Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Edward

Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2022, 21:01

Led vervanglampen mogen niet (de E-keur vd koplampunit geldt alleen met de juiste lamp en dat is in dit geval een halogeenlamp) maar komen wel gewoon door de apk. Tenzij het lichtbeeld echt slecht zou zijn.

Politie handhaaft er ook niet op tenzij je hen weer direct verblind :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 21:04

Edward schreef:Led vervanglampen mogen niet (de E-keur vd koplampunit geldt alleen met de juiste lamp en dat is in dit geval een halogeenlamp) maar komen wel gewoon door de apk. Tenzij het lichtbeeld echt slecht zou zijn.

Politie handhaaft er ook niet op tenzij je hen weer direct verblind :lol:

Boete is in ieder geval minder dan de BPM :lol:

Denk niet dat een upgrade aan de lampen op korte termijn nodig gaat zijn. Ik heb de stiekeme hoop dat de Stedi Homage, of iets wat er op lijkt, naar Europa komt.

Tegen de tijd dat ik weer terug ben uit Australië ga ik eens kijken naar nieuwe deuren, nieuwe lak, en wat andere cosmetische zaken.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Dec 2022, 08:59

jbladel schreef:Volgens mij ben ik de enige die weet hoe alles gemonteerd zit en hoeveel belasting ik betaal.

Precies, en als je gewoon voor een geel kenteken betaald is er dan ook niks aan de hand. En tijdens de ombouw heb je hem natuurlijk geschorst.

De Toyota Hilux dubbelcabine van de ex-veearts hier staat nog gewoon op grijs kenteken (voldoet eigenlijk niet aan de grijskenteken eisen van de belastingdienst), maar hij heeft de rest-bpm betaald en betaald nu mkb voor geel kenteken. Alleen verzekeringstechnisch moest hij een duur (extra) alarm laten inbouwen (het standaard alarm was niet goed genoeg), omdat de waarde van de HiLux ineens hoger lag en de auto alleen dan te verzekeren was.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2022, 18:18

Erik Peters schreef:
jbladel schreef:Volgens mij ben ik de enige die weet hoe alles gemonteerd zit en hoeveel belasting ik betaal.

Precies, en als je gewoon voor een geel kenteken betaald is er dan ook niks aan de hand. En tijdens de ombouw heb je hem natuurlijk geschorst.

De Toyota Hilux dubbelcabine van de ex-veearts hier staat nog gewoon op grijs kenteken (voldoet eigenlijk niet aan de grijskenteken eisen van de belastingdienst), maar hij heeft de rest-bpm betaald en betaald nu mkb voor geel kenteken. Alleen verzekeringstechnisch moest hij een duur (extra) alarm laten inbouwen (het standaard alarm was niet goed genoeg), omdat de waarde van de HiLux ineens hoger lag en de auto alleen dan te verzekeren was.

Interessant is dat de "jbladel-mobiel" precies 17 jaar en 6 maanden na zijn eerste toelating zijn laatste tenaamstelling kreeg ... en laat nu 17 jaar en 6 maanden ook precies de grens zijn voor 100% BPM afschrijving*.   Als particulier betaal je toch al het gele MRB-tarief, met een grijs kenteken betaal je geen Provinciale Opcenten, dus resteert er een voordeeltje.

Overigens verbaas** ik mij over het "verzekeringstechnisch" gedoe voor de HiLux.   Alleen als die nog erg nieuw was is de BPM-afschrijving klein en dus het te betalen BPM-bedrag hoog.   Na 5 jaar zit je al bijna op 1/4 van de nieuwe BPM, na 7 jaar op 1/6de.
Het diefstalrisico wordt niet groter of kleiner door het afdragen van de BPM, hoogstens wordt het financiële verlies groter (als de auto dan wel voor diefstal en/of ander verlies verzekerd is zal de verzekeraar hoogstens dat BPM-deel niet willen uitkeren).

*  Ik baseer me op o.a. afschrijvingstabel 2020 en afschrijving forfaitaire tabel
**  Nu ja, eigenlijk verbaas ik me niet: bij verzekeringen ben je voor verzekerd van gedoe.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Dec 2022, 11:56

Volgende project is ook van de grond, om meteen maar met de controversiele deur in huis te vallen, werk aan de rolkooi is begonnen :lol:

Afbeelding

4mm plaat wordt vastgelast aan de sliders, de kooi staat op een eigen 4mm plaat, en die gaan met 2 M10 bouten vast. Hierdoor is de kooi demontabel.
Plaat aan sliders vastlassen was geen enorme uitdaging, (3mm staal op 4mm staal). 4mm plaat aan 2mm chromoly buis wordt een iets grotere uitdaging om netjes te doen, maar ben niet ontevreden over het werk.

Afbeelding

Afbeelding

Elke keer als je een deur open of dicht gooit krijg je wel een lichte hartaanval, maar dat zal wel overgaan :lol:

Zonnepaneel past precies tussen de buizen over de achterdeur. Voor wordt niets gemonteerd, en komt er vooral een kruis op het dak.
Achter de cabine komen maxtrax te hangen (dus tussen de tent en de cabine). En dan natuurlijk nog een luifel aan de bestuurderskant.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2022, 18:27

jbladel schreef:.... om meteen maar met de controversiele deur in huis te vallen, werk aan de rolkooi is begonnen :lol:

Om dan maar direct op de controverse in te haken:  Ik hoop dat je niet veel waarde aan de rolkooi hecht, althans niet aan zijn rol-kwaliteiten, en bovenal hoop ik natuurlijk dat je sowieso nooit op de rolkooi hoeft te rekenen -- het beste is gewoon niet rollen.

Ik zie vooralsnog een soort tafel-constructie op 4 poten van ruim een meter. In mijn kwade dromen zie ik voor mijn (boze) oog: een gedeukte, gerolde auto en daaromheen een vervormde rolkooi, een rolkooi die het allemaal nog veel erger maakt. Ik vrees dat die 4 poten na een rol niet meer recht staan, met wat pech zitten ze enorm in de weg.
Ik ben natuurlijk een doemdenker, ik denk vooral goed na over wat er allemaal opdoemt ... en daarna denk ik dat je sommige risico's hetzij op de koop toe moet nemen dan wel de risico's slim moet vermijden (het dom vermijden kan natuurlijk ook nog: ik ga niet naar Australië, ook al woont er een "tante Nettie", een nicht van mijn vader).   Zoals ik eerder al schreef: In Australië lijkt een "roll-over" er bij te horen, een soort van ontgroeningsritueel dat je gewoon ook kan vermijden door niet bij nacht en ontij met een zatte kop achter het stuur te kruipen.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Dec 2022, 22:27

Landmarcs schreef:Om dan maar direct op de controverse in te haken:  Ik hoop dat je niet veel waarde aan de rolkooi hecht, althans niet aan zijn rol-kwaliteiten, en bovenal hoop ik natuurlijk dat je sowieso nooit op de rolkooi hoeft te rekenen -- het beste is gewoon niet rollen.

Zoals ik eerder al schreef: In Australië lijkt een "roll-over" er bij te horen, een soort van ontgroeningsritueel dat je gewoon ook kan vermijden door niet bij nacht en ontij met een zatte kop achter het stuur te kruipen.

Groeten MarcS

Ik denk dat een rolover veel meer oorzaken kan hebben dan een zatte kop, maar uiteindelijk komen ze allemaal neer op onoplettenheid en onvoorzichtigheid. Het grappige is dat rollovers in Australië volgens mij niet zo heel veel voorkomen, in ieder geval, ik hoor meer anecdotisch bewijs vanuit expedities naar afrika. Afijn, die zijn er natuurlijk ook veel meer. Voorzichtigheid is zeker belangrijk, en ik ga er eigenlijk van uit dat ik hem niet nodig ga hebben.

De kooi zoals die nu staat mist inderdaad het gros van de structurele elementen, en ik ben het zeker met je eens dat deze kooi nooit 'volwaardig' gaat zijn, zonder een intern kruis.

Ik zou de constructie niet helemaal afschrijven, immers heeft die al een staander meer dan de L259 en L260 kooien van safety devices. Al geef ik inderdaad toe dat deze kooi de achterste dwarsligger (zoals in de L075) gaat missen.
Uiteindelijk gaat de kooi voornamelijk de bestuurder (en passagier) moeten beschermen, de achterbank is immers grootendeels verdwenen. En daar krijgt de kooi niet minder dwarsverband (maar wel meer kruis) dan een kooi van safety devices.

Uiteindelijk zijn kooien van safety devices natuurlijk beter getest (ga ik vanuit), dus eerlijkheid gebied te zeggen dat deze 'kooi' inderdaad niet dezelfde 'rolwaardigheid' mag genieten.

Misschien is het ook wel handig om te noemen hoe ik er bij ben gekomen om deze kooi zo te bouwen. Het frame voor de tent achter moest sowieso 'op maat' dus lassen en een frame op maat waren het uitgangspunt. Als je dan kijkt wat een nieuw roofrack mag kosten, is het geen moeilijke keuze om dan maar een hele kooi neer te zetten (die dus vooral dienstdoet als ophangpunt voor de zonnepanelen/maxtrax), dat het de auto een bepaalde uitstraling geeft, is mooi meegenomen. Over smaak valt niet te twisten zullen we dan maar zeggen.

Ik denk trouwens wel dat de kans op (extra) deuken in de deuren via deze weg behoorlijk afneemt :lol: een risico dat anders wel behoorlijk reeël zou zijn.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2022, 22:42

De ervaring die ik heb met de kooien van SD is vooral dat ze extra chassis schade opleveren en de body niet minder schade had. Afijn, over nut of gebrek daaraan van een kooi hebben we het zat gehad.

Neem alleen wel de opmerking van Marc serieus dat die staander bij de b stijl voldoende voorwaartse stevigheid heeft dat ie nooit (zeg nooit nooit) je deur kan blokkeren. Daar zou ik een schoor oid onder de rockslider toevoegen (als ie al niet gepland stond) zodat de deur ten allen tijden open kan. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2022, 10:22

Edward schreef:De ervaring die ik heb met de kooien van SD is vooral dat ze extra chassis schade opleveren en de body niet minder schade had. ... .
Neem ... de opmerking ... serieus dat die staander bij de b stijl voldoende voorwaartse stevigheid heeft dat ie nooit (zeg nooit nooit) je deur kan blokkeren.

Dat blokkeren was mijn grootste punt van zorg.   Gelukkig is een "roll-over" dus kennelijk meer iets van de Australische grootspraak (vergelijkbaar met het visserslatijn over het formaat van bepaalde lichaamsdelen), dus voor het "roll-over" gevaar hoef je niet al te bevreesd te zijn.   Ik dacht meer aan de trivialere ongelukjes, een manoeuvreer-foutje samen met een glibberige ondergrond zou je maar zo in de situatie kunnen brengen dat een boom achter een van de poten van dit overmaatse roofrack blijft hangen waarmee je maar moet hopen dat je daarna nog uit de auto kan (om maar niet te spreken van beknelling onder verwrongen buizen). Gezien de indirecte montage zal chassisschade wel uitblijven, ik vrees evenwel dat je bij een ongelukkig ongelukje ruim meer carrosserieschade kan oplopen.

Om even een praktijkervaring te delen: Mijn oude trouwe blauwe Td5 is tamelijk rustig op z'n gepoetste kant geland. De greppel waarin hij landde was jammergenoeg slechts deels met stuifsneeuw gevuld dus was de landing maar beperkt gedempt, de greppel-randen/wegberm was keihard bevroren. Gelukkig vergat ik dat de rechterdeur nog op slot zat toen ik naar buiten kroop - dus draaide ik het raam open - de deur bleef in het slot en hield de carrosserie ± rechthoekig (een goede les voor wie nog eens een landing op de gepoetste kant wil proberen: laat zo mogelijk de deuren dicht).   Anyway, nadat de auto wat grofstoffelijk op zijn wielen was gezet (de bergingsauto had er moeite mee omdat ie zelf weggleed), bleken alle deuren open en dicht te kunnen. Nader inspectie later leerde dat het "MainBulkhead" wel ietsje scheef stond.   Denkelijk hadden mijn uiterst degelijke RockSliders heel veel recht gehouden, je kon die Rocksliders dan ook gewoon weer losschroeven.   De koper van het wrak heeft het "MainBulkhead" weer recht gedrukt (en hopelijk daarna RockSliders gemonteerd).
Mijn les hieruit was en is: RockSliders kunnen niet degelijk genoeg zijn, maar ook: de tamelijk zachte bovenbouw van een Defender is in veel gevallen een zegen.   Alleen in extreme gevallen vormen ze een risico, in die gevallen help een rolkooi wellicht maar het wisselgeld is zodanig groot (een veel grotere klap en dus veel meer schade bij een lichtere impact) dat ik liever een terughoudend compromis zoek.
Het is een beetje als fietsen: Goed beschouwd een heel gevaarlijke manier van je verplaatsen ... alles met de auto doen bedreigt mijn gezondheid minstens zo sterk en verpest ook nog eens mijn humeur (en bovendien het milieu).

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 14 Dec 2022, 10:39

Landmarcs schreef:Dat blokkeren was mijn grootste punt van zorg. Ik dacht meer aan de trivialere ongelukjes, een manoeuvreer-foutje samen met een glibberige ondergrond zou je maar zo in de situatie kunnen brengen dat een boom achter een van de poten van dit overmaatse roofrack blijft hangen waarmee je maar moet hopen dat je daarna nog uit de auto kan (om maar niet te spreken van beknelling onder verwrongen buizen). Gezien de indirecte montage zal chassisschade wel uitblijven, ik vrees evenwel dat je bij een ongelukkig ongelukje ruim meer carrosserieschade kan oplopen.

Het is een beetje als fietsen: Goed beschouwd een heel gevaarlijke manier van je verplaatsen ... alles met de auto doen bedreigt mijn gezondheid minstens zo sterk en verpest ook nog eens mijn humeur (en bovendien het milieu).

Groeten MarcS

Dingen die logisch lijken blijken dat lang niet altijd te zijn :lol:
Afbeelding

Het blokeren van de deuren is inderdaad een punt van zorg, maar is het realistisch? De onderkant van de poten staat op de slider, met twee M10 bouten. Een snelle kijk naar de tabellen voor dergelijke bouten stelt dat je tenminste 6000kg aan kracht op twee van die bouten moet hebben voordat ze een kans hebben op falen. Lijkt me niet een heel realistisch scenario als we het hebben over 'achter een boom blijven haken'.
Bovenkant van de kooi heeft mogelijk iets meer 'bewegingsruimte'. Maar tegen de tijd dat je een boom zo dicht bij je wagen hebt, waar genoeg kracht uitoefent is om 40mm chromoly buizen permanent te verbuigen, heb je sowieso een probleem wat de bovenkant van de alu broodtrommel niet overleefd zou hebben :roll:

Voorzichtigheid is altijd geboden, en je moet aan deze kooi zeker geen eigenschappen toekennen die die niet verdient. Maar dat de wagen met kooi kwetsbaarder / onveiliger zou zijn is geen stelling waar ik me in kan vinden.
Alle energie die nodig is om de kooi te vervormen, is immers energie die niet gebruikt gaat worden om de wagen te slopen.

Terug naar “projectverslagen”