Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
jbladel

Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor jbladel » 11 Jul 2022, 11:53

Dit weekend flink aan de slag geweest om opbergruimte te creeëren voor de 130.
Hieronder wat plaatjes voordat ik alles weer uit de auto getrokken heb. Alles krijgt een laagje verf, en sommige delen ga ik bekleden.

IPV 1 grote koelkast, of (nog duurder) 1 grote vries/koel combinatie, heb ik gekozen voor 2 kleinere koelers. Een van deze koelers had ik al, we gaan zien hoe lang deze het vol gaan houden.
Een 32 Liter Mobicool past precies tussen je voorstoelen, op de plek van de cubbybox. Hij staat ver genoeg naar achter dat er ruimte overblijft voor cupholders.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenste vakje krijgt nog een deurtje, rechtsonderin gaat de extra 12v battery, en compressor.

Afbeelding

Afbeelding

Om de passagier achterin wat ruimte te geven loopt de box niet helemaal tot het einde door. Er staat wel een 'doosje' achter de koelkast waar nog behoorlijk wat in kan.

Afbeelding

Afbeelding

Plan is om te koken op de achterklep. Voor dat doeleinde heb ik een flinke kist gemaakt die in principe afgesloten wordt met de achterklep. Moeten natuurlijk nog een hele hoop vakjes in, maar die zullen even moeten wachten tot ik wat meer spullen bij elkaar verzameld heb (zodat ik de maten weet).

Afbeelding

Afbeelding

Alle kisten worden lichtgrijs geverfd, ipv het klassieke zwart.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2022, 12:05

Twee vragen:
1º Houd je wel genoeg rekening met de koel-ventilatie-behoefte van de koelbox(en) ?
2º Zou je niet beter een iets dikker multiplex gebruiken voor die plekken waar nu balkjes in de hoek-verbindingen zitten ?

En een opmerking:
Als je de "lade-constructie" voor de 2º koelbox echt als lade maakt win je vele centimeters ongebruikte ruimte terug.
      Of zit onder deze uitschuif-constructie een dubbele bodem met het "verborgen" documenten-compartiment ?

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 11 Jul 2022, 12:27

Landmarcs schreef:Twee vragen:
1º Houd je wel genoeg rekening met de koel-ventilatie-behoefte van de koelbox(en) ?
2º Zou je niet beter een iets dikker multiplex gebruiken voor die plekken waar nu balkjes in de hoek-verbindingen zitten ?

En een opmerking:
Als je de "lade-constructie" voor de 2º koelbox echt als lade maakt win je vele centimeters ongebruikte ruimte terug.
      Of zit onder deze uitschuif-constructie een dubbele bodem met het "verborgen" documenten-compartiment ?

1. Had ik inderdaad gezien! Ondertussen gaatjes geboord in de 'box' zodat die kan ventileren. Pas gedaan nadat de foto's gemaakt waren. De koelbox tussen de stoelen blaast eigenlijk precies tussen de rugleuningen uit, maar dat zal wel loslopen (heeft meer speling). Ben van plan dit nog uit te gaan proberen voordat de zomer voorbij is.

2. De balkjes zijn eigenlijk voornamelijk 'constructiebalkjes', dus meer een plek om schroeven in te kunnen draaien om twee platen (haaks) aan elkaar te kunnen verbinden (op de kopse kant schroeven van 9-21mm multiplex blijft een uitdaging al dan niet een slecht idee :lol: ).
Op de meeste plekken zijn ze constructief niet nodig dacht ik. Achteraf waren balkjes van 18x48 ook niet ideaal voor dit doeleinde (om voor de hand liggende redenen), maar de extra cm's in de verticale richting maken de box weer wat stijver, dus ook geen ramp.

Ik had ook 'pen/gat' verbindingen kunnen maken, dan had je bijna geen balkjes nodig gehad. Maar dat had me een stuk meer tijd gekost. Er gaan ook geen honderden kilo's in deze kist natuurlijk, dus 9mm vond ik wel een mooie prijs/gewicht/kwaliteit verdeling.
De uitzonderingen zijn natuurlijk het verticale balkje recht onder de koelkast, dat verticale latje zit er inderdaad om te helpen bij het dragen van het gewicht van de koelkast.

De koelkast-slede is een beetje overdreven gebouwt. Zitten 4 dwarslatten onder, waar er eigenlijk maar 2 nodig waren. Dus dat maakt het inderdaad iets minder handig om te gebruiken als 'verborgen opslag'. Misschien nog wel de moeite om eens te bedenken of ik daaronder nog iets kwijt kan/wil.
De geheimen documentenopslag is al wel over nagedacht ;)

Nu vooral even nadenken over de optimale plek voor de brandblusser, ventilatie voor de compressor. En de meest verstandige manier om het hele 12v systeem hieraan vast te maken.

De extra batterij komt dus rechtsonder in de 'kist' (achter de bestuurdersstoel). Maar de omvormer komt achter de 'derde' stoel. Dus voornamelijk de MPPT controller, DC-DC lader, en het extra zekeringenkastje moeten even een goed plekje krijgen. Gelukkig nog onaangewezen ruimte zat.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 27 Jul 2022, 11:41

Ondertussen de fittingen op de watertank gezet, komt nog een pompje tussen. Zoals je ziet heb ik een stopkraan op de tank zitten. Ontluchter rechtsachter op deze foto (komt nog een slangetje aan). Filter op de ontluchter, of niet?

Afbeelding

Frame voor de derde stoel afgelast en gespoten, stoel zit er dus mooi in!
Afbeelding

En natuurlijk het houtwerk gespoten, afgemaakt en geïnstalleerd.
Afbeelding

uiteindelijk gekozen om wat metalen 'hoekjes' te maken, zodat de drie kisten met boutjes vast konden ipv schroeven. Op deze manier is het redelijk demontabel.
Bovenste kist heeft een deurtje met scharnier.

Koelkbox tussen de vorstoelen ook vastgezet. Relatief eenvoudig de cupholders terug kunnen plaatsen door een plaatje hout te fabriceren. daar komen nog wat usb aansluitingen in.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ga hier en daar nog wat stukken bekleden met tapijt, vooral de bovenkanten van de box naast de achterstoel. Over de cooler tussen de voorstoelen gooi ik denk ik gewoon een comfortabele handdoek.

Volgende project gaat het frame voor de tent zijn.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 28 Aug 2022, 23:25

We zijn nog rustig bezig! Dit weekend de nieuwe bullbar gemonteerd.
Mooi spul en een goede deal, alleen jammer dat ze het binnendraad van de vastgelaste moeren ook poedercoaten :lol:

Vind het persoonlijk wel een verbetering in de look, maar de meningen verschillen. Een ding wat zeker is, is dat deze bar vele malen beter z’n werk gaat doen (hier past wel een lier op in ieder geval).
Persoonlijk ben ik ook fan van de geïntegreerde koplampbescherming.
Moest wel alsnog een beetje trimmen in de grill (onderste spaak in de hoeken wat weggeslepen), maar daar zie je niets van.

Lier ook meteen geïnstalleerd, moet alleen nog even knoeien met de bedrading. De bijgeleverde kabel komt wel tot aan de massaonderbreking.
Er zijn elegantere oplossingen met relais, en schakelaartjes op het dashboard. Maar persoonlijk denk ik dat dit wel praktisch gaat zijn. (Tweede foto).

Frame voor de tent ook afgelast, alleen vergeten de dwarsliggers te lassen waar de reservewielen opkomen, dus moet volgend weekend nog een stukje aan de slag, voordat die gepoedercoat (of gespoten) kan worden.
De hond heeft t goedgekeurd in ieder geval.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2022, 09:25

jbladel schreef:Persoonlijk ben ik ook fan van de geïntegreerde koplampbescherming.
Afbeelding

Als je de koplampen echt wilt beschermen kan je beter twee plaatjes polycarbonaat pas maken voor de koplampen.
De 2x2 missende schroefgaten zijn al voorzien, dwz er moet nog een plugje in (ik ben een voorstander van het gebruik van zg Trespa-schroeven, schroeven met een grotere vlakke kop, en tevens Torx, de standaard kruiskopjes zijn nogal klein).
Neem dan wel een extra helder en kras-arm polycarbonaat, het gewone eenvoudige bouwmarkt spul krast en vergeelt/vermelkt op den duur.
Mijns inziens is zo'n eenvoudig plaatje voor iedereen aanbevelenswaardig: er komt ook veel minder zooi naar binnen, de koplampen blijven beschermd & schoon en het vlakke ruitje is makkelijk schoonmaken (die ruitjes zijn dus ook nuttig als je de heldere polycarbonaat-koplampunits hebt).

Omgekeerd: een of ander rekje/roostertje vóór de koplamp ... dat vangt eerder takken dan dat het ze tegenhoudt en geeft nauwelijks tot geen bescherming tegen laagvliegende stenen.   Als je weet hoe hard je een steen tegen de voorruit kan krijgen is de enige meevaller voor de koplampen de kleine sneuvel-kans omdat ze slechts een klein oppervlak (en dus een kleine trefkans) hebben.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2022, 09:35

Voor wat betreft die kist in de achterbak: daar zou ik nog wel een extra klep voor maken met goede rubbers. Niet voor niks dat die Aussies alle camperunits op overdruk zetten.

Als het niet heel goed afsluitbaar is ben je eerst bij iedere pauze een kwartier je bestek aan het uitgraven en afwassen. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2022, 17:43

Edward schreef:Voor wat betreft die kist in de achterbak: daar zou ik nog wel een extra klep voor maken met goede rubbers. Niet voor niks dat die Aussies alle camperunits op overdruk zetten.

Als het niet heel goed afsluitbaar is ben je eerst bij iedere pauze een kwartier je bestek aan het uitgraven en afwassen.

Ik ken de "aerodynamiek" van een 130 niet maar bij een 110 is het heel belangrijk dat de achterdeur ordentelijk sluit. Doet ie dat niet en rijd je een bescheiden aantal kilometers over "dirt-roads" dan is de achterdeur aan de binnenzijde minstens zo bestoft als aan de buitenzijde (om het maar niet over de bagage te hebben).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2022, 18:57

Och, met mijn toenmalige 1984-er 110 (rondom schuifruitjes) eens in een zandstorm gereden op IJsland. Overal kwam het zand binnen en het lag dan ook overal. Ik kwam het zelfs nog tegen in het botervlootje (in een kastje).
Ik weet niet of overdruk in de auto in dit geval geholpen zou hebben het zand buiten te houden. Gelukkig was de auto niet helemaal gezandstraald, de lak was nog wel aardig in takt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Sep 2022, 19:06

Bedankt voor de tips! Ik ga eens nadenken.
Ik zat er sowieso aan te denken om in die kist bakken waar (potentieel) deksels op kunnen te gebruiken.
Het is denk ik heel optimistisch om te denken dat ik die achterbak enigszins stofdicht ga krijgen met het rode stof in Australië..

Terug naar “projectverslagen”