Heb legio alu spacers gemaakt voor tussen de torsiestang. Menig long range brandstoftank past ook niet zonder extra ruimte daar.
Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Een stabilatorstang kent geen geometrie. Het is puur kracht tegenkracht. Of je die stang tordeert op de originele positie of op een punt 50mm lager maakt voor de torsiekracht nie uit nie.
Heb legio alu spacers gemaakt voor tussen de torsiestang. Menig long range brandstoftank past ook niet zonder extra ruimte daar.
Heb legio alu spacers gemaakt voor tussen de torsiestang. Menig long range brandstoftank past ook niet zonder extra ruimte daar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Zag dat de foto's niet doorgekomen waren, heb de links even bijgewerkt.
Paar spacers maken zal in dat geval vast werken, maar of dat hier ook makkelijker geweest was dan een plaat in tweeën slijpen?
Die stabilisatorstang trekt blijkbaar hard genoeg om een bout krom te trekken op een arm van max 15mm die hele bout is maar 30mm lang, dus die 15mm is behoorlijk gul, dus vraag me af wat er met eenzelfde maat bout gebeurd op een arm van 150mm. Als je spacer bestaat uit een solide blok niet zo veel, maar die had ik toevallig niet voor handen.

Goed, nog wat tekst en uitleg aan de hand van onderstaande foto.

Boven de 'standaard' bevestingsplek van de stabilisatorstang, daar direct onder (tussen die plek en de stabilisatorbus) zie je de beugel van de beschermplaat. Aangezien die beugel een stuk dikker staal is dan de standaard 'bevestigingsplek' gaat 'meer staal' in de vorm van spacers op die plek niet zorgen voor een sterkere constructie.
Daaronder dan de beschermplaat. Die plaat loopt onder een dusdanige hoek tov de standaard bevestiging van de stabilisatorstang dat een bout erdoorheen naar mijn mening bij voorbaat kansloos is. Zie de kromgetrokken bout uit foto hierboven.
Het logische alternatief is natuurlijk om de stabilisatorstang direct op de beschermingsplaat te monteren, maar buiten de vraag of die alu plaat daarvoor geschikt is zit er ook een 'knik' in de plaat, in het midden van de stabilisator, dus ook daar moet je dan nog wel even een handige oplossing voor verzinnen.
De plaat zit achter trouwens ook via een voorgebogen beugel aan de achterbalk, als je de plaat onder een andere hoek onder de auto zet, gaan die bouten ook niet optimaal haaks kunnen trekken, omdat die beugel dan niet de goede hoek heeft.
Buiten dat is er natuurlijk nog het feit dat dit allemaal mosterd na de maaltijd is
Beschermplaat zorgt in de huidige montage ook voor het minste verlies van bodemvrijheid (op die specifieke plek).
Paar spacers maken zal in dat geval vast werken, maar of dat hier ook makkelijker geweest was dan een plaat in tweeën slijpen?
Die stabilisatorstang trekt blijkbaar hard genoeg om een bout krom te trekken op een arm van max 15mm die hele bout is maar 30mm lang, dus die 15mm is behoorlijk gul, dus vraag me af wat er met eenzelfde maat bout gebeurd op een arm van 150mm. Als je spacer bestaat uit een solide blok niet zo veel, maar die had ik toevallig niet voor handen.

Goed, nog wat tekst en uitleg aan de hand van onderstaande foto.

Boven de 'standaard' bevestingsplek van de stabilisatorstang, daar direct onder (tussen die plek en de stabilisatorbus) zie je de beugel van de beschermplaat. Aangezien die beugel een stuk dikker staal is dan de standaard 'bevestigingsplek' gaat 'meer staal' in de vorm van spacers op die plek niet zorgen voor een sterkere constructie.
Daaronder dan de beschermplaat. Die plaat loopt onder een dusdanige hoek tov de standaard bevestiging van de stabilisatorstang dat een bout erdoorheen naar mijn mening bij voorbaat kansloos is. Zie de kromgetrokken bout uit foto hierboven.
Het logische alternatief is natuurlijk om de stabilisatorstang direct op de beschermingsplaat te monteren, maar buiten de vraag of die alu plaat daarvoor geschikt is zit er ook een 'knik' in de plaat, in het midden van de stabilisator, dus ook daar moet je dan nog wel even een handige oplossing voor verzinnen.
De plaat zit achter trouwens ook via een voorgebogen beugel aan de achterbalk, als je de plaat onder een andere hoek onder de auto zet, gaan die bouten ook niet optimaal haaks kunnen trekken, omdat die beugel dan niet de goede hoek heeft.
Buiten dat is er natuurlijk nog het feit dat dit allemaal mosterd na de maaltijd is
Beschermplaat zorgt in de huidige montage ook voor het minste verlies van bodemvrijheid (op die specifieke plek).
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
jbladel schreef:Zag dat de foto's niet doorgekomen waren, heb de links even bijgewerkt.
Paar spacers maken zal in dat geval vast werken, maar of dat hier ook makkelijker geweest was dan een plaat in tweeën slijpen?
Die stabilisatorstang trekt blijkbaar hard genoeg om een bout krom te trekken op een arm van max 15mm die hele bout is maar 30mm lang, dus die 15mm is behoorlijk gul, dus vraag me af wat er met eenzelfde maat bout gebeurd op een arm van 150mm. Als je spacer bestaat uit een solide blok niet zo veel, maar die had ik toevallig niet voor handen.
Goed, nog wat tekst en uitleg aan de hand van onderstaande foto.
Boven de 'standaard' bevestingsplek van de stabilisatorstang, daar direct onder (tussen die plek en de stabilisatorbus) zie je de beugel van de beschermplaat. Aangezien die beugel een stuk dikker staal is dan de standaard 'bevestigingsplek' gaat 'meer staal' in de vorm van spacers op die plek niet zorgen voor een sterkere constructie.
Daaronder dan de beschermplaat. Die plaat loopt onder een dusdanige hoek tov de standaard bevestiging van de stabilisatorstang dat een bout erdoorheen naar mijn mening bij voorbaat kansloos is. Zie de kromgetrokken bout uit foto hierboven.
Het logische alternatief is natuurlijk om de stabilisatorstang direct op de beschermingsplaat te monteren, maar buiten de vraag of die alu plaat daarvoor geschikt is zit er ook een 'knik' in de plaat, in het midden van de stabilisator, dus ook daar moet je dan nog wel even een handige oplossing voor verzinnen.
De plaat zit achter trouwens ook via een voorgebogen beugel aan de achterbalk, als je de plaat onder een andere hoek onder de auto zet, gaan die bouten ook niet optimaal haaks kunnen trekken, omdat die beugel dan niet de goede hoek heeft.
Buiten dat is er natuurlijk nog het feit dat dit allemaal mosterd na de maaltijd is![]()
Beschermplaat zorgt in de huidige montage ook voor het minste verlies van bodemvrijheid (op die specifieke plek).
De aanvullende plaatjes geven wat meer aanknopingspunten.
Als ik het voor het zeggen had gehad dat had ik een "doubler-strip" tussen de aluminium-plaat en de montage-beugel gemaakt (of die "doubler-strip" aan de buitenzijde) en dan de stabilisator-beugels op die "doubler-strip" vastgezet.
Als je zoiets een "hobby-bob-oplossing" vindt dan maak je een geheel nieuwe montage-beugel in driehoek-vorm, hetzij om de oorspronkelijke stabilisatorstang-steun, hetzij ter vervanging van die steun. Bij het woord "spacer" hoef je niet aan een massief blok te denken, en dus hoef je ook niet met lange bouten te werken.
Overigens moeten de stabilisatorstang-steunen ook een stukje naar achter wanneer je die stang in een horizontalere richting monteert, anders gaan de hangers erg schuin staan.
Dat de oorspronkelijke bouten van de stabilisator-stang-beugels krom zijn kan het gevolg zijn van een ongelukkige ontmoeting met een steen, maar het kan ook komen door het ongelukkige krachtenspel dat de schuine stand van de stabilisatorstang oplevert.
En dan qua bodemvrijheid: Iedere extra "bepantsering" zorgt voor minder bodem-vrijheid. Echter, zo kort achter de achteras hoef je niet erg bang te zijn.
Groeten MarcS
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Landmarcs schreef:De aanvullende plaatjes geven wat meer aanknopingspunten.
Als ik het voor het zeggen had gehad dat had ik een "doubler-strip" tussen de aluminium-plaat en de montage-beugel gemaakt (of die "doubler-strip" aan de buitenzijde) en dan de stabilisator-beugels op die "doubler-strip" vastgezet.
Als je zoiets een "hobby-bob-oplossing" vindt dan maak je een geheel nieuwe montage-beugel in driehoek-vorm, hetzij om de oorspronkelijke stabilisatorstang-steun, hetzij ter vervanging van die steun. Bij het woord "spacer" hoef je niet aan een massief blok te denken, en dus hoef je ook niet met lange bouten te werken.
Overigens moeten de stabilisatorstang-steunen ook een stukje naar achter wanneer je die stang in een horizontalere richting monteert, anders gaan de hangers erg schuin staan.
Groeten MarcS
Wat je hier trouwens niet goed ziet, is dat de stabilisator stang inderdaad ook de plaat raakt, en dit was in horizontale stand. Heb de wagen hierna nog opgekrikt (nieuwe vering/schokbrekers zijn ook nog niet gemonteerd trouwens), en daarmee ging het van kwaad tot erger natuurlijk.
Ben het met je eens, een geheel nieuwe beugel had je in staat gesteld de plaat heel te laten, waarmee die sterker was gebleven.
Maar had dit weekend alleen een slijptol bij de hand, en wou hem stiekem toch graag gemonteerd hebben voor de off-road cursus volgende week..
Landmarcs schreef:Dat de oorspronkelijke bouten van de stabilisator-stang-beugels krom zijn kan het gevolg zijn van een ongelukkige ontmoeting met een steen, maar het kan ook komen door het ongelukkige krachtenspel dat de schuine stand van de stabilisatorstang oplevert.
En dan qua bodemvrijheid: Iedere extra "bepantsering" zorgt voor minder bodem-vrijheid. Echter, zo kort achter de achteras hoef je niet erg bang te zijn.
Groeten MarcS
Met beide punten helemaal eens. Zit ook nog voldoende speling tussen de plaat en de tank zelf voldoende in de zin dat als ik ooit een klap maak waardoor die speling overbrugt wordt, ik geloof ik verder van huis ben.
Of deze plaat écht nodig is durf ik niet te zeggen, dat weet ik pas als ik terug ben en de deuken kan tellen. Maar als ik het gewicht aftrek van de gedemonteerde trekhaak kost het me in dat departement niets of niet veel, en een lekke dieseltank zou toch een ongelukkig gegeven zijn.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
rosalietideman89
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21 Apr 2023, 14:02
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
jbladel schreef:Barwaut schreef:Ben jij er blij mee?
Ik zeker, is een DIY projectje, precies zoals ik wil. Coaten is ook goed gelukt.
Goed bezig!
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Een update!
Hij staat ondertussen weer op de wielen. Als je een groot project opstart (de hele ophanginging en (bijna) alle bussen vervangen) kom je ook een hele hoop kleine dingen tegen. Veroeste veerschaal hier, boutje dat doorgeslepen moet worden daar, je kent het wel.
Met name het verwijderen van de oude schokberekers was een heel gedoe, omdat die moeren vastgeroest zitten, en er geen goede manier is om tegenkracht te geven.
Afijn, nieuwe ophanging dus! Ironman, 50mm verhoogt, bussen vervangen voor nieuwe rubberen via vislandrovers. Stuurstang, stuurkogels vervangen (stang alleen omdat de oude kogels in de oude stang vastgeroest zaten), stabilisatorrubbers voor vervangen, achter de stabilisatorkogels vervangen, tussenbak heeft een grotere karter gekregen, differentieel voor een beschermplaat, stuurdemper is uiteraard ook meegenomen, nieuwe ashcroft assen en meenemers op de achteras (homokineten, meenemers, en assen aan de voorass gaan mijn kennis te boven, dat mag vis landrovers doen), en ik zal vast nog wat dingen vergeten zijn.
Vrijdag wordt die weer uitgelijnd in ieder geval
Paar foto's:
Nieuwe schokbrekertorens, de oude waren achteraf niet erg verroest, dus als iemand nog op zoek is naar een setje..


Meenemers en ophanging achteras, de schokbrekerbevestiging was kapot gedraaid door de beunhaas die de vorige keer de schokbrekers heeft vervangen, dus die most helaas ook vervangen.

Met het oog op het 35Y weekend ook maar de luifel opgehangen, toch handig zo'n rolkooi/veredeld roofrack.

Kist achterin wordt redelijk stof/waterdicht door het gebruik van flinke rubberen strips.


Door toevoeging van enkele grote items (lees 210L dieseltank) is opbergruimte niet oneindig, maar zou meer dan ruim voldoende moeten zijn voor mijn doeleinden. Helpt ook prioriteiten stellen, zodat je niet 400kg aan zooi meeneemt die je niet gaat gebruiken.
Ook maar eens advies ingewonnen bij de maatschappij die de wagen gaat verschepen, brandblussers mogen niet groter zijn dan 5L.
Ik was eigenlijk van plan om 6L vriesbestendig schuim in de achterbak te leggen, en dan nog 3L vriesbestendig schuim of CO2 (meningen?) achter de bestuurdersstoel, naast de EHBO kit.
Hij staat ondertussen weer op de wielen. Als je een groot project opstart (de hele ophanginging en (bijna) alle bussen vervangen) kom je ook een hele hoop kleine dingen tegen. Veroeste veerschaal hier, boutje dat doorgeslepen moet worden daar, je kent het wel.
Met name het verwijderen van de oude schokberekers was een heel gedoe, omdat die moeren vastgeroest zitten, en er geen goede manier is om tegenkracht te geven.
Afijn, nieuwe ophanging dus! Ironman, 50mm verhoogt, bussen vervangen voor nieuwe rubberen via vislandrovers. Stuurstang, stuurkogels vervangen (stang alleen omdat de oude kogels in de oude stang vastgeroest zaten), stabilisatorrubbers voor vervangen, achter de stabilisatorkogels vervangen, tussenbak heeft een grotere karter gekregen, differentieel voor een beschermplaat, stuurdemper is uiteraard ook meegenomen, nieuwe ashcroft assen en meenemers op de achteras (homokineten, meenemers, en assen aan de voorass gaan mijn kennis te boven, dat mag vis landrovers doen), en ik zal vast nog wat dingen vergeten zijn.
Vrijdag wordt die weer uitgelijnd in ieder geval
Paar foto's:
Nieuwe schokbrekertorens, de oude waren achteraf niet erg verroest, dus als iemand nog op zoek is naar een setje..


Meenemers en ophanging achteras, de schokbrekerbevestiging was kapot gedraaid door de beunhaas die de vorige keer de schokbrekers heeft vervangen, dus die most helaas ook vervangen.

Met het oog op het 35Y weekend ook maar de luifel opgehangen, toch handig zo'n rolkooi/veredeld roofrack.

Kist achterin wordt redelijk stof/waterdicht door het gebruik van flinke rubberen strips.


Door toevoeging van enkele grote items (lees 210L dieseltank) is opbergruimte niet oneindig, maar zou meer dan ruim voldoende moeten zijn voor mijn doeleinden. Helpt ook prioriteiten stellen, zodat je niet 400kg aan zooi meeneemt die je niet gaat gebruiken.
Ook maar eens advies ingewonnen bij de maatschappij die de wagen gaat verschepen, brandblussers mogen niet groter zijn dan 5L.
Ik was eigenlijk van plan om 6L vriesbestendig schuim in de achterbak te leggen, en dan nog 3L vriesbestendig schuim of CO2 (meningen?) achter de bestuurdersstoel, naast de EHBO kit.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Tav de blussers;
Je kan er voor kiezen de blussers >5kg in Australie aan te schaffen.
Je kan er voor kiezen de blussers >5kg in Australie aan te schaffen.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Je remschijven (en dus blokken) hebben hun beste tijd ook wel gehad zo te zien. 
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
In ieder geval de remschijven achter, daar zijn ze, aan de scherpe uitstekende rand te zien, onder de minimale (dikte)maat.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Toevallig de wagen vandaag opgehaald bij de specialist. Ik zal ze nog eens nameten, maar ga er van uit dat dat dat een trucje is van de foto, want uit de keuring (ten voorbereiding van de lange reis) kwam dit niet naar voren.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten