BriJo schreef:Inmiddels de LaRo 88 gestart, echter weer vrij snel met roodgloeiende voorschakelweerstand, maar de motor wordt niet voorgegloeid. Ik heb met de multimeter op 20 V alles nog eens doorgemeten, met het volgende resultaat:
- op de voorschakelweerstand zit een spanning van 24 V, dat komt overeen met de spanning, die de 2 accu's van 12 V in serie leveren;
- de eerste gloeispiraal, die met een dikke rode kabel vanaf de voorschakelweerstand is verbonden, geeft een spanning van 0,23 V aan
- de tweede 0,18 V
- de derde 0,19 V
en de laatste 0,5 V.
Omdat ik geen referentie heb, vraag ik me af of dit 'normaal' is, het lijkt me een factor 100 te laag.....wie het weet mag het zeggen....ik heb niet het idee dat de verbinding van voorschakelweerstand naar 1e gloeispiraal onderbroken is of dat die kabel defect is, maar ja...
weer erg benieuwd naar jullie reacties,
Herman,
Ik zou denken aan een kortsluiting naar de massa ergens "onderweg" tussen de voorschakel-weerstand en de gloeipluggen ...
De weerstand krijgt dan een te grote stroom en de gloeipluggen (vrijwel) niks.
In een serie-circuit is het niet logisch dat de voorschakel-weerstand wel heet wordt en de gloeipluggen niet.
Groeten MarcS