Discovery 2 ventilatie panelen

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Edward

Re: Discovery 2 ventilatie panelen

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2023, 12:30

Redchilly schreef:
Edward schreef:Enige wat lastigere is de vorm vd raam. Dat vraagt even wat extra werk

Raam open op de gewenste stand, stuk karton er achter houden, potlood er langs en daarna heel netjes zagen :)
(En rekening houden met de ruimte er omheen waarmee het in de deur valt bovenin etc.)

Dat is de hobby methode. Ik zaag gewoon min of meer op maat en trek hem dan langs de schuurmachine strak. da gaat veul sneller en is netter. Maar dan moet je me ff de vorm opsturen of Chris langssturen met zijn D2 want ik heb er geen meer staan. Wel Defender deuren, Range Rover deuren maar geen Disco 2. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2023, 20:38

Edward schreef:
Redchilly schreef:Raam open op de gewenste stand, stuk karton er achter houden, potlood er langs en daarna heel netjes zagen :)
(En rekening houden met de ruimte er omheen waarmee het in de deur valt bovenin etc.)

Dat is de hobby methode.

Voor de voordeurruit kan je denkelijk het beste 1º de ruit een beetje open zetten, 2º op een stuk karton de rand van die ruit aftekenen, 3º het karton vlgs deze omtrek uitknippen, 4º de ruit zover open zetten als bedoeld, 5º het karton in de ruitsponning omhoog schuiven, en 6º de omtrek van de ruit op het karton aftekenen. Op deze wijze heb heb je de boomerang-vorm die je nodig hebt.
Alleen vrees ik dat je Trespa niet de bolling van de Discovery-ruit kan geven.

Redchilly schreef:
Edward schreef:Weet je hoe veel werk het is om de grijskenteken deuren van een Disco weer geel te maken?

Het is nog steeds onze bedrijfswagen op grijpkenteken, dus terugbouwen gaan we sowieso niet doen ;)
Alle aanpassingen die we doen zijn demontabel en gebruiken we alleen tijdens vakanties.

Rechts mag je (al weer een hele tijd) een "gele" deur hebben (als de rest van de ramen dicht blijft).
Dit ivm met het uitzicht naar rechts.
De "dakramen" mogen inmiddels ook weer — de rechter was het niet eens met de (te) strenge uitleg van de belastingmannen.

Redchilly schreef:Vandaar dat we bijvoorbeeld standaard overland-lades gebruikt hebben in plaats van een op maat gemaakte inbouw.
Dat prijsverschil was best klein, maar zou de functionaliteit en mogelijkheden echt enorm verbeteren.

Ik kan dit niet volgen.   Op maat gemaakte inbouw kan je ook uitbouwen mocht die inbouw in de weg zitten bij het bedrijfsgebruik.   Inbouwladen zijn qua belasting geen probleem met "grijs".

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 10 Apr 2023, 22:28

Landmarcs schreef: Voor de voordeurruit kan je denkelijk het beste 1º de ruit een beetje open zetten, 2º op een stuk karton de rand van die ruit aftekenen, 3º het karton vlgs deze omtrek uitknippen, 4º de ruit zover open zetten als bedoeld, 5º het karton in de ruitsponning omhoog schuiven, en 6º de omtrek van de ruit op het karton aftekenen. Op deze wijze heb heb je de boomerang-vorm die je nodig hebt.
Alleen vrees ik dat je Trespa niet de bolling van de Discovery-ruit kan geven.

Die volgorde is idd ongeveer de planning :)
De bolling is verticaal, en gezien de kleine afstand die overbrugt moet worden denk ik dat dat geen probleem oplevert.

Landmarcs schreef: Ik kan dit niet volgen.... Op maat gemaakte inbouw kan je ook uitbouwen mocht die inbouw in de weg zitten bij het bedrijfsgebruik. Inbouwladen zijn qua belasting geen probleem met "grijs".

Alles wat er ingemaakt kan worden kan er inderdaad ook weer uit.
Maar met op maat gemaakt is dat veel meer werk, en heeft een meer permanent karakter.
Nu zullen wij daar met de werkzaamheden doorgaans weinig last van hebben, maar je haalde de strenge belastingmannen al aan ;)
De lades zijn zelfs een fantastische toevoeging voor de bedrijfsmatigheid, deze zullen er eigenlijk altijd in zitten vanaf nu.
Maar de ombouw er omheen (wat dus nu losse delen zijn) voor het matras etc. kunnen met 1 handeling er uitgehaald worden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2023, 08:59

Redchilly schreef:.... , maar je haalde de strenge belastingmannen al aan.

De belastingmannen hebben géén moeite met de al dan niet "losse" inrichting.
Een extra stevige bodem-plaat, een tapijt en zelfs een hemeltje mogen (positief) in de hoogte verrekend worden.

Dit is natuurlijk ook redelijk.   Op verschillende punten in de ombouw-eisen worden onverbrekelijke constructies gevraagd, dan kan je moeilijk een pasgemaakte maar demontabele laden-constructie als grijskenteken-spelbreker beoordelen.

Ik heb het voor mijn Defender overigens anders aangepakt: Pasgemaakte kasten/kisten die goeddeels geklemd gemonteerd zijn. Een verhoogde laadvloer/slaapvloer met losse luiken en daaronder strak passende losse kratten.   Daar kan zelfs de strengste "Dorknoper" niet over vallen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Apr 2023, 10:30

Inrichting hoeft niet los te zijn anders dan voor je eigen gebruik. Kisten, kasten, laden en meer mogen gewoon vast geschroefd worden oid.

Een inrichting klem "vastzetten" is meestal gelul. Tenzij je het echt op een of andere manier 100% borgt. Bij een aanrijding komt het je 90% vd tijd gewoon in je nek vliegen.

Maar met een paar spanbanden of haken aan de originele ankerpunten blijft het gewoon goed hangen als je 2x door een sloot rolt. Heb ik voor jullie getest. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 11 Apr 2023, 22:01

Misschien heb ik mij te veel aangetrokken m.b.t. de strenge eisen.
De afweging om het met standaard materialen te doen was enerzijds om het niet auto specifiek te houden.
Mocht er een andere auto komen of deze ooit weg moeten, zijn alle materialen over te zetten of los verkoopbaar.
Anderzijds i.d.d. vanwege het grijze kenteken, waarmee ik dacht het op deze manier te moeten doen.
Die afweging is overigens niet gestoeld op kennis, maar puur op eigen gevoel na een paar zoek opdrachten :oops:

Edward schreef:Maar met een paar spanbanden of haken aan de originele ankerpunten blijft het gewoon goed hangen als je 2x door een sloot rolt.
Heb ik voor jullie getest. :lol: :lol:

Euhhh, dank voor het testen? :o :shock:

rosalietideman89

Berichtdoor rosalietideman89 » 26 Apr 2023, 09:36

Edward schreef:Inrichting hoeft niet los te zijn anders dan voor je eigen gebruik. Kisten, kasten, laden en meer mogen gewoon vast geschroefd worden oid.

Een inrichting klem "vastzetten" is meestal gelul. Tenzij je het echt op een of andere manier 100% borgt. Bij een aanrijding komt het je 90% vd tijd gewoon in je nek vliegen.

Maar met een paar spanbanden of haken aan de originele ankerpunten blijft het gewoon goed hangen als je 2x door een sloot rolt. Heb ik voor jullie getest. :lol: :lol:

Nog bedankt voor het testen dan denk ik :shock: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2023, 10:46

rosalietideman89 schreef:
Edward schreef:....

Een inrichting klem "vastzetten" is meestal gelul.

Nog bedankt voor het testen dan denk ik :shock: :lol:

Ik kan overigens op basis van een (hopelijk eenmalig - N=1) testje melden dat slim klem vastzetten en enkel boutjes op strategische plekken genoeg kan zijn om de inrichting (dwz mijn inrichting) op z'n plek te houden.   Dat bij mij de luiken op de kisten her en der lagen is een ontwerp-feature: ik heb met opzet losse luiken omdat ze anders eigenlijk altijd in de weg zitten - een los luik kan je in de richting die uitkomt opzijschuiven (of zelfs op verschillende manieren toepassen). Een scharnierend of schuivend luik geeft slechts op een manier toegang.   Overigens is het in een Defender vaak niet moeilijk de inrichting klemvast te zetten: de auto lijkt weliswaar rechthoekig maar is dat niet - maak je de inrichting precies pas dan zit ie al bijna klemvast.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 05 Mei 2023, 15:23

Uiteindelijk gekozen voor een semi hobby project :)
Deels standaard roosters gebruikt en daar omheen opgevuld met watervast multiplex.
2023-05-02 21.14.23.jpeg

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Mei 2023, 16:56

Netjes toch, in 2 delen ook makkelijk mee te nemen.

Hoeft allemaal niet zo gelikt te zijn.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “projectverslagen”