Discovery 2 ventilatie panelen

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Redchilly

Discovery 2 ventilatie panelen

Berichtdoor Redchilly » 06 Apr 2023, 21:39

Ik weet niet of dit in de juiste categorie staat en of deze post mag op het forum, anders graag verwijderen.

Zoals in mijn andere topic te zien is zijn we bezig onze Disco2 aan te passen om in te kunnen overnachten tijdens vakanties.
Een van de punten is dan natuurlijk goede ventilatie.
We hebben ooit eerder een nachtje achter in de auto geslapen, en 's morgens liep de condens van de ramen.
Omdat het alleen voor tijdens het slapen is, willen we de roosters op de voorramen hebben.

We kunnen natuurlijk zelf iets maken, wat het waarschijnlijk zal moeten worden,
maar voor andere modellen bestaan mooie kant en klare opties welke perfect op maat zijn.

We kwamen uit bij Nakatanega, welke voor veel modellen en merken auto's panelen op maat hebben, maar helaas niet voor de Disco2
Ik heb een email gestuurd met de vraag of dit gemaakt kan worden, en daar kreeg ik heel vlot een reactie op terug (binnen 30 min!).
Het is mogelijk de panelen te laten maken, echter alleen voor minimaal 15 sets.

Daar wij zelf "maar" 1 Land Rover hebben, hebben we maar 1 set nodig.
Zouden er meer mensen zijn die interesse hebben in dergelijk panelen?
Of wellicht een shop die een aantal sets ervan zou willen afnemen als winkel voorraad?
(Of zelf bij hen de opdracht plaatsen en dat wij een set bij de winkel afnemen)

Alvast dank voor de reactie.

Voorbeelden van de panelen van Nakatanega:

LBLH-FTC-05.jpg

LBLH-NEWDEF-06.jpg

LBLH-NEWDEF-08.jpg

Landmarcs

Re: Discovery 2 ventilatie panelen

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2023, 22:27

Hmm ... voor het geld dat Nakatanega voor dit soort hebbedingetjes vraagt zou ik gewoon naar de lokale ijzerwarenwinkel gaan en daarna zelf iets knutselen.   Een jaloezie-roostertje en een afsluitbaar rooster (met ingebouwd muggengaas) kost niet veel ... daarna komt het in elkaar fröbelen ... en tenslotte het plezier dat je het zelf gemaakt hebt.

Als je dan toch aan het fröbelen bent dan is het wellicht handig ook zo'n paneeltje te maken met een ventilatortje erin.   Een computer-fannetje (of twee en dan met een serie/parallel schakeling) doet wonderen. Let op: ze kunnen soms niet tegen ompolen en/of door de wind aangeblazen worden. O ja een beetje overdruk binnen is slim tegen de muggen, omgekeerd tegen de warmte en/of de dampigheid wil je graag de binnenlucht afzuigen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2023, 13:09

Plaatje Trespa in dezelfde dikte al het glas van de deur. In de vorm van de bovenzijde van de raam zagen waar je het hebben wilt, gewoon met een decoupeerzaag met een fijn zaagje, ijzerzaagje werkt ook. Daar een paar roosters inzagen en onderkant zagen in de vorm van de bovenzijde van de ruit zagen zodat die mooi aansluit.

In de groef van de raam steken (erin kantelen zodat ie ook aan de zijkanten in de groef valt) en de ruit omhoog doen tot tegen de Trespa. Ben je heel fanatiek kun je er nog een Rubber onderaan lijmen voor een betere aansluiting.

Bij elkaar een uur freubelen en 5 euro Trespa, alu oid. Kan je evt wel een stuk Trespa opsturen, heb er zat van staan. Geen Disco meer bij de hand anders kon ik het ook nog wel in de vorm zagen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 08 Apr 2023, 01:30

Beide dank voor de tips.

Ik ben soms een rare met dit soort dingen (weet ik zelf ook ;) )
Enerzijds haal ik vaak veel voldoening uit zelfbouw projecten en de voldoening van een eigen creatie is i.d.d. groot.
In onze andere hobby (BBQ fanaten) maak ik juist veel dingen zelf, van UDS tot aanpassingen in BBQ's etc.
Anderzijds heb ik soms de onhebbelijke gewoonte iets zo mooi mogelijk te willen hebben.
Mede omdat ik weet dat ik meestal door tijd gebrek de afwerking soms niet 100% maak zoals ik zou kunnen en/of willen.

Het initiële plan was ook om de roosters zelf te maken, maar toen ik de panelen van Nakatanega zag
wist ik dat ik het zelf nooit zo perfect zou krijgen als hun op maat gemaakte roosters.
Hun prijzen zijn inderdaad ook een dingetje, maar het product is dan ook wel echt heel mooi gemaakt.

Maar....., ik heb maar 1 Disco2, en ga ik dus mijn uiterste best doen zelf iets zo mooi mogelijks te maken :)

Edward schreef:Kan je evt wel een stuk Trespa opsturen, heb er zat van staan.

Dat zou fantastisch zijn, alvast super dank voor het aanbod.
Mag ik een PM sturen met ons adres?
Ik kan ook vanuit onze webshop een verzendlabel mailen (/PM sturen) naar ons eigen adres.

Als geleider er onder voor over het raam heb ik in gedachte zo'n strip te gebruiken:
kunststof-hprofiel.jpg

Edward schreef:Bij elkaar een uur freubelen en 5 euro

Mezelf kennende zal dat iets meer tijd kosten ;)
Ik heb geen 2 linker handen, maar ook zeker geen 2 rechterhanden :roll:
En er komt nog eens zo veel bij voor de strip er onder :)

Hout

Berichtdoor Hout » 08 Apr 2023, 14:43

Je hebt ook deze bij mdi4x4.it.
Op voorraad.
https://www.mdi4x4.it/en/prodotto/cabin ... on-louver/
Bijlagen
96165D63-22E1-49A6-8042-A92976F65902.png

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 08 Apr 2023, 21:00

Hout schreef:Je hebt ook deze bij mdi4x4.it.

Thnx.
Ik had deze gezien, maar ik zoek echt voor de voorruiten.
Laatst gewijzigd door Redchilly op 09 Apr 2023, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2023, 23:46

Tja, achter is veel makkelijker dan voor. Het achterraam gaat recht op en neer, met een rechte bovenkant (zo ook bij mijn 110, waarvan alleen het achterste vaste ruitje in de deur is geblindeerd).
Bij het voorraam dien je ook de spleet die ontstaat bij het (recht) naar beneden draaien van het raam aan de voorruit kant dicht te maken.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2023, 10:03

Erik Peters schreef:Tja, achter is veel makkelijker dan voor. Het achterraam gaat recht op en neer, met een rechte bovenkant (zo ook bij mijn 110, waarvan alleen het achterste vaste ruitje in de deur is geblindeerd).
Bij het voorraam dien je ook de spleet die ontstaat bij het (recht) naar beneden draaien van het raam aan de voorruit kant dicht te maken.

Groet,

Erik

Weet je hoe veel werk het is om de grijskenteken deuren van een Disco weer geel te maken? Als je pech hebt mag je nieuwe bovenframes in de deuren monteren en afstellen. Moet je die wel eerst vinden, ramen erbij, nieuwe ruitenwissermechanieken want die zijn verwijderd en ga maar door wat er verder nog mist of gesloopt is.

Nee, zeker niet makkelijker dan voor. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ps: het recht op een neer gaan is irrelevant. Je steekt een rooster bovenin de groef en laat de raam ertegenaan schuiven. Enige wat lastigere is de vorm vd raam. Dat vraagt even wat extra werk
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2023, 10:17

Erik Peters schreef:Bij het voorraam dien je ook de spleet die ontstaat bij het (recht) naar beneden draaien van het raam aan de voorruit kant dicht te maken.

Bij een Defender is het in de voordeuren nog "gemakkelijk".   Je moet een parallellogram-deel — als je de ruit ver genoeg naar beneden draait kan het zelfs een meetkundige ruit(vorm) zijn — maken, en een langgerekte vierhoek bovenin.   Ik en daar al lang (mentaal) mee bezig — als je voor in ieder geval het parallellogram helder polycarbonaat neemt en de ventilatiestrook niet te breed maakt dan kan je er zelfs mee rijden (tenminste als je niet zo lang bent dat ook de voorruit te laag zit).

Bij een Discovery is dit toch wat lastiger omdat de ruiten niet vlak zijn maar een bolling kennen.   Als je bij de Discovery de ruiten in de achterdeuren niet naar beneden kan draaien dan loont het om dit (rechts) te verhelpen — rechts mag je zelfs een gewone deur met gewoon glas hebben als de ruit na de C-stijl dichtgemaakt is.

Groeten MarcS

PS  Ik blijf erbij dat je als je nu toch iets moois wilt maken beter ook direct een oplossing maakt waarbij je met één of twee fannetjes (met eventueel ook nog een electronische regeling zodat je het fannetje kan terugregelen naar een zuinig en "onhoorbaar" toerental) geforceerd kan ventileren (en dan liefst naar keuze buiten <=> binnen).   Je hebt het meeste behoefte aan ventilatie bij bedompt weer met nauwelijks wind.   Bij koud weer helpt het overigens enorm wanneer je een gealuminiseerd scherm aan de buitenzijde vóór de voorruiten spant, de ruiten in de deuren op een smal kiertje is dan al gauw genoeg ventilatie (want buiten koud).

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 09 Apr 2023, 11:26

Edward schreef:Enige wat lastigere is de vorm vd raam. Dat vraagt even wat extra werk

Raam open op de gewenste stand, stuk karton er achter houden, potlood er langs en daarna heel netjes zagen :)
(En rekening houden met de ruimte er omheen waarmee het in de deur valt bovenin etc.)

Edward schreef:Weet je hoe veel werk het is om de grijskenteken deuren van een Disco weer geel te maken?

Het is nog steeds onze bedrijfswagen op grijpkenteken, dus terugbouwen gaan we sowieso niet doen ;)
Alle aanpassingen die we doen zijn demontabel en gebruiken we alleen tijdens vakanties.
Vandaar dat we bijvoorbeeld standaard overland-lades gebruikt hebben in plaats van een op maat gemaakte inbouw.
Dat prijsverschil was best klein, maar zou de functionaliteit en mogelijkheden echt enorm verbeteren.

Landmarcs schreef: ... een oplossing maakt waarbij je met één of twee fannetjes (met eventueel ook nog een electronische regeling) ...

Dat idee heb ik zeker niet afgeschreven hoor ;)
Vanuit de BBQ hobby heb ik wel eens een PID-Controller gebouwd.
Gebruik van een "computer fan" die traploos regelbaar is van 1% tot 100% draaisnelheid.
Aan de BBQ zijn deze natuurlijk demontabel, omdat je niet altijd het systeem er aan wilt hebben.
Hiervoor een simpele bevestiging gemaakt waardoor je de fan heel makkelijk aan en af kunt koppelen.
Dit gaat natuurlijk ook prima werken met een kleine bevestiging aan het roostertje.

Terug naar “projectverslagen”