DEF '02 TD5. Gezocht: testrit met Disco tussenbak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: DEF '02 TD5. Gezocht: testrit met Disco tussenbak?

Berichtdoor dyngo » 21 Feb 2017, 22:11

Ik rijdt 70er RR met 4,6 motor, disco tussenbak en 265/75 banden.
De overbrenging ligt mi al vrij hoog, moet er niet aan denken daar nog een overdrive achter te plaatsen.
De km teller geeft een afwijking van ruim 20 procent op het origineel.
Dwz dat 100 op de teller al 130 op GPS is. Dan ben ik net lekker in de 5.
Kan eigenlijk pas bij 80 kmh (GPS) in de 4.
Misschien gaat dat allemaal heel anders met een TD5?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2017, 23:46

dyngo schreef:.....
Misschien gaat dat allemaal heel anders met een TD5?

Het gaat dus wel zeker heel anders bij een Td5. Dat wordt door ieder cijfer dat je geeft bewezen.

Wil je meer weten, kijk dan eens bij de Ashcroft Calculator daar kan je iedere combinatie - zinnig en onzinnig - invullen.
De Ashcroft Calculator geeft overigens ook leuke rpm-snelheids-grafiekjes - je moet dan natuurlijk ook nog weten in welke range het motor-vermogen zit, maar op basis van de nu je bekende prestaties kan je die range heel aardig inschatten.

Overigens ... V8 tegenover Td5, en verder een mij onbekende combinatie van overbrengingsverhoudingen (behalve dan die tussenbak) ... dan is het niet gek dat het allemaal heel anders gaat.
Een Td5 Defender houd je zelfs nog rollend in 5+overdrive bij 1000 rpm en dus 50 km/u ... het rest-vermogen is dan 0,0 ... maar het rolt.

Groeten MarcS

PS Er bestaan ook under-drives

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 22 Feb 2017, 10:16

Pascal, ik heb je een privé berichtje gestuurd n.a.v. dit bericht

Pascal87 schreef:Dag Laurens,

Ik ben in het gelukkige bezit van een defender 110 Td5 met disco vertanding. Je hebt het over een versnellingsbak wissel, maar om de vertanding in de tussenbak aan te passen hoeft de bak er niet onderuit.

Ik heb zelf net mijn tussenbak verwisseld en heb weer gekozen voor een disco overbrenging. Snelwegkilometers zijn erg aangenaam. Het wegtrekken in eerste versnelling merk ik weinig verschil met andere Td5 defenders. Die van mij is wel gechipt en loopt als een zonnetje. In de low gear maakt deze vertanding overigens geen verschil.

Ik zou het gewoon doen, als je veel snelwegkilometers maakt. Ben net terug van een tripje naar de Noordkaap, dat was wel aangenaam :D
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 22 Feb 2017, 10:32

Bedankt voor de reacties allen! Hopelijk mag ik een stukje met Pascal zijn defender rijden om het verschil eens te ervaren Ik ben daarnaast toch ook wel erg geïnteresseerd geraakt in de roamerdrive... Als ik toch een geldboom had in de tuin :roll:
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

conny

Berichtdoor conny » 22 Feb 2017, 12:06

#Erik Peters; hou ons eens op de hoogte van die Roamer drive, als je hem gemonteerd hebt? Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen.
;)

Terug naar “Techniek”