Onderstaande werkt (bewezen) bij een standaard "Puma" dashboard, wellicht werkt het ook bij een Td5 met de latere middenconsole.
Ik had de radio in het "Puma" dashboard al een eeuwigheid een stukje uit zijn normale positie getrokken, ik reed dus rond met een slordige kier tussen radio-frontje en de dashboard opening.
Ik had de radio met opzet een stukje losgetrokken (een stukje duct-tape tegen de onderzijde van de radio zorgde ervoor dat de radio "stabiel" bleef hangen). Bij de mooi vlakke montage zoals de LandRover-ontwerpers bedoeld hadden heb je geen enkele tastbare "guide-line" die je vertelt waar je hand precies is: je moet nadrukkelijk kijken om de juiste knop te vinden (en het maakt daarbij weinig uit of het nu een radio-knop is of bijv. de voorruitverwarming. In de inmiddels jarenlange praktijk blijkt een uitstekend randje een uitstekende "guide-line" voor je hand, zelfs als het gaat om zoiets triviaals als de radio iets harder of zachter draaien.
Echter, die slorige kier stoorde mij al jaren. Omdat ik met de buiigheid van de afgelopen week zo nu en dan even niks om handen had leek mij het fröbelen van een net kadertje een goede tijdspassering.
Even rondkijken leerde mij dat er voor het kaderje een nogal smalle ruimte was tussen radio en dashboard-opening ... en het bleek dat de langere, en iets bredere en dikkere variant van het gratis verf-roer-houtje precies de juiste dikte en een voor mij bruikbare breedte had.
Het is dan even lastig meten welke breedte goed past. Daarna is het precies werken. Ik maakte een kadertje is de vorm van een omgekeerde, brede, |____|. Dus geen onderkant, zo ik kon het kadertje eenvoudig om de radio schuiven en in de dashboard-opening drukken zonder verder gedoe met de radio - daarna was het eenvoudig de radio tegen het kadertje drukken.
De korte zijkanten (de poten van de omgekeerde |____|) heb ik met 2 x 3 dunnere spijkertjes en lijm vastgezet. Netjes voorgeboord - eerst 1,5 mm, daarna 1,8 mm en uiteindelijk het eerste deel met de 2 mm van de spijkertjes, en in de zijkantjes ook nog eens heel precies het spijkerkopje ingelaten.
Het hout van de gratis verf-roer-houtjes blijkt degelijk, en mooi recht van draad. Toen het eenmaal klaar was nog even schuren en netjes zwart spuiten en klaar was Marc.
De buitenmaten van de omgekeerde |____| zijn: 190,5 mm breed, en 61,5 mm hoog. De dikte & breedte van mijn verf-roer-houtjes zijn: 4,5 mm dik, en 29 mm breed (iets smaller had ook gemogen, maar vergis je niet: het kadertje verdwijnt zo'n 15 mm in het dashboard).
O ja, een kadertje zoals ik nu gefröbelt heb is wellicht ook een oplossing voor wie een standaard DIN radio met uitklapscherm wil gebruiken — het uitklapscherm blijft dan wat ruimer voor de schakelaars. Ik heb geen behoefte aan zo'n complexe en fragile uitklapper, ik heb gewoon een losse Gramin tegen de voorruit geplakt, iets links boven het centrale "Puma" klokje.
Groeten MarcS
De radio in het "Puma" dashboard <een mini-projectje>