jbladel schreef:Goed, al die gegevens over 4130 buizen zijn op het internet te vinden, dus ik ga je daar niet mee vervelen. Dat die buizen meer kracht weerstaan voordat vervorming optreed dan de alu body van de Defender mag een gegeven zijn.
Dit is natuurlijk nul komma nul bewijs ... conclusies die je trekt zijn evenzo onbewezen. De ruiten van de Defender weerstaan ook meer kracht dan de alu body als het gaat om (de eerste) vervorming - dat bewijst toch ook niet dat je beter in een glazen koets rondrijdt.
Ik ben overigens niet zo'n goede internet-zoeker: ik weet nog steeds niet bij welke kracht zo'n vrijstaande hoogwaardige, dunwandige buis buigt of knakt, of losraakt van zijn las of montage. Mijn limiet-voorbeeld heb je overigens niet begrepen: het was een limiet-voorbeeld .... iets minder de limiet is de vraag "wat gebeurt er als die buis een rotswand raakt ?" (Ja, dan is de carrosserie dus zowel met als zonder buis-bescherming kwetsbaar* ... maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat je buizen toevoegt die wellicht extra gevaar met zich meebrengen. Dat die buizen zo sterk zijn is een extra nadeel wanneer ze bij de eerste impact wel hebben meegegeven: een geblokkeerde deur krijg je daarna niet meer open, een ingedeukt dak geeft met een geplette rolbeugel ook niks meer mee.)
* Even een zijspoor-voorbeeldje: Ik heb ooit onaangenaam kennis gemaakt met een tractor die links afsloeg op het moment dat ik die tractor inhaalde (nog onaangenamer waren de leugenachtige verklaringen achteraf). Gelukkig viel de schade mee. Die schade viel mee omdat de tractorband vooral tegen mijn RockSlider heeft kunnen duwen (ik heb RockSliders zonder extra afstandhouders). Die RockSliders geven ook niks mee, dat is dan een voordeel, en ook een voordeel is dat het carrosserie-aluminium gewoon met een zuignap weer in model te trekken is - het enige wat restte was een deukje in de bolling van de buiten-wing rechts-voor. Ik vrees dat een verticale buis zonder extra afsteuning door de blokken op de tractorband was ingevangen en dat die tractor daarmee een buizen-buigmachine was geworden.
Groeten MarcS
PS Aangenomen dat de buis niet buigt, de las onfeilbaar is zie ik een ruim een meter lange hefboom, en dan heb je dus een verveelvuldiging van de krachten rond de montage: dan is 3000 kg voor de M10 leuk, maar meer ook niet.