Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Landmarcs

Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2022, 18:13

jbladel schreef:Die beschermplaat, bumper, en sleepogen zitten allemaal vast op (ongeveer) hetzelfde punt op het chassis. D-ogen bovenop de bumper is wel een idee, maar dan trek je onder een hoek, of op z'n minst met zo'n 30cm extra moment. Voordeel van de huidige ogen is dat ze 'in-lijn' zitten met het chassis (ongeveer).

Vroeger, bij de Series, had men wel D-ogen bovenop de bumper precies ter hoogte van de chassisbalken, niet zo'n gek idee.
Er zijn ook dergelijke D-ogen die op een Defender bumper passen.
jbladel schreef:Of het chassis er wel of niet tegen zou kunnen weet ik echt niet, maar die JATE-rings zijn wel ongeveer wat ik zou overwegen als 'alternatief' als ik de huidige ogen niet gemonteerd laat. Bedankt voor de tip.
Dit soort punten heb ik ook gezien, maar daarmee trek je je chassis natuurlijk net zou hard krom.
https://www.landybitz.com.au/land-rover ... air-maxi-d

Nadeel van de JATE-rings is dus dat het chassis dan de zwakste schakel is, en verder dat je diep onder de auto moet zijn om erbij te kunnen.
jbladel schreef:Krachtverdeler vind ik een topidee! Maar voor dat kunstje heb ik een extra boomlint (ook wel een bridle genoemt). Boomlint aan beide ogen, en dan het (kinetische) touw/lint door dat boomlint, en voila, je trekt nu gelijktijdig aan twee ogen. Dan heb je ook geen extra gewicht wat je mee sleept, wat onder je wagen rammelt.
Moet alleen mn natuurkundeboek even pakken om exact uit te rekenen wat de krachtverdeling gaat zijn. Afijn, met een sleeptouw ga je meestal redelijk recht vooruit toch. :lol:
Voor alle complexe zaken heb ik immers een lier.

Tja, een krachtvedeler doet wat de naam zegt: hij verdeelt de krachten over de twee chassisbalken (of bij de versie waar die krachtverdeler aan de as is gemonteerd zorgt ie voor een verdeelde kracht op die as zodat uiteindelijk het chassis weer symmetrisch belast wordt.   Als je lier het altijd en overal doet heb je natuurlijk zo'n krachtverdeler niet zo gauw nodig.
jbladel schreef:Mbt tot de belastingdienst, zelfs als ik het hele zaakje met vleugelmoeren vastzet, is er geen ambtenaar die gelooft dat dat frame 'eenvoudig te verwijderen' gaat zijn. Je moet het geheel namelijk met spanbanden samenknijpen om te zorgen dat de voetplaten netjes over de rand kunnen.
Zoals ik al noemde, ik maak me niet zo'n zorgen.

Tja, laat ik maar zeggen dat ik jalours ben op je optimisme.
jbladel schreef:ATB locker is een limited slip diff toch? Mijn keuze gaat toch uit naar een 'echte' locker. Ik ben (vanwege kosten) gegaan voor een Tyrex Airlocker. Achteraf gezien was een ARB (met ook op servicabiliteit in Australië) misschien slimmer geweest, maar ik ga er gewoon van uit dat de locker niet ontploft.

Ja, een ATB is een van de betere limited slip opties.   Een "echte" locker heb je niet gauw nodig, een goede limited slip zoals de Ashcroft ATB helpt je alsmaar, juist in die gevallen waar je eerder over schreef, nl die gevallen waarbij er tijdens het rijden één wiel (deels) minder grip had.  Als je de werking van een ABT de eerste keer beschreven ziet dan lijkt het wel de Baron van Munchhausen die zich aan zijn eigen veters uit het moeras trekt maar het werkt echt, en heel slim, door de grotere kracht naar het wiel met grip te sturen.
Een 100% sper heb je eigenlijk alleen nodig bij rock-crawling en extreme trials ... dus in het dagelijks gebruik - zelfs in Australië - ongeveer nooit.
jbladel schreef:Vooralsnog laat ik de aandrijflijn zo veel mogelijk origineel. Meenemers en steekassen moeten vervangen worden (als onderhoud), dus voor de steekassen stap ik wel over op Ashcroft, CV's neem ik dan ook gelijk mee. Ik stop alleen een grotere oliepan onder de tussenbak, om zo toch nog iets te doen voor koeling.

Tja ... als je meenemers en steekassen door steviger varianten vervangt dan gaat er iets anders stuk (een 100% sper helpt je daarbij).   Ik zou zeggen dat je blij moet zijn met de eenvoudig te vervangen meenemers als een soort veiligheid ... je gebruikt toch ook zekeringen in het elektrische circuit.
Mijn suggestie van een ATB in de tussenbak was juist gericht op het heel houden van een en ander: een tussenbak ATB zorgt ervoor dat je alleen in de limiet nog DiffLock nodig hebt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2022, 18:38

Die broodtrommel is bedacht om te voldoen aan de regel dat een bepaald gedeelte (1/3 deel ??) van de laadvloer vóór de achteras moet liggen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2022, 18:48

jbladel schreef:
Mbt tot de belastingdienst denk ik dat er ruimte voor discussie is, maar dat de wagen uitendelijk niet helemaal voldoet aan de letter van de wet. Goed, ik denk niet dat ik de Nederlandse belastingdienst tegen ga komen in Australië, en de wagen staat sowieso niet op naam van de zaak, dus tsja...
Kan me er niet te druk om maken, als ik een keer langs de weg gezet wordt, zie ik het dan wel weer. Alles vastzetten met vleugelmoeren lijkt me geen alternatief.

Goed hier moet ik dan wel weer heul hard om lachen!! Heel de bouw ben je je redelijk bewust van de kosten en budget. Dat blijkt iig uit je teksten.

Maar een boete ter hoogte van de bpm van je auto, de jaren ontdoken mrb zolang als het ding op naam staat en nog een dikke boete erbovenop is niks om je druk om te maken? Mmhh okè.

Op naam van de zaak of niet maakt weinig uit een economisch delict is een economisch delict en een particuliere bestelwagen moet net zo grijs zijn als een zakelijke. Tenzij je hem geel rijdt maar die ken ik maar een enkele.

Dat buizenframe mag gewoon al zou ik het idd vastzetten zodat het als lading aan te duiden is. Die huif moet je in NL gewoon opgevouwen achter de stoelen laten liggen want die mag gewoon niet en dat is ook wel een heel duidelijke rode lap voor een overijverige douanier.

En qua discussie: die is er niet. De enige discussie die je kunt voeren is een dure gang naar de rechter en dan nog is er jurisprudentie genoeg om op voorhand te weten: dat verlies je.

Laat het ding nou maar gewoon voldoen aan de inrichtingseisen en pas eea pas aan als in je AU ontscheept en rijklaar maakt. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2022, 18:52

Erik Peters schreef:Die broodtrommel is bedacht om te voldoen aan de regel dat een bepaald gedeelte (1/3 deel ??) van de laadvloer vóór de achteras moet liggen.

Groet,

Erik.

Die broodtrommel hoort bij de inrichtingseisen grijs kenteken. Zonder voldoet de wagen niet en is ie geel........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 19:26

Ik heb niet zo veel behoefte aan een discussie over de belastingseisen, maak daar maar een nieuw draadje voor.
Volgens mij ben ik de enige die weet hoe alles gemonteerd zit en hoeveel belasting ik betaal. Wat mij betreft zijn verdere opmerkingen over hoe ik het belastingtechnisch aan zou moeten pakken onnodig.

Landmarcs schreef:Ja, een ATB is een van de betere limited slip opties. Een "echte" locker heb je niet gauw nodig, een goede limited slip zoals de Ashcroft ATB helpt je alsmaar, juist in die gevallen waar je eerder over schreef, nl die gevallen waarbij er tijdens het rijden één wiel (deels) minder grip had. Als je de werking van een ABT de eerste keer beschreven ziet dan lijkt het wel de Baron van Munchhausen die zich aan zijn eigen veters uit het moeras trekt maar het werkt echt, en heel slim, door de grotere kracht naar het wiel met grip te sturen.
Een 100% sper heb je eigenlijk alleen nodig bij rock-crawling en extreme trials ... dus in het dagelijks gebruik - zelfs in Australië - ongeveer nooit.

Tja ... als je meenemers en steekassen door steviger varianten vervangt dan gaat er iets anders stuk (een 100% sper helpt je daarbij). Ik zou zeggen dat je blij moet zijn met de eenvoudig te vervangen meenemers als een soort veiligheid ... je gebruikt toch ook zekeringen in het elektrische circuit.
Mijn suggestie van een ATB in de tussenbak was juist gericht op het heel houden van een en ander: een tussenbak ATB zorgt ervoor dat je alleen in de limiet nog DiffLock nodig hebt.

Groeten MarcS

Wel handig om te weten, de steekassen en de cv's worden de stevigere variant van ashcroft, de meenemers ga ik vervangen, maar blijven vrij standaard in specificaties.

De enige reden dat ik een locker ga installeren, is voor de momenten waarop je hem "echt" nodig hebt. Dus als je zowel voor als achter een wieltje van de vloer hebt. Als je op normale paden blijft rijden heb je die inderdaad niet nodig, maar ik verwacht toch wel wat uitdagingen te gaan rijden in Australië.

Voordeel van een schakelbare locker boven een LSD vind ik voornamelijk dat ik controle houdt over hoe mijn achterdiff zich op een bepaald moment gedraagt. Zo kan ik bijvoorbeeld wat meer controle afdwingen als ik een geitenpaadje afdaal.

Heelhouden van het zaakje blijft natuurlijk essentieel, maar ik geloof dat dat meer 'stuurmanskunst' is. Oftewel, geen domme dingen doen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 19:29

Landmarcs schreef:
De "additional lights" doen echt wat, ik herken het "high beam" probleem waarbij je een juist voor de auto wat weinig licht hebt.   Met een goed evenwichtige LED H4-vervanger zou dat beter kunnen uitpakken omdat je daarbij vaak het gedimde licht blijft branden en het ongedimde deel erbij komt.

Groeten MarcS

Als we het toch hebben over wat wel of niet mag, ik dacht dat LED H4-vervangers niet door de APK kwamen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik denk dat ik voordat ik naar Australië ga niet veel meer ga veranderen aan de verlichting (behalve een geheim knopje waarmee ik de 'extra' verlichting los kan schakelen van mijn grootlicht, maar vertel dat maar niet aan de Australische ambtenaren), maar ik verwacht wel ergens in de toekomst een upgrade te willen doen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2022, 19:54

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:
De "additional lights" doen echt wat, ik herken het "high beam" probleem waarbij je een juist voor de auto wat weinig licht hebt.   Met een goed evenwichtige LED H4-vervanger zou dat beter kunnen uitpakken omdat je daarbij vaak het gedimde licht blijft branden en het ongedimde deel erbij komt.

Als we het toch hebben over wat wel of niet mag, ik dacht dat LED H4-vervangers niet door de APK kwamen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik denk dat ik voordat ik naar Australië ga niet veel meer ga veranderen aan de verlichting (behalve een geheim knopje waarmee ik de 'extra' verlichting los kan schakelen van mijn grootlicht, maar vertel dat maar niet aan de Australische ambtenaren), maar ik verwacht wel ergens in de toekomst een upgrade te willen doen.

Hoe het er nu precies bijstaat weet ik niet, maar ik begreep dat er H4 LED combinaties waren met een (Duitse) goedkeur - mij lijkt dat een Duitse goedkeur openingen biedt.
Maar goed, een lampje tijdelijk wisselen is zo moeilijk niet.
Blijft staan dat ik vooralsnog niet blij wordt van d H4 LED opties, het licht is te blauw-wit ... dat is onhandig en vermoeiend.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 19:56

Landmarcs schreef:Hoe het er nu precies bijstaat weet ik niet, maar ik begreep dat er H4 LED combinaties waren met een (Duitse) goedkeur - mij lijkt dat een Duitse goedkeur openingen biedt.
Maar goed, een lampje tijdelijk wisselen is zo moeilijk niet.
Blijft staan dat ik vooralsnog niet blij wordt van d H4 LED opties, het licht is te blauw-wit ... dat is onhandig en vermoeiend.

Groeten MarcS

Dit is ook de voornaamste reden dat ik voor gele bijverlichting ben gegaan. Als je felle witte ledverlichting hebt gaat dat geloof ik een stuk minder goed samen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2022, 20:18

jbladel schreef:Ik heb niet zo veel behoefte aan een discussie over de belastingseisen, maak daar maar een nieuw draadje voor.
Volgens mij ben ik de enige die weet hoe alles gemonteerd zit en hoeveel belasting ik betaal. Wat mij betreft zijn verdere opmerkingen over hoe ik het belastingtechnisch aan zou moeten pakken onnodig.

Landmarcs schreef:Ja, een ATB is een van de betere limited slip opties. Een "echte" locker heb je niet gauw nodig, een goede limited slip zoals de Ashcroft ATB helpt je alsmaar, juist in die gevallen waar je eerder over schreef, nl die gevallen waarbij er tijdens het rijden één wiel (deels) minder grip had. Als je de werking van een ABT de eerste keer beschreven ziet dan lijkt het wel de Baron van Munchhausen die zich aan zijn eigen veters uit het moeras trekt maar het werkt echt, en heel slim, door de grotere kracht naar het wiel met grip te sturen.

Tja ... als je meenemers en steekassen door steviger varianten vervangt dan gaat er iets anders stuk (een 100% sper helpt je daarbij). Ik zou zeggen dat je blij moet zijn met de eenvoudig te vervangen meenemers als een soort veiligheid ... je gebruikt toch ook zekeringen in het elektrische circuit.

Wel handig om te weten, de steekassen en de cv's worden de stevigere variant van ashcroft, de meenemers ga ik vervangen, maar blijven vrij standaard in specificaties.

De enige reden dat ik een locker ga installeren, is voor de momenten waarop je hem "echt" nodig hebt. Dus als je zowel voor als achter een wieltje van de vloer hebt. Als je op normale paden blijft rijden heb je die inderdaad niet nodig, maar ik verwacht toch wel wat uitdagingen te gaan rijden in Australië.

Voordeel van een schakelbare locker boven een LSD vind ik voornamelijk dat ik controle houdt over hoe mijn achterdiff zich op een bepaald moment gedraagt. Zo kan ik bijvoorbeeld wat meer controle afdwingen als ik een geitenpaadje afdaal.

Heelhouden van het zaakje blijft natuurlijk essentieel, maar ik geloof dat dat meer 'stuurmanskunst' is. Oftewel, geen domme dingen doen.

Wat betreft dat eerste:   Het komt mij voor als struisvogel-gedrag. Zolang je in Australië bent heb je geen probleem, maar hier in NL heb je maar één ijverige belastingman nodig die zijn kop boven de menigte uitsteekt en je krijgt het hier Spaans-benauwd.   Je hoeft echt niet veel te doen om aandacht te trekken van de belastingmannen.

Dan de steekassen: ook hier denk ik dat je aan het verkeerde eind begint. De originele meenemers - die vroeger of later stuk gaan - zijn een handige, gemakkelijk te vervangen zwakste schakel.   Uiteindelijk gaat er bij overbelasting iets stuk, in een elektrisch circuit heb je dan een zekering, in de aandrijflijn is de meenemer de "zekering". Kies je degelijker meenemers dat gat er iets anders stuk.

En wat betreft de locker en de controle. In die uitzonderlijke toestand waarbij je een locker nodig hebt kom je niet zo gauw ... met een beetje opletten kan je bijna zeggen dat je nooit een locker nodig hebt (zolang je geen trials rijdt of aan rock-crawling doet). Ik weet het: "Zeg nooit nooit!" maar als je dan in die uitzonderingstoestand geraakt dan kom je met wat handigheid alsnog uit de penibele situatie.

Omgekeerd zorgt een locker ook voor ongecontroleerde effecten: Met een locker weet je zeker dat één van de wielen regelmatig géén grip heeft. Met een differentieel hebben bijna steeds beide wielen grip, met een ATB wordt dit nog veel beter omdat de ATB het vermogen naar het wiel stuurt waar er voldoende tractie is. Voor het centrale differentieel geldt hetzelfde. Bovendien heb je met een ABT alsmaar de "bijstand" waar je met de "totale controle" steeds bij de les moet zijn en steeds moet beslissen wanneer wel en wanneer niet.
Het is vanwege het kostenplaatje, en vanwege mijn "luiheid", dat ik nog geen ABT in mijn tussenbak en achterdifferentieel heb.

Groeten MarcS

PS   Het lijkt mij een onverstandige basishouding om er van uit te gaan dat je in Australië ineens beter uit bent met zaken als een locker.   Als je daar hier - in Europa - geen ervaring mee opbouwt dan helpt de techniek je aan de andere kant van de wereld wellicht van de wal in de sloot. Ik ben zelf heel blij met een paar eenvoudige momentjes van overmoedigheid gewoon in België ... liever daar als ergens ver weg waar je niet zo makkelijk hulp vindt (ik had geen hulp nodig, het lukte me allemaal zelf, maar dat is wijsheid achteraf).

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 20:43

Landmarcs schreef:Dan de steekassen: ook hier denk ik dat je aan het verkeerde eind begint. De originele meenemers - die vroeger of later stuk gaan - zijn een handige, gemakkelijk te vervangen zwakste schakel.   Uiteindelijk gaat er bij overbelasting iets stuk, in een elektrisch circuit heb je dan een zekering, in de aandrijflijn is de meenemer de "zekering". Kies je degelijker meenemers dat gat er iets anders stuk.

En wat betreft de locker en de controle. In die uitzonderlijke toestand waarbij je een locker nodig hebt kom je niet zo gauw ... met een beetje opletten kan je bijna zeggen dat je nooit een locker nodig hebt (zolang je geen trials rijdt of aan rock-crawling doet). Ik weet het: "Zeg nooit nooit!" maar als je dan in die uitzonderingstoestand geraakt dan kom je met wat handigheid alsnog uit de penibele situatie.

Omgekeerd zorgt een locker ook voor ongecontroleerde effecten: Met een locker weet je zeker dat één van de wielen regelmatig géén grip heeft. Met een differentieel hebben bijna steeds beide wielen grip, met een ATB wordt dit nog veel beter omdat de ATB het vermogen naar het wiel stuurt waar er voldoende tractie is. Voor het centrale differentieel geldt hetzelfde. Bovendien heb je met een ABT alsmaar de "bijstand" waar je met de "totale controle" steeds bij de les moet zijn en steeds moet beslissen wanneer wel en wanneer niet.
Het is vanwege het kostenplaatje, en vanwege mijn "luiheid", dat ik nog geen ABT in mijn tussenbak en achterdifferentieel heb.

Groeten MarcS

PS   Het lijkt mij een onverstandige basishouding om er van uit te gaan dat je in Australië ineens beter uit bent met zaken als een locker.   Als je daar hier - in Europa - geen ervaring mee opbouwt dan helpt de techniek je aan de andere kant van de wereld wellicht van de wal in de sloot. Ik ben zelf heel blij met een paar eenvoudige momentjes van overmoedigheid gewoon in België ... liever daar als ergens ver weg waar je niet zo makkelijk hulp vindt (ik had geen hulp nodig, het lukte me allemaal zelf, maar dat is wijsheid achteraf).

De originele meenemers zijn dus op, dus die moeten vervangen worden. Worden vervangen voor gelijkwaardige exemplaren, niet door sterkere, wat dat betreft blijft de 'zekering' dus hetzelfde. Assen worden alleen vervangen door hoogwaardigere exemplaren omdat die ook op zijn, niet omdat ik graag die euro's uitgeef.

Ik begrijp jou standpunt over de ATB, en dat is zeker valide. Kan me voorstellen dat je daar in europa zeker een hoop plezier aan hebt, waarschijnlijk meer dan een locker.
Ook het idee dat je geen locker nodig hebt, en met wat 'handigheid' uit een situatie kan komen, onderschrijf ik.
Voor mij is de locker net als de rijplaten, lier, etc. Een handigheidje dat de reis makkelijker, en veiliger maakt.

De locker is juist omdat ik ver weg niet zo makkelijk hulp vind, en het idee van de wal in de sloot begrijp ik (je draaicirkel wordt bijvoorbeeld nog eens een stukje slechter), maar een van de redenen dat ik later weg ga, is zodat ik hier nog een zomer de tijd heb om rijervaring op te doen. Als je de locker verkeerd gebruikt (en ongecontroleerd op het gas gaat), is de kans inderdaad groter dat je dingen sloopt dan met een open diff. Maar goed, dat heb je zelf in de hand.

Ik heb ondertussen trouwens al lijnen gereden waarbij ik het limiet van een open achterdifferentieel gevonden heb. In het 'wild', maar ook op LRCH events. Overmoedigheid heb ik zelfs al in ons brabant mogen ervaren :lol: iets te diep spoor gevolgt toen ik nog geen zaken bijhad om mezelf uit de pinarie te helpen. Dit is een van de redenen waarom ik (al vrij vroeg) besloten heb om een locker te installeren. Ook omdat ze in Australië vaker kiezen voor banden die groter zijn dan degene die ik ga monteren, en daarmee diepere sporen trekken, die ik eventueel wil of zelfs zal moeten volgen. (omkeren op KM 900 van 1200KM woestijnoversteek is geen optie).

Verder weet ik de details van ATB's niet, maar 'gewone' lockers daarentegen begrijp ik wel. Zo ver het mij bekend is, houden LSD's (en dus ATB's?) op met werken als je een wiel volledig van de grond trekt. En een keer kruis-axiaal boven twee kuilen staan lijkt me niet ondenkbaar.

Ik heb bewust niet voor een E-Locker (hoewel je daar ook goede van hebt) of een 'auto-locker' gekozen, omdat ik zelf de controle wil over wat mijn wagen doet.

Landmarcs schreef:Omgekeerd zorgt een locker ook voor ongecontroleerde effecten: Met een locker weet je zeker dat één van de wielen regelmatig géén grip heeft.

In theorie klopt dit inderdaad, in praktijk weet ik niet of ik het eens ben met de strekking van deze (uit context getrokken) zin, als we het hebben over lockers vs ATB.
Ja, je kan inderdaad een wiel forceren om te 'slippen', waardoor je de grip reduceert een fractie van wat het anders had kunnen zijn. Maar alleen als het andere wiel significant meer grip heeft. De sitautie die je beschrijft is dus een situatie waarbij beide wielen een voldoende mate van grip zouden moeten hebben? De exacte dynamica voor verdere analyse is mij niet bekend. (hoeveel grip, welke verhouding, etc). 'grip' is een voldoende complex begrip :lol:
Belangrijk is wel om te zeggen dat je gelijk hebt, een ATB voorkomt dit gedrag.

De belangrijkere essentie van wat een locker (in mijn hoofd) is, is dat het ervoor zorgt dat een wiel zonder grip, er niet voor kan zorgen dat je geen voorwaarts koppel hebt op de (in mijn geval achter)as. Je hebt een wiel dat vrij draait, een wiel wat niet draait, en doordat je de locker inschakelt, zorg je ervoor dat het wiel wat niet draait, gaat draaien (en dus de grip benut om koppel te geven). Iets wat een LSD (ATB?) dan juist weer niet kan doen.

Terug naar “projectverslagen”