Landmarcs schreef:Het grootste probleem is juist de vervorming van de kooi omdat die vervorming een bedreiging vormt voor de nuttige werking van de carrosserie: deuren die niet open gaan bijvoorbeeld. Ik heb het dan nog niet over knappende buizen en/of lassen en losse buiseinden die in het ergste geval de carrosserie doorboren, en in een minder erg geval deuren blokkeren.
Als een kooi (en ook deze kooi) genoeg kracht ziet om buizen en/of lassen te laten knappen/de carrosserie doorboren, durf ik wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat het ongeluk dat die kracht veroorzaakt uberhaupt een behoorlijke bedreiging vormt voor de nuttige werking van de carrosserie.
Landmarcs schreef:Dan op de tweede plaats: Een vervorming van de B-pilaar is niet zo zorgelijk. Bij een HardTop is er niet eens sprake van een "pilaar", daar heb je de laadbak en de losse HardTop-opbouw. Bij mijn rol was de carrosserie aan de linkerkant dan ook ingedeukt ... toch houdt het op het eerste gezicht niemendallerige dak zelfs die "pilaar" in twee delen heel aardig in het gareel, geholpen door de deur die in het deurslot bleef. Ik wil dit niet onder de N=1 gevallen scharen: Als je kijkt naar de verschillende rol-schade-beelden dan blijkt die op het eerste gezicht hopeloze constructie nog heel wat mishandeling te overleven, en vooral ook blijken de inzittenden nog opvallend vaak te overleven. Ik was dus heel blij dat ik geen SoftTop had.
Als je naar foto's kijkt van gerolde landrovers, zie je inderdaad dat alles vanaf de ramen niet erg stevig is. Of men dergelijke ongelukken overleefd weet ik niet, maar de vervorming van de carrosserie in de richting van het passagierscompartiment staat over het algemeen niet bekend als een wenselijke eigenschap voor veiligheid. Alle energie die een kooi wegneemt, is daarin dus mooi meegenomen.
Landmarcs schreef:Maar goed, het wordt een herhaling van zetten: Zoals eerder al door o.a. ook Edward gezegd werd is het niet voor niks dat alleen de kostbare rolkooien werkelijke bescherming geven, en is dat dan bescherming voor de meest extreme gevaren, bescherming die je "betaalt" met een hardere klap in de minder extreme gevallen. Een Defender heeft nu eenmaal een aantal eigenschappen die botsen met een verbeterde botsveiligheid (niet zo vreemd overigens, met basis-ontwerp is 80 jaar oud en dat is goeddeels onveranderd gebleven, 50 jaar geleden had je al auto's met effectief werkende kreukelzones en veiligheidskooi).
Groeten MarcS
Hoe definieër je 'werkelijke bescherming'? Dat deze kooi (en de kooien van SD?) geen fia keuring hebben lijkt me inderdaad aan te duiden dat het onverstandig is om je auto op hoge snelheid te rollen, maar goed, deze wagen is ook geen raceauto.
Een kangaroo die de kooi raakt ipv de A-pilaar gaat waarschijnlijk een hoop minder schade toebrengen aan de bestuurder.
En situaties zoals hieronder:

Gaan met de externe kooi minder snel zorgen voor schade aan de panelen.
Dat jij de kooi niet zou installeren, en niet voldoende rolveilig vindt is duidelijk.
Het argument dat de kooi zou kunnen vervormen waardoor de deuren niet open gaan vind ik legitiem, maar we moeten wel even eerlijk zijn over de hoeveelheid kracht die je op de kooi moet gaan zetten om dat ve veroorzaken.
Je hebt het dan over een klap op de onderkant die ofwel de hele slider van de auto af moet trekken, ofwel 2 M10 bouten kats moet afscheuren. In het midden van de wagen heb je het over een klap die de B-Pilaar oberhaupt niet overleefd zou hebben, en aan de bovenkant van de wagen heb je het over een klap waarbij je sowieso je hele dak kwijt zou zijn.
Dus de risico's die je beschrijft zijn zeker mogelijk, maar niet reeël, zeker niet in de context waarvoor de kooi ontworpen is.
En de context van het gebruik blijft bij reisauto's toch wel belangrijk. Een kooi met tenminste één interne beugel geeft veel meer rolbestendigheid, maar is op behoorlijk wat vlakken onpraktisch. En zoals je zelf al een keer aangegeven hebt, een interne kooi zorgt niet altijd voor minder letsel, als je geen helm draagt.
Ik denk dat deze kooi precies gaat doen wat ik er van verlang. Kosteneffectief, uniek, esthethisch, en voegt ook nog wat bescherming toe.