wel de ecu vervangen omdat ie kapot was. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2017, 18:31

Stel dat die bedraadings-boompjes/wiring-harness in 50% van de gevallen gewoon goed zijn dan krijg je genoeg terugmeldingen met klachten.
Iemand die dan na een eerste probleem een nieuwe monteert en die dan wél een goeie heeft hoor je ook niet meer.
Diegene die een slechte had en dus moet vervangen, daarna weer een slechte (die andere 50%) en die dan wellicht nog eens pech heeft ... die roep natuurlijk van alle bergen dat het een groot en eindeloos probleem-gedoe is.
't Is maar een reken-modelletje.

Wat natuurlijk ook kan is dat sommige blokken iets meer druk onder het kleppendeksel opbouwen ... dan heb je natuurlijk ook meer kans op olie-doorslag, het is dan een blok-afhankelijk probleem - en het klopt dan dat de één nooit problemen heeft en de ander steeds.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Apr 2017, 18:46

Dat is wel een goede opmerking, als de carterventilatie niet naar behoren werkt, kan er lichte overdruk ontstaan waardoor olie makkelijk door de bedrading heen naar buiten gedrukt zou kunnen worden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 10 Apr 2017, 09:30

Er bestaat toch een extra stuk(je) draadboom waarmee normaliter de ECU omhoog geplaatst kan worden in verband met doorwadingen? Waarom die niet gewoon standaard monteren als je een TD5 hebt of aanschaft, dan komt de olie alleen nog bij de tussenliggende stekkerverbinding tevoorschijn en mijns inziens niet meer bij de ECU en is dat probleem meteen opgelost/uitgesloten.

Je kunt volgens mij ook vrij simpel en goedkoop zelf zo'n stukje draadboom (laten) maken met de tegenwoordig verkrijgbare stekkerblokken en bijbehorende stekertjes.

Dan heb je een soort veiligheids olie aflaat in je draadboom.

Of praat ik nou echt onzin?

Gert-Jan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2017, 10:32

Crazy-G schreef:Er bestaat toch een extra stuk(je) draadboom waarmee normaliter de ECU omhoog geplaatst kan worden in verband met doorwadingen? Waarom die niet gewoon standaard monteren als je een TD5 hebt of aanschaft, dan komt de olie alleen nog bij de tussenliggende stekkerverbinding tevoorschijn en mijns inziens niet meer bij de ECU en is dat probleem meteen opgelost/uitgesloten.

Je kunt volgens mij ook vrij simpel en goedkoop zelf zo'n stukje draadboom (laten) maken met de tegenwoordig verkrijgbare stekkerblokken en bijbehorende stekertjes.

Dan heb je een soort veiligheids olie aflaat in je draadboom.

Of praat ik nou echt onzin?

Het lijkt mij geen onzin.

Maar ... als er nu gewoon geen olie door het eerste stukje harness komt (wellicht zelfs omdat eenvoudigweg de carterventilatie werkt zoals bedoeld) dan heb je geen extra draadboompjes nodig (behalve als je bang bent voor diepe doorwadingen, en dan moet er nog meer aan voorbereiding).
Als je er een beetje tijdig bij bent is olie in de kabelboom overigens geen wereld-ramp: je zit even met "gedoe".

Een extra stekker als olie-barrière wordt wel meer gesuggereerd. Een extra stekker is natuurlijk ook een potentiële bron van storing/stoorsignalen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”