bandendruk op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=BAXRjNHIUw8
door Ronny Dahl
hij heeft ook andere vergelijkingen op zijn kanaal staan zoals automaat vs. manual
tyre deflators
ook leuk: zand rijden
https://www.youtube.com/watch?v=X75zqoaWhjU
rijden met lage bandendruk bv 1bar, kan de volgende gevolgen hebben:
* troep komt tussen band en velg (waardoor de band langzaam leeg kan lopen),
* band kan verdraaien tov de velg (onbalance tot gevolg),
* band loopt vd velg.
bovenstaande kan voorkomen worden door de banden op de velgen te laten 'verlijmen', daarvoor hebben goede bandenboeren het juiste spul in huis, deze verlijming kan makkelijk verbroken worden bij een eventuele banden wissel.
Bandendruk voor op het terrein
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re: Bandendruk voor op het terrein
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
Re: Bandendruk voor op het terrein
beadlocks.... 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Bandendruk voor op het terrein
Landmarcs schreef:Mijns inziens is overigens ook een onderdeel van de "groene code" het niet onnodig stuk rijden van het terrein, en daarvoor is het best handig als je met wat extra kennis het terrein kan lezen. Grappig genoeg is die botanische kennis nog steeds handig.
Groeten MarcS
Ik reageerde niet op jou Marc, het leger was daarvoor al een keer aangehaald. De kennis van de plantenwereld is idd heel nuttig. Al is het maar om als je echt niet anders kunt dan een "nieuw" spoor te creëren je dat iig bewust en met minimale schade kunt doen.
@ Ronald: ik ben het met je eens dat als je ver de banden aflaat dat het wel belangrijk is enige oefening, ervaring of lesstof te hebben. Het is niet moeilijk om een band van een velg te drukken. Hem veilig weer terug leggen in het veld is een ander verhaal.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Bandendruk voor op het terrein
En dan is de methode in de link, die ppw geeft, toch wel link. Ik zou het zo niet doen. De mensen op IJsland die met die hele grote wielen/banden met maar 0,2 bar bandenspanning over de sneeuw rijden, gebruiken die linke methode (met ether o.i.d.) ook, echter je zult er maar wat te veel in spuiten, dan vliegen de stukken band je om de oren.Edward schreef:......... Hem veilig weer terug leggen in het veld is een ander verhaal.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Bandendruk voor op het terrein
valt wel mee... gaat er meer om dat de stelen rand van de band over de groef komt, en dat nogal stug is... met een bandenlichter krijg je de band wel op de velg, maar moeilijk over de groef.,.net zoals het laatste stukje bij een fietsband zeg maar... en met deze methode gebruik je natuur/scheikunde
wel zo makkelijk, en remmenreiniger werkt ook prima, zelfs al een keer WD40 gezien 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Bandendruk voor op het terrein
Als je startpiloot oid in de band spuit kun je heel simpel een spoortje vanuit de band gewoon over het zand een meter bij de auto vandaan trekken. Steek je de vloeistof daar aan is het veilig en simpel. Ik zal nooit begrijpen waarom iemand met z'n hoofd naast de band probeert die damp aan te steken.......
Teveel is nog niet zo makkelijk. Het principe is gebaseerd op gasvorming en niet op druk. Teveel gas zorgt hooguit kortstondig voor een hogere druk in de band, maar zoveel druk ontwikkelen dat de band het niet aan kan lijkt me lastig. Een band kan makkelijk 8-10 bar druk weerstaan. Om de band bij normale montage in de velgrand te drukken pomp je er ook makkelijk 4-5 keer de normale hoeveelheid lucht in.
Dat de drukopbouw niet zo groot is blijkt ook wel uit het feit dat je de band alsnog gewoon moet oppompen. Het is puur om de band in de velgrand te krijgen zodat de lucht erin blijft en je hem überhaupt kunt oppompen. Iets dat ze bij Mythbusters op tv kennelijk niet doorhadden want die zijn uitgebreid de "mythe" gaan testen om tot de conclusie te komen dat het niet werkt; je kunt je band zo niet oppompen........

Teveel is nog niet zo makkelijk. Het principe is gebaseerd op gasvorming en niet op druk. Teveel gas zorgt hooguit kortstondig voor een hogere druk in de band, maar zoveel druk ontwikkelen dat de band het niet aan kan lijkt me lastig. Een band kan makkelijk 8-10 bar druk weerstaan. Om de band bij normale montage in de velgrand te drukken pomp je er ook makkelijk 4-5 keer de normale hoeveelheid lucht in.
Dat de drukopbouw niet zo groot is blijkt ook wel uit het feit dat je de band alsnog gewoon moet oppompen. Het is puur om de band in de velgrand te krijgen zodat de lucht erin blijft en je hem überhaupt kunt oppompen. Iets dat ze bij Mythbusters op tv kennelijk niet doorhadden want die zijn uitgebreid de "mythe" gaan testen om tot de conclusie te komen dat het niet werkt; je kunt je band zo niet oppompen........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bandendruk voor op het terrein
Edward schreef:.......
Teveel is nog niet zo makkelijk. Het principe is gebaseerd op gasvorming en niet op druk. Teveel gas zorgt hooguit kortstondig voor een hogere druk in de band, maar zoveel druk ontwikkelen dat de band het niet aan kan lijkt me lastig. Een band kan makkelijk 8-10 bar druk weerstaan. Om de band bij normale montage in de velgrand te drukken pomp je er ook makkelijk 4-5 keer de normale hoeveelheid lucht in.
Dat de drukopbouw niet zo groot is blijkt ook wel uit het feit dat je de band alsnog gewoon moet oppompen. Het is puur om de band in de velgrand te krijgen zodat de lucht erin blijft en je hem überhaupt kunt oppompen. Iets dat ze bij Mythbusters op tv kennelijk niet doorhadden want die zijn uitgebreid de "mythe" gaan testen om tot de conclusie te komen dat het niet werkt; je kunt je band zo niet oppompen........![]()
't Is mijns inziens niet zo zeer de gasvorming maar meer de expansie tgv de kortstondige hitte.
Dat is dan ook het MythBusters oppomp-probleem: zodra de gassen zijn afgekoeld is de druk-toename teruggevallen op omstreeks niks.
Stel het is een propaan-drijfgas in de spuitbus WD-40 dan krijg je na verbranding van C3H8 + 7 02 => 3 CO2 + 4 H2O .... hmmm zelfs één gas-molecuul minder (en dan moet de H2O ook nog eens gasvormig blijven).
Aan de andere kant: Je moet weldegelijk uitkijken met gas-explosies. De hoeveelheid gas komt redelijk precies, bij teveel gebeuren er nare dingen.
Groeten MarcS
Re: Bandendruk voor op het terrein
Landmarcs schreef:Stel het is een propaan-drijfgas in de spuitbus WD-40 dan krijg je na verbranding van C3H8 + 7 02 => 3 CO2 + 4 H2O .... hmmm zelfs één gas-molecuul minder (en dan moet de H2O ook nog eens gasvormig blijven).
Je stoichiometrie klopt niet helemaal (was al laat zeker
Beter dus: C3H8 + 5 O2 -> 3 CO2 + 4 H2O en dat geeft aan de rechterkant één gasmolecuul meer. Nu ligt het een beetje aan welk soort gas (molecuulmassa en zo), maar om het simpel te houden, bij bijvoorbeeld water geeft 1 kg vloeibaar water (dus 1 liter) in gasvorm (waterdamp) een volume van 22,4 liter. Een behoorlijke uitzettingsfactor dus... Die éne molecuul méér is dus genoeg om een behoorlijke expansie in de band te veroorzaken, genoeg om de band goed genoeg op zijn plaats te drukken zodat je de kunt oppompen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bandendruk voor op het terrein
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Stel het is een propaan-drijfgas in de spuitbus WD-40 dan krijg je na verbranding van C3H8 + 7 02 => 3 CO2 + 4 H2O .... hmmm zelfs één gas-molecuul minder (en dan moet de H2O ook nog eens gasvormig blijven).
Je stoichiometrie klopt niet helemaal (was al laat zeker) : ik tel links 14 O-tjes en rechts maar 10...
Beter dus: C3H8 + 5 O2 -> 3 CO2 + 4 H2O en dat geeft aan de rechterkant één gasmolecuul meer. Nu ligt het een beetje aan welk soort gas (molecuulmassa en zo), maar om het simpel te houden, bij bijvoorbeeld water geeft 1 kg vloeibaar water (dus 1 liter) in gasvorm (waterdamp) een volume van 22,4 liter. Een behoorlijke uitzettingsfactor dus... Die éne molecuul méér is dus genoeg om een behoorlijke expansie in de band te veroorzaken, genoeg om de band goed genoeg op zijn plaats te drukken zodat je de kunt oppompen.
Ja, het was laat, het was gezellig en de Pinot Gris was ook heel lekker ! (Ik dacht nog zo goed geteld te hebben)
Verder ... kan ik even van het pad af zijn, maar was gas-druk niet afhankelijk van temperatuur en aantallen moleculen ?
Door de verbranding van propaan ga je dus van 6 naar 7 moleculen, niet echt de moeite qua drukverhoging (en dat dan ook alleen nog maar zolang de H2O gasvormig blijft, na condensatie ga je van 6 naar 3+een klein beetje water).
Blijft eigenlijk alleen het effect van de kortstondige temperatuurverhoging over ... en het best gaat dat dan nog als je in een mistige omgeving zou kunnen werken (mist bestaat uit zeer kleine waterdruppeltjes, als je die verhit krijg je ineens de ruim 20x volume vergroting).
Groeten MarcS
Re: Bandendruk voor op het terrein
gelukkig... ouderwets verzanden en offtoppicen
TS snapt het nu helemaal niet meer, en BandenRidder Peter krabt zich op z/n hoofd waar hij aan begonnen is
ik reken mezelf tot de laatste categorie

ik reken mezelf tot de laatste categorie

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten