P38 Diesel automaatbak uitbouwen

verslagen / handleidingen voor het uitvoeren van reparaties. Geef in de titel duidelijk aan om welke motor/bak/auto het gaat. Reageren svp alleen met zinvolle aanvullingen of vragen.
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

P38 Diesel automaatbak uitbouwen

Berichtdoor Roger B. » 08 Jun 2015, 01:33

De automaat van de offroader heeft de geest gegeven tgv het doorslippen van de ketting in de tussenbak.... Gereviseerde en versterkte 4HP22 ligt klaar en een gebruikte goede tussenbak (van de HSE met waterslagschade) ligt ook klaar..... tijd gemaakt en zaterdag een paar uur gespendeerd..

Voorbereiding
- maak de accukabel volgens voorschrift los
- laat olie af uit automaat- en tussenbak

Cardanassen verwijderen
Achter:
-bij het diff en bij de handrem trommel de moertjes verwijderen,
-de 4 boutjes van de beschermbeugel en deze beugel verwijderen
handremkabel overleden.jpg

-cardanas verwijderen.

Vóór:
-ondersteun de tussenbak met een assteun oid
-verwijder de bouten waarmee de versnellingsbaksteun en de beugel aan de dwarsbalk van
het chassis gemonteerd zijn.
voorste output tussenbak.jpg

-verwijder de 8 boutjes waarmee de dwarsbalk aan het chassis gebout is
- verwijder de dwarsbalk (met hamer er tussenuit tikken)
- verwijder de 8 moeren van de flensboutjes
- verwijder de cardanas.

Handrem verwijderen
-draai de kruiskopbout uit de trommel
-verwijder de trommel
-verwijder de 4 bouten waarmee de ankerplaat aan de tussenbak bevestigd is
- bind de handrem opzij aan de rechter chassisbalk
(ik heb de handrem compleet verwijderd omdat de kabel toch vervangen moet,
hiervoor:
- verwijder de twee schroefjes in de cubbybox die het raamschakelaar paneel vast houden
- neem het schakelaarpaneel los, en trek de handgreep van de handrem, leg paneel aan de
kant.
- verwijder de pen die de handremkabel aan de handremhendel bevestigd
- trek van onder de auto de handremkabel uit de carrosseriedoorvoer)

Elektra
-ontkoppel de stekker van de tussenbak selector motor
-ontkoppel de twee draden op de sensor
-ontkoppel de stekker op de snelheidspulsgever
-ontkoppel de stekker van de XYZ switch
-ontkoppel de stekker van de automaatbak
-maak de kabelboom los uit de klemmetjes en trek deze terug naar achteren en bind hem aan de kant

Bedienkabel
- maak de bedienkabel los van de selectiehevel
- verwijder de twee boutjes die de beugel van de bedienkabel aan de bak bevestigen
-leg de kabel aan de kant

voorzijde vrij maken
- laat het water uit de radiateur (aflaatplug onder in radiateur, 21mm dop)
- verwijder de twee koelwaterslangen aan bovenzijde van de radiateur
- draai de viscofan los (rechtsom als je van vooraf naar de motor kijkt)
- verwijder de twee klemmetjes die de koeltunnel aan de radiator bevestigen
- neem de viscofan en de koeltunnel gezamelijk uit de motorruimte

Aandrijving loskoppelen
- verwijder het deksel van het inspectieluikje
20150606_120021.jpg

- draai met een dop op de krukaspulley de motor (rechtsom) tot er in het inspectiegat een
boutkop zichtbaar is.
20150606_120131.jpg

- draai deze bout er uit (platte ringsleutel)
- draai de motor rechtsom tot de volgende bout voor het gat zit
- verwijder deze, draai motor verder tot derde bout zichtbaar is en verwijder ook deze.

Uitlaat
- draai de twee moeren los die de veren van de bovenste uitlaatbevestiging spannen en
verwijder moeren, ringen en veren.
- verwijder de twee moeren die de voorpijp aan de middendemper bevestigen
- haak de voorpijp uit het ophangrubber en verwijder de voorpijp.

Koelerleidingen
- verwijder de klembeugel waarmee de koelerleidingen aan de linker motorsteun bevestigd
zijn.
- draai de wartels van de leidingen los aan de bak
- hang de leidingen aan de kant.

voorbereidingen voor demontage
- verwijder de versnellingsbak steun van de bak (4 bouten)
- plaats een versnellingsbakkrik op deze plek onder de bak en verwijder de eerder
geplaatste steun
- laat de bak langzaam en voorzichtig een stukje zakken
- leg blokjes hout op de panhardstang onder het carter
- verwijder de 4 kleine boutjes waarmee de bellhouse aan het carter geschroefd is
- verwijder de twee bouten die de startmotor vasthouden
- verwijder de twee bouten bovenaan het bellhouse die ook de beugel met de dikke
stroomkabel vasthouden.

nu zijn we twee bouten verwijderd van het demonteren van de bak. gezien het gewicht is het verstandig nu een tweede man/vrouw erbij te roepen. De bak ligt redelijk goed in evenwicht met de versnellingsbak krik onder het bevestigingspunt van de versnellingsbaksteun.

- verwijder de twee resterende bouten
-trek de bak nu voorzichtig achteruit van de motor af
- laat de versnellingsbak krik zakken
- rij de krik met bakken onder de auto vandaan

Voor het splitsen van de automaat van de tussenbak is het aan te bevelen de bakken met en takel oid van de versnellingsbakkrik te tillen en op de grond of werkbank te leggen.

De tussenbak is met 6 bouten aan de hoofdbak bevestigd. Bij het van elkaar schuiven van de bak is de afdichting uit de keerring voordat de as van de automaatbak as af is.
gone

Terug naar “Reparatieverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast