Waterrover schreef:Ron63 schreef:"Het is overigens verplicht de banden na 10 jaar te vervangen"
je hebt gelijk Ron, er is inderdaad geen verplichting, wél een sterk advies niet langer door te rijden met een 10 jaar oude band. Zie verder:
http://www.bfgoodrich.nl/nl/Adviezen/Al ... nwijzingen
Tja, een hoog wc-eend gehalte. BFGoodrich dekt zich in alle richtingen in, verkoopt graag banden en nog liever in tweevoud of meer.
Ongelijke banden mogen niet ... ik wil onder de LandRover niet graag ongelijke banden maar voor de onaangedreven banden van een voorwielaandrijver is het vooral van belang dat het ± gelijke banden zijn, en dus dat bandenmaat, bandopbouw en slijtage overeenkomen.
O ja, zou je deze regels heel strikt nemen dan moeten alle moderne winterbanden-rijders een dubbel stel reserve-wielen meenemen, de moderne winterband is een unidirectionele band (zelf heb ik een bidirectionele reserve, dus wel een ander type/merk).
Qua veroudering van banden-rubber is overigens vooral UV-licht de grootste boosdoener, en verder een geleidelijk en autonoom na-vulcaniseren.
Zoals ik al schreef: nog niet eens zo erg lang geleden leverde LandRover de auto's o.a. op Michelin X banden af, een geweldig slijtvaste band, maar hopeloos qua grip. Een moderner profiel met iets verouderd rubber is misschien niet "le dernier cri" qua grip maar altijd nog vele malen beter.
Groeten MarcS