Voorgloeien defect van onze Series III 88 1974

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Voorgloeien defect van onze Series III 88 1974

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mei 2017, 23:27

BriJo schreef:Inmiddels de LaRo 88 gestart, echter weer vrij snel met roodgloeiende voorschakelweerstand, maar de motor wordt niet voorgegloeid. Ik heb met de multimeter op 20 V alles nog eens doorgemeten, met het volgende resultaat:
- op de voorschakelweerstand zit een spanning van 24 V, dat komt overeen met de spanning, die de 2 accu's van 12 V in serie leveren;
- de eerste gloeispiraal, die met een dikke rode kabel vanaf de voorschakelweerstand is verbonden, geeft een spanning van 0,23 V aan
- de tweede 0,18 V
- de derde 0,19 V
en de laatste 0,5 V.
Omdat ik geen referentie heb, vraag ik me af of dit 'normaal' is, het lijkt me een factor 100 te laag.....wie het weet mag het zeggen....ik heb niet het idee dat de verbinding van voorschakelweerstand naar 1e gloeispiraal onderbroken is of dat die kabel defect is, maar ja...

weer erg benieuwd naar jullie reacties,

Herman,

Ik zou denken aan een kortsluiting naar de massa ergens "onderweg" tussen de voorschakel-weerstand en de gloeipluggen ...
De weerstand krijgt dan een te grote stroom en de gloeipluggen (vrijwel) niks.

In een serie-circuit is het niet logisch dat de voorschakel-weerstand wel heet wordt en de gloeipluggen niet.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Mei 2017, 00:33

Er kan ook sluiting zitten in een gloeibougie (terwijl de gloeispiraal nog in takt is). Dus tussen één van de twee draadjes en het huis. Met de ohmmeter meten tussen aansluitpunten (oogjes) en de buitenkant van de gloeibougie of het motorblok (maximale weerstand=1).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2017, 10:34

Erik Peters schreef:Er kan ook sluiting zitten in een gloeibougie (terwijl de gloeispiraal nog in takt is). Dus tussen één van de twee draadjes en het huis. Met de ohmmeter meten tussen aansluitpunten (oogjes) en de buitenkant van de gloeibougie of het motorblok (maximale weerstand=1).

Even aangenomen dat de voorschakelweerstand vóór de gloeipluggen zit dan is dus minstens de eerste gloeiplug "ziek" (of is er een sluiting ergens in of tussen de voorschakelweerstand en die eerste gloeiplug).

Groeten MarcS

BriJo

Berichtdoor BriJo » 13 Mei 2017, 22:22

Beste mensen,

Mede dankzij jullie meedenken en behulpzame adviezen, en wat neuzen op YouTube werkt het voorgloeien weer als vanouds: een Gloeibougie vervangen, de rest contactpunten goed schoon gemaakt, en de verbindingen opnieuw goed aanbrengen, ' 'starten - lopen'. Daar krijg je een tevreden gevoel van.....dank!
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik

Terug naar “Techniek”