Discovery 2 ventilatie panelen

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Redchilly

Re: Discovery 2 ventilatie panelen

Berichtdoor Redchilly » 06 Mei 2023, 23:57

Eerste nacht testen :)

IMG_4678.jpeg

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mei 2023, 10:23

Redchilly schreef:Eerste nacht testen :)

En ... hoe beviel het ?

Welke standaardroosters heb je uiteindelijk gebruikt ?

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 14 Mei 2023, 18:21

Landmarcs schreef:En ... hoe beviel het ?

Super, alles wat we op papier uitgedacht hadden werkte perfect :)
Alleen nog 2 kleine puntjes die ergens op een i moeten.

1: hoewel we met vrienden waren die voor het eten zouden zorgen, en wij enkel moeten laten zien dat de auto slaap-klaar is,
hadden we natuurlijk toch alles mee zodat wij wel konden testen of alles werkt.
En met de kook-kist als buiten keuken zouden we dan 's morgens wel eerst onze eigen koffie kunnen maken.
Ware het niet dat we alles mee hadden, behalve het gasflesje om de buiten keuken daadwerkelijk te kunnen gebruiken :shock:

2: het luchtbed welke we besteld hadden omdat deze perfect op maat is van de ruimte is geen blijvertje.
Om enigszins comfort hierop te hebben voor ons beide moeten we hem half leeg laten.
Echter als een van ons zich omdraait of er uit gaat, ligt de ander letterlijk op de bodem.
Nu hebben we een Exped memory-foam/luchtbed kunnen lenen om te testen,
en als deze waarmaakt wat het beloofd wordt dat nog een volgende investering :)

2023-05-12 17.48.33.jpg

Landmarcs schreef:Welke standaardroosters heb je uiteindelijk gebruikt ?

Toch gezwicht voor de Nakatanega roosters.
Ze maken een verstelbare standaard versie welke in de lengte te verschuiven is.
Hier omheen het schuine stuk dicht gemaakt, eerst met een stukje watervast multiplex,
maar de interieur bouwer die de binnenkant gemaakt heeft zag dat
en heeft ze afgepakt en van kunststof gemaakt wat hij toch nog over had.

2023-05-08 21.15.13.jpg

En voor de fun nog een klein filmpje gemaakt om te laten zien hoe we daar stonden:
https://www.dropbox.com/s/nw60hgbsvajoi ... r.mp4?dl=0

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mei 2023, 20:54

Redchilly schreef:
Landmarcs schreef:En ... hoe beviel het ?

Super, alles wat we op papier uitgedacht hadden werkte perfect :)
Alleen nog 2 kleine puntjes die ergens op een i moeten.

1: hoewel we met vrienden waren die voor het eten zouden zorgen, en wij enkel moeten laten zien dat de auto slaap-klaar is,
hadden we natuurlijk toch alles mee zodat wij wel konden testen of alles werkt.
En met de kook-kist als buiten keuken zouden we dan 's morgens wel eerst onze eigen koffie kunnen maken.
Ware het niet dat we alles mee hadden, behalve het gasflesje om de buiten keuken daadwerkelijk te kunnen gebruiken :shock:

2: het luchtbed welke we besteld hadden omdat deze perfect op maat is van de ruimte is geen blijvertje.
Om enigszins comfort hierop te hebben voor ons beide moeten we hem half leeg laten.
Echter als een van ons zich omdraait of er uit gaat, ligt de ander letterlijk op de bodem.
Nu hebben we een Exped memory-foam/luchtbed kunnen lenen om te testen,
en als deze waarmaakt wat het beloofd wordt dat nog een volgende investering :)

Landmarcs schreef:Welke standaardroosters heb je uiteindelijk gebruikt ?

Toch gezwicht voor de Nakatanega roosters.
Ze maken een verstelbare standaard versie welke in de lengte te verschuiven is.

Mbt 1:
Dit soort dingen gebeuren.   Wij bedachten al eens tussen Lexmond en Gorinchem dat de slaapzak nog thuis lag ... 60 km extra terug en daarna weer heen, da's enorm ver.   Een andere keer lagen de tentharingen thuis en hadden we juist de ex-schoonmoedertent bij ons (dwz de tent die ik ooit had uitgezocht had als groot genoeg etc ... dus een tent die echt niet met een paar stenen omhoog te houden is).   In dit laatste geval twee zakken grote spijkers bij een bouwmarkt gekocht.   De meeste andere onhandigheden kan je min of meer makkelijk oplossen ... een kapotte Primus kan je desnoods vervangen door koken op een vuurtje.

Mbt 2:
Ikzelf zweer bij een paar dikkere, traditionele "Selfinflatables".   Die dingen zijn inmiddels tamelijk bomb-proof en bij een bescheiden dikte geven ze een adequaat comfort zonder allerlei onaangename neveneffecten.   Luxere slaapmatten zijn bijv. niet zelden lawaaiig, en als ze lekker lichtgewicht zijn ook nog eens nogal fragiel.   De betere "Selfinflatable" is gelukkig betaalbaar en als enige minpunt kan ik noemen dat de naam niet deugt: je moet ze minstens deels nog (na)opblazen, te slap is het niks.
Nu moet ik hieraan toevoegen dat we thuis (ook) een nogal hard matras hebben en daar goed op slapen.

Mbt het rooster:
't Ziet er goed (genoeg) uit, en beter nog ... als het werkt en bevalt dan is het goed.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Mei 2023, 21:05

Landmarcs schreef:[   Luxere slaapmatten zijn bijv. niet zelden lawaaiig, en als ze lekker lichtgewicht zijn ook nog eens nogal fragiel.  

Groeten MarcS

Als je in een auto ligt heb je geen isolerende mat nodig. Het is de isolatie wat knispert als je draait in bed. Lawaaiig vind ik nogal overdreven maar ze maken wat geluid als je draait.

Maar zoals gezegd als je een ongeïsoleerde neemt dan hoor je niets. Ik vind een modern luchtbed van 75-100mm wel degelijk een stuk comfortabeler dan een inflatable van eender welke dikte.

Maar het prijsverschil is dermate dat proefslapen zeker een aanrader is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 14 Mei 2023, 23:00

Zo'n Exped is inderdaad een soort self-inflatable matras/luchtbed hybride.
Hij vult zichzelf redelijk, maar zonder een pompje gaat hij inderdaad niet voldoen.

De prijs is even schr(l)ikken, maar goed slapen is wel een pré.
We kunnen nu mooi testen, en vrienden hebben zo'n zelfde matras die we dan kunnen overnemen.
(Niet omdat ze hem niet fijn vinden maar ze hebben een nieuwe camper besteld met vaste matrassen ;) )

Landmarcs schreef:'t Ziet er goed (genoeg) uit, en beter nog ... als het werkt en bevalt dan is het goed.

Ze sluiten perfect aan, en de schuine opvulling valt juist heel mooi in de terugspring van het schuivende deel.
Had eigenlijk niet mooier kunnen zijn, alles sluit perfect op elkaar, met alleen een paar mm ruimte in de afgeronde hoek.
(Op de foto kun je dit zien tussen de dichte schuine kant en de onderkant van het rooster, daar zou een mug nog doorheen kunnen)
Volgende ochtend geen condens in de auto ondanks het vochtige weer, dus de ventilatie werkt prima hiermee.

Edward schreef:Als je in een auto ligt heb je geen isolerende mat nodig.

Het matras ligt ook nog eens op de lades, dus nog eens 30cm isolatie :)
We hebben dus inderdaad geen isolerend matras nodig.
En voor de extreem koude nachten hebben we eventueel een standkachel in de auto ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mei 2023, 23:54

Edward schreef:
Landmarcs schreef:[   Luxere slaapmatten zijn bijv. niet zelden lawaaiig, en als ze lekker lichtgewicht zijn ook nog eens nogal fragiel.  

Als je in een auto ligt heb je geen isolerende mat nodig. Het is de isolatie wat knispert als je draait in bed. Lawaaiig vind ik nogal overdreven maar ze maken wat geluid als je draait.

Maar zoals gezegd als je een ongeïsoleerde neemt dan hoor je niets. Ik vind een modern luchtbed van 75-100mm wel degelijk een stuk comfortabeler dan een inflatable van eender welke dikte.

Maar het prijsverschil is dermate dat proefslapen zeker een aanrader is.

Tja ... mijn ervaring is dat een luchtbed altijd "lawaaiig" is.   Het is en blijft een soort trommelvel rond een klankkast.   Voor jezelf is het wellicht overkomelijk omdat je weet dat bewegen ook geluid is, je eigen geluid (ik ben hierin denkelijk wat hyper, ik vind het geen "lawaai" maar "herrie"), maar het gestommel etc is ook hoorbaar voor anderen.

Voor mij is een wat dikkere en strak opgeblazen (zogeaamde) "Selfinflatable" een prima keuze. Qua prijs niet al te dol, ik heb een Ayacucho, en niet eens de dikke of dikste maar een gematigd dikke. Voor mij qua comfort vergelijkbaar met het bed thuis.   De isolatie heb ik in de auto nauwelijks nodig - maar de Ayacucho's gaan ook in de (grote) tent.   De isolatie zorgt er echter ook voor dat de matras wat meer/beter als matras werkt — een luchtbed is vaak de nerveuze versie van een waterbed, de "Selfinflatable" heeft extra demping* door de schuimvulling.   Bovendien voorkomt de schuimvulling de verschillende geluids-effecten van een luchtbed of luxer.
 * 't is in mijn beleving een beetje als met welke vering dan ook: de meest comfortabele veren geven de grootste problemen als je geen passende schokdempers gebruikt.  De gefixeerde schuimvulling in een "Selfinflatable" werkt als een schokbreker, het voorkomt "deining" en combineert daarmee de betere kanten van een schuim en een lucht-matras.  Daarnaast geeft het ook nog een zekere isolatiewaarde.

En dan verder: De wat dikkere Ayacucho's kosten niet niks maar zijn ook niet zo begrotelijk dat je er wakker van ligt.

Groeten MarcS

PS   Ik ben kennelijk geen prinses-op-de-erwt-type.  Echter een kapotte schouder en sinds kort een gebroken rib maken me ook weer niet de makkelijkste slaper.  Voor mij is naast een matrasje vooral ook genoeg kussen-hoogte van belang.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 15 Mei 2023, 11:22

Landmarcs schreef: dat je er wakker van ligt.

Een matras kopen waar je wakker van ligt is per definitie een slecht idee :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mei 2023, 13:49

Redchilly schreef:
Landmarcs schreef: dat je er wakker van ligt.

Een matras kopen waar je wakker van ligt is per definitie een slecht idee :D

In this case the pun was intended :ugeek:

Daarnaast is het niet zelden een interessante strategie, vooral als je inhoudelijke voorkennis beperkt is:  Kijk goed en kies als eerste de goedkoopste optie die toch nog wat kwaliteit lijkt te hebben.   Wellicht is het direct goed, zo niet dan weet je wat je anders wil.
Met de "Selfinflatables" was ik denkelijk iets te zuinig: het nam even voordat ik voor in de auto (en nu dus ook in de grote tent) een wat duurdere "Selfinflatable" kocht.   De goedkopere voldeden ook maar gingen te snel lekken ... en niets is droeviger als halverwege de nacht bemerken dat er iets mis is, de dag daarna zoeken naar het lek en dan uiteindelijk merken dat het het ventiel is, of de omhulling die poreus is geworden.   Ik had denkelijk de laatste hoop op goedkope kwaliteit beter ongezien kunnen laten varen - gelukkig was het geen dure vergissing.

Ikzelf ben makkelijk en moeilijk tegelijk.
Het moet deugen, dus kijk ik eigenlijk altijd heel precies waar en hoe ik m'n tent ga opzetten.
Voor anderen is het nog wel eens een vrolijke vertoning: iemand die schijnbaar doelloos heel en weer loopt.
Daarna ook nog eens een zeiltje uitspreidt en op allerlei manieren gaat liggen.

Vervolgens heb ik niet al te veel matras nodig. Vroeger sliep ik eventueel zelfs op het grondzeil (da's heen lang geleden).
Je hebt, als de ondergrond een beetje "deugt" overigens minder matras nodig.   De relatief harde, vlakke ondergrond zoals in een auto lijkt mooi, want mooi vlak, maar dat strak-vlakke is ook genadeloos.

Thuis lig ik op een Lidl-matras, een vrij harde ... kwam als goed&goedkoop uit de test - de test had gelijk (wat ons betreft).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Mei 2023, 19:16

Zomaar iets kopen omdat het goedkoop is lijkt mij never nooit een strategie, laat staan een goede. :shock: :shock:

Alles is te leen, te huur of te testen in overleg.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “projectverslagen”