Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
jbladel

Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor jbladel » 17 Jan 2023, 12:18

Barwaut schreef:Ben jij er blij mee?

Ik zeker, is een DIY projectje, precies zoals ik wil. Coaten is ook goed gelukt.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 18 Jan 2023, 06:04

Helemaal goed dus.
Mooi!!
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 23 Jan 2023, 19:20

Afgelopen weekend tijdens de rit in Loon op Zand was er natuurlijk genoeg sneeuw om van te genieten!
Maar omdat ik vooral bezig ben geweest met mezelf uit de modder graven (en hier en daar ook een ander een handje heb geholpen), heb ik verzaakt foto's te maken.

Ik had jullie natuurlijk nog wat foto's belooft van de kooi, en de dag erna was ook een prima excuus om een klein ritje te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto kun je net een glimps zien van de rijplaten, dus ook over die montage ben ik vrij tevreden.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 27 Mar 2023, 11:32

Weer een productief weekend gehad. Foto's in dit album: https://imgur.com/a/S7GCvcm

Nieuwe banden zijn gemonteerd, nieuwe schokbrekers/veren zijn binnen (net op tijd, bestuurderskant achter is nét lek).

Afbeelding

Ook de trekhaak (grondanker) gedemonteerd, en de dieseltank-beschermplaat onder de wagen gezet. Die plaat blijkt alleen ontworpen voor wagens zonder stabilisator stang, was de verkoper even 'vergeten' te melden. Dus nogal wat modificatie vereist.

Afbeelding

Blijkt ook wat roest te zitten op de achterbalk, daar zal ik binnenkort even wat laswerk voor moeten verrichten.

Reservewielen in de bak gelegd, zie filmpje in het album, ging boven verwachting goed.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 27 Mar 2023, 12:18

Dat wordt nog poetsen !(met de tandenborstel) . Voor down under moet tie schoon zijn alsof tie net de fabriek uitrolt. :?

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Mar 2023, 16:12

Waren twee spacers van 25 oid mm onder de stabilisatorstang nie simpeler geweest???? :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 27 Mar 2023, 17:06

Edward schreef:Waren twee spacers van 25 oid mm onder de stabilisatorstang nie simpeler geweest???? :lol: :lol:

Heb er naar gekeken, maar de beugel is een U vorm, en er zitten geen gaten in de plaat om een stabilisator op te monteren… helaas.

Op zich is afslijpen niet zo’n probleem hoor. Plaat is alu, wel 6/8mm oid. Maar had niet de juiste accu’s voor de slijptol, die moesten dus om de 5 minuten op de lader.

Met betrekking tot schoonmaken voor Australië: gaat helemaal goed komen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2023, 17:59

jbladel schreef:
Edward schreef:Waren twee spacers van 25 oid mm onder de stabilisatorstang nie simpeler geweest???? :lol: :lol:

Heb er naar gekeken, maar de beugel is een U vorm, en er zitten geen gaten in de plaat om een stabilisator op te monteren…

Ik wil hier Edward graag bijvallen. Met twee "spacers" die strak tussen de originele montage en de aluminium-beschermplaat passen sla je twee vliegen in één klap: 1º je geeft die beschermplaat een boel extra steun & 2º je hebt een "vast" punt waar je de stabilisatorstang weer op kan monteren (die 2x 4 gaten boren lijkt mij een stuk makkelijker als een strook uit die plaat slijpen).
NB Ik denk dan ook even aan de werking van de beschermplaat: je wilt nl niet dat die plaat zelf indeukt, dan ben je nl net zo ver als géén plaat.  Met links en rechts een solide montage vergroot je de beschermende werking enorm - ik ken de materiaal-eigenschappen van dit aluminium niet maar ik denk dat je er dan de auto op kunt steunen (als je een bescheiden indeuking voor lief neemt).  Het wordt dan meer een "ski" zoals je (neem ik aan) ook voor de vooras hebt.
Dat de achter-stabilisatorstang met een "spacer" een wat horizontalere positie krijgt lijkt mij alleen maar een voordeel: de standaard nogal schuine positie ontbindt in deels "onhandige" krachten.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 27 Mar 2023, 18:28

Op zich leuke ideeën, maar ik ga er van uit dat landrover de geometrie ontworpen heeft voor optimale werking.

Dat het met spacers veel sterker zou worden betwijfel ik. Die zitten namelijk al op de plek van de mount, en niet in het midden van de overbrugging die de plaat maakt.

Daarnaast maakt de geometrie werken met spacers bijna onmogelijk. Als je geen driehoekige spacer voor je moeren op maat gaat maken. Zie foto.

In theorie een goed idee, en in theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. Maar in de praktijk blijkt het toch tegen te vallen.

Edit, foto’s even via de link:

https://imgur.com/qEFxlN5

Edit 2:

Dit waren trouwens de bouten waarmee de stabilisator vast zat, denk niet dat ze minder krom worden van een spacer.

https://imgur.com/dXgsDWm

Edit, fotolinks aangepast
Laatst gewijzigd door jbladel op 27 Mar 2023, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2023, 18:59

jbladel schreef:Op zich leuke ideeën, maar ik ga er van uit dat landrover de geometrie ontworpen heeft voor optimale werking.

Dat het met spacers veel sterker zou worden betwijfel ik. Die zitten namelijk al op de plek van de mount, en niet in het midden van de overbrugging die de plaat maakt.

Daarnaast maakt de geometrie werken met spacers bijna onmogelijk. Als je geen driehoekige spacer voor je moeren op maat gaat maken. Zie foto.

In theorie een goed idee, en in theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. Maar in de praktijk blijkt het toch tegen te vallen.

Edit, foto’s even via de link:
httpsw://i.imgur.com/HJDAm2u.jpg

Edit 2:

Dit waren trouwens de bouten waarmee de stabilisator vast zat, denk niet dat ze minder krom worden van een spacer.
https://imgur.com/a/imRqTB8

Tja, ik dacht juist aan een driehoekige spacer, een spacer die de beschermplaat over een zekere lengte kan steunen.

Je hebt dan wat meer speelruimte voor de plaatsing van de stabilisator-stang-beugels.

Overigens denk ik dat je teveel eer aan de "ontwerper" toerekent als je zegt dat LandRover de stabilisatorstang-geometrie op de werking heeft geoptimaliseerd.   Er zijn ruimschoots redenen om aan te nemen dat men alleen op de eenvoudig aan het bestaande chassis aan te lassen steunen heeft geoptimaliseerd.  

Groeten MarcS

Terug naar “projectverslagen”