jbladel schreef:Die beschermplaat, bumper, en sleepogen zitten allemaal vast op (ongeveer) hetzelfde punt op het chassis. D-ogen bovenop de bumper is wel een idee, maar dan trek je onder een hoek, of op z'n minst met zo'n 30cm extra moment. Voordeel van de huidige ogen is dat ze 'in-lijn' zitten met het chassis (ongeveer).
Vroeger, bij de Series, had men wel D-ogen bovenop de bumper precies ter hoogte van de chassisbalken, niet zo'n gek idee.
Er zijn ook dergelijke D-ogen die op een Defender bumper passen.
jbladel schreef:Of het chassis er wel of niet tegen zou kunnen weet ik echt niet, maar die JATE-rings zijn wel ongeveer wat ik zou overwegen als 'alternatief' als ik de huidige ogen niet gemonteerd laat. Bedankt voor de tip.
Dit soort punten heb ik ook gezien, maar daarmee trek je je chassis natuurlijk net zou hard krom.
https://www.landybitz.com.au/land-rover ... air-maxi-d
Nadeel van de JATE-rings is dus dat het chassis dan de zwakste schakel is, en verder dat je diep onder de auto moet zijn om erbij te kunnen.
jbladel schreef:Krachtverdeler vind ik een topidee! Maar voor dat kunstje heb ik een extra boomlint (ook wel een bridle genoemt). Boomlint aan beide ogen, en dan het (kinetische) touw/lint door dat boomlint, en voila, je trekt nu gelijktijdig aan twee ogen. Dan heb je ook geen extra gewicht wat je mee sleept, wat onder je wagen rammelt.
Moet alleen mn natuurkundeboek even pakken om exact uit te rekenen wat de krachtverdeling gaat zijn. Afijn, met een sleeptouw ga je meestal redelijk recht vooruit toch.
Voor alle complexe zaken heb ik immers een lier.
Tja, een krachtvedeler doet wat de naam zegt: hij verdeelt de krachten over de twee chassisbalken (of bij de versie waar die krachtverdeler aan de as is gemonteerd zorgt ie voor een verdeelde kracht op die as zodat uiteindelijk het chassis weer symmetrisch belast wordt. Als je lier het altijd en overal doet heb je natuurlijk zo'n krachtverdeler niet zo gauw nodig.
jbladel schreef:Mbt tot de belastingdienst, zelfs als ik het hele zaakje met vleugelmoeren vastzet, is er geen ambtenaar die gelooft dat dat frame 'eenvoudig te verwijderen' gaat zijn. Je moet het geheel namelijk met spanbanden samenknijpen om te zorgen dat de voetplaten netjes over de rand kunnen.
Zoals ik al noemde, ik maak me niet zo'n zorgen.
Tja, laat ik maar zeggen dat ik jalours ben op je optimisme.
jbladel schreef:ATB locker is een limited slip diff toch? Mijn keuze gaat toch uit naar een 'echte' locker. Ik ben (vanwege kosten) gegaan voor een Tyrex Airlocker. Achteraf gezien was een ARB (met ook op servicabiliteit in Australië) misschien slimmer geweest, maar ik ga er gewoon van uit dat de locker niet ontploft.
Ja, een ATB is een van de betere limited slip opties. Een "echte" locker heb je niet gauw nodig, een goede limited slip zoals de Ashcroft ATB helpt je alsmaar, juist in die gevallen waar je eerder over schreef, nl die gevallen waarbij er tijdens het rijden één wiel (deels) minder grip had. Als je de werking van een ABT de eerste keer beschreven ziet dan lijkt het wel de Baron van Munchhausen die zich aan zijn eigen veters uit het moeras trekt maar het werkt echt, en heel slim, door de grotere kracht naar het wiel met grip te sturen.
Een 100% sper heb je eigenlijk alleen nodig bij rock-crawling en extreme trials ... dus in het dagelijks gebruik - zelfs in Australië - ongeveer nooit.
jbladel schreef:Vooralsnog laat ik de aandrijflijn zo veel mogelijk origineel. Meenemers en steekassen moeten vervangen worden (als onderhoud), dus voor de steekassen stap ik wel over op Ashcroft, CV's neem ik dan ook gelijk mee. Ik stop alleen een grotere oliepan onder de tussenbak, om zo toch nog iets te doen voor koeling.
Tja ... als je meenemers en steekassen door steviger varianten vervangt dan gaat er iets anders stuk (een 100% sper helpt je daarbij). Ik zou zeggen dat je blij moet zijn met de eenvoudig te vervangen meenemers als een soort veiligheid ... je gebruikt toch ook zekeringen in het elektrische circuit.
Mijn suggestie van een ATB in de tussenbak was juist gericht op het heel houden van een en ander: een tussenbak ATB zorgt ervoor dat je alleen in de limiet nog DiffLock nodig hebt.
Groeten MarcS