Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Edward

Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2022, 23:03

Er is een verschil tussen stof op een deksel van een afsluitbare plastic bak pf stof in je kuipje Blue Band. :lol:

Vwb plastic bakken: neem de soort waarvan je de deksel met klemmen vastzet ipv een los deksel. Als je in de rand van de deksel een dus rupsje siliconenkit legt dichten ze prima af. Er zijn er vast ook wel waar al een rubber inzit maar i betwijfel of die qua prijs tegen de Laanbakker of Ikea bakken opkunnen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Sep 2022, 23:07

Edward schreef:Er is een verschil tussen stof op een deksel van een afsluitbare plastic bak pf stof in je kuipje Blue Band. :lol:

Vwb plastic bakken: neem de soort waarvan je de deksel met klemmen vastzet ipv een los deksel. Als je in de rand van de deksel een dus rupsje siliconenkit legt dichten ze prima af. Er zijn er vast ook wel waar al een rubber inzit maar i betwijfel of die qua prijs tegen de Laanbakker of Ikea bakken opkunnen.

Helemaal mee eens! Rupsje siliconenkit is een goede tip! Aanstaand weekend ga ik eerst aan de slag met de hele 12v installatie. Heb even naar de prijzen gekeken, maar denk dat ik alle kabels groter dan 10mm2 beter 'voorgemaakt' kan bestellen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Sep 2022, 20:24

Had de achterlichten gedemonteerd om de covers te spuiten en de protectors te installeren.

Afbeelding

Maar was even vergeten dat ik die (en de kentekenplaat) nodig had om iets anders naar de apk te brengen :lol:

Afbeelding
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 19 Sep 2022, 13:57

Een aantal zaken onder handen genomen afgelopen weken.

Afbeelding

Digitale achteruitkijkspiegel geïnstalleerd. Camera zit vlak boven de trekhaak.

Dashboard wat uitgebreid met (nog niet aangesloten) mudstuff switches

Afbeelding

En een hele boel elektrawerk gedaan.

Afbeelding

Twee 'fusebanks', voor elke batterij 1. Dit zorgt er voor dat er nergens ongezekerde kabels rondzwerven.

Afbeelding

Moet nog even bedenken hoe ik dit netjes af ga dekken, standaard plaat is kansloos.

Afbeelding

Ook qua kabel management valt er nog wat te winnen, ik denk dat ik met name een busbar nodig ga hebben voor de aardes richting de shunt.

Afbeelding

Je ziet hier wel mooi de 12v afsluiter, als ik die uit zet is de stroom richting aux zekeringskast eraf, en in principe sluit ik alles (behalve de multiplus) via die weg aan.

Afbeelding

Multiplus kost niet heel veel meer dan een 'standaard' omvormer, maar kan wel een hoop extra. Ook wel een stukje groter, maar hij zit hier prima.

Ben van plan om op 1 oktber een 'testweekje' te doen, en uiteindelijk was het hier allemaal om te doen:

Afbeelding

koelkasten doen het, dus dat zet ik neer als succes! :D

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 12:16

Nog maar een update!

https://imgur.com/a/HEaqsdh

Koplamp covers weer netjes zwart gemaakt.

Tent gemonteerd op het frame, en een testrun gedaan.

Afbeelding

FILMPJE
https://imgur.com/6AQ42te

Luxemburg, mag dit? Geen idee.

Afbeelding

Kookist achterin gepast, moeten nog wat plankjes in. Rijplaten gaan denk ik toch het dak op.

Paar extra lampjes gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huif over het frame heengetrokken (zit ondertussen anders/beter vast op de wagen)

Afbeelding

Diesel en watertank gemonteerd

Afbeelding

Een paar foto's voor de leuk:
Met de huif mis je wel deze 'stoere' uitstraling, maar die komt nog wel een stukje terug als de rolkooi er op zit.

Afbeelding

Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2022, 13:24

jbladel schreef:Nog maar een update!
.....
Tent gemonteerd op het frame, en een testrun gedaan.
.....
Paar extra lampjes gemonteerd.
.....
Huif over het frame heengetrokken (zit ondertussen anders/beter vast op de wagen)
.....
Een paar foto's voor de leuk:
Met de huif mis je wel deze 'stoere' uitstraling, maar die komt nog wel een stukje terug als de rolkooi er op zit.

Een paar reacties:

De "additional lights" doen echt wat, ik herken het "high beam" probleem waarbij je een juist voor de auto wat weinig licht hebt.   Met een goed evenwichtige LED H4-vervanger zou dat beter kunnen uitpakken omdat je daarbij vaak het gedimde licht blijft branden en het ongedimde deel erbij komt.

Verder vraag ik me twee a drie dingen af.
Wat zegt de belastingdienst van 1º het buizenframe in de laadbak (als het voldoende eenvoudig uitneembaar is zal dat wel goed zitten), 2º de huif over het buizenframe (als ze die huif net als de standaard huif zien zit je op de wip, er is bij mijn weten nog steeds discussie over de laadbak-hoogte met huif), 3º het ontbreken van een "broodtrommel" op de laadklep ?

Verder ben ik niet zo overtuigd van de stoere uitstraling van een buizenframe en/of rolkooi, het doet mij meer denken aan een gebouw in de steigers.

O ja, ik blijf m'n bedenkingen hebben bij de bouten en sleepogen op de bumper.   Ik heb inmiddels praktijkervaring, dwz ik ben frontaal door een Volvo XC40 geschept.   Als je weet hoeveel tijd het neemt om een op het eerste gezicht bescheiden beenwond te laten genezen dan ben ik blij dat het een keurig afgeronde moderne Volvo betrof. Ik ben nu bijna 5 weken verder, de wond is nu dicht, na ruim een week een strakke inzwachteling en ruim twee weken antibiotica. Nu komt de fysiotherapie nog, en natuurlijk de nog onbekende geluksfactor dwz. hopelijk alleen voorbijgaande knie-problemen.
Ik weet dat een standaard Defender-front een eind verwijderd is van de Volvo-kwaliteiten ... maar standaard heeft een Defender-front geen bouten en sleepogen die naar ik vrees en onuitwisbare indruk achterlaten in een ongelukkige voetganger of fietser.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 07 Dec 2022, 13:58

Vanaf welk bouwjaar zat de trommel er dan Marc?, is inderdaad een dingetje om over na te denken net als de wijze van vastzetten beugel.

Gaat langzamerhand wel alle ingrediënten aan boord krijgen voor vertrek naar "Down Under", heb je al een container kunnen vinden voor schappelijke prijs?

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 14:44

Landmarcs schreef:De "additional lights" doen echt wat, ik herken het "high beam" probleem waarbij je een juist voor de auto wat weinig licht hebt.   Met een goed evenwichtige LED H4-vervanger zou dat beter kunnen uitpakken omdat je daarbij vaak het gedimde licht blijft branden en het ongedimde deel erbij komt.

Verder vraag ik me twee a drie dingen af.
Wat zegt de belastingdienst van 1º het buizenframe in de laadbak (als het voldoende eenvoudig uitneembaar is zal dat wel goed zitten), 2º de huif over het buizenframe (als ze die huif net als de standaard huif zien zit je op de wip, er is bij mijn weten nog steeds discussie over de laadbak-hoogte met huif), 3º het ontbreken van een "broodtrommel" op de laadklep ?

Verder ben ik niet zo overtuigd van de stoere uitstraling van een buizenframe en/of rolkooi, het doet mij meer denken aan een gebouw in de steigers.

O ja, ik blijf m'n bedenkingen hebben bij de bouten en sleepogen op de bumper.

Groeten MarcS

In ieder geval beterschap gewenst met het been! Hoop dat je er weer snel bovenop bent.
Ik heb sowieso mn bedenkingen bij de draagkracht van die sleepogen, als iemand tips heeft voor goede recovery punten (op de voorkant uiteraard) hoor ik het graag! Had gezocht, maar nog niets gevonden. De standaard sleepogen zijn volgens mij sowieso niet geschikt om mee aan de wagen te trekken (in een 'tot je assen in de modder' scenario).

Mbt tot de belastingdienst denk ik dat er ruimte voor discussie is. Goed, ik denk niet dat ik de Nederlandse belastingdienst tegen ga komen in Australië, en de wagen staat sowieso niet op naam van de zaak, dus tsja...
Kan me er niet te druk om maken, als ik een keer langs de weg gezet wordt, zie ik het dan wel weer. Alles vastzetten met vleugelmoeren lijkt me geen alternatief.

Ron63 schreef:Gaat langzamerhand wel alle ingrediënten aan boord krijgen voor vertrek naar "Down Under", heb je al een container kunnen vinden voor schappelijke prijs?

Groet Ron

Wat is redelijk :lol: :lol:
Ga iets later weg dan in beginsel de bedoeling was (Oktober ipv Maart), en daarmee verhuis ik ook van Perth naar Brisbane, maar heb wel een bedrijf gevonden dat het verschepen van A-Z kan regelen, voor een prijs die in de lijn der verwachting zat. Dus dat is op zich goed nieuws.

Qua voorbereiding, de rolkooi zou als het goed is nog dit jaar afgelast gaan worden (gelukkig doe ik dat zelf, dus dat heb ik ook zelf in de hand), en dan voor de kerst nog naar de poedercoatcentrale.
Dan verwacht ik in februari de nieuwe banden, locker achter, en nieuwe ophanging op de auto te hebben.

255/85/R16 Toyo Open Country M/T is het geworden. Breder past niet op de wolf wielen, een 275/75 zou nog kunnen, maar dan zijn de 255's wel significant groter (en daarmee kan er meer lucht uit, dus meer oppervlakte om op te rijden, dus meer grip, in theorie dan).
Laatst gewijzigd door jbladel op 07 Dec 2022, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2022, 16:44

jbladel schreef:In ieder geval beterschap gewenst met het been! Hoop dat je er weer snel bovenop bent.
Ik heb sowieso mn bedenkingen bij de draagkracht van die sleepogen, als iemand tips heeft voor goede recovery punten (op de voorkant uiteraard) hoor ik het graag! Had gezocht, maar nog niets gevonden. De standaard sleepogen zijn volgens mij sowieso niet geschikt om mee aan de wagen te trekken (in een 'tot je assen in de modder' scenario).

Mbt tot de belastingdienst denk ik dat er ruimte voor discussie is, maar dat de wagen uitendelijk niet helemaal voldoet aan de letter van de wet. Goed, ik denk niet dat ik de Nederlandse belastingdienst tegen ga komen in Australië, en de wagen staat sowieso niet op naam van de zaak, dus tsja...
Kan me er niet te druk om maken, als ik een keer langs de weg gezet wordt, zie ik het dan wel weer. Alles vastzetten met vleugelmoeren lijkt me geen alternatief.

Mbt het eerste:  Dank. 
Zolang ik maar win van de infectie zal het been er niet af vallen, ik reken er op dat de knie met wat revalidatie ook weer normaler wil meedoen. Ik heb aan de ongein ook nog een gebroken rib overgehouden, gelukkig valt het ongemak daarvan mee, dwz. de eerste twee weken had ik meer last van het bont en blauwe been, pas toen dat wegtrok kwam de ontsteking en de gebroken rib in beeld.   Het lastigste van een gebroken rib is dat je voorlopig alleen op je rug kan slapen en dat is paradoxaal genoeg heel onrustig (in ieder geval als je niet gewend bent om op je rug te slapen).

Dan de sleepogen. Naar verluid zijn zelfs JATE-rings niet goed genoeg, dwz je moet het chassis versterken omdat je die JATE-rings in de limiet uit het chassis trekt. Waarschijnlijk zijn sleepogen die geïntegreerd zijn in een stuurstang-beschermplaat de beste keuze - als het een beetje slim geconstrueerd is worden de krachten daarmee over meer punten verdeeld.   Overigens was er ± 20 jaar terug ook nog kortstondig een alternatieve oplossing in de mode: een voorgeïnstalleerde krachtverdeler die aan de vooras was gemonteerd. De gedachte was dat je daarmee de auto wat meer zou optillen, en dat je bovendien trok aan het deel dat het meeste weerstand gaf -- beide niet zo gek bedacht. Je rijdt dan wel steeds met die krachtverdeler aan de vooras met risico van gerammel etc.
Wat mij onder (sommige) omstandigheden ook zo gek nog niet lijkt is juist het omgekeerde: grote D-ogen bovenop de bumper. Je kan daar in ieder geval altijd gemakkelijk bij. Aangenomen dat die D-ogen goed aan de bumper vast zitten, en de bumper ook weer goed aan het chassis heb je met zulke ogen ook een makkelijk aangrijpingspunt wanneer je met behulp van een takelwagen uit de penarie wordt geholpen.

En dan tenslotte de belastingdienst.   Je kan geluk hebben met de ambtenaar, maar ik zou daar niet op rekenen .... vooral omdat je een serieuze naheffing boven het hoofd hangt als ze een beetje strikt zijn.   Daarna ben jij aan zet, moet je kijken of je je verlies neemt of dat je vanuit een verliespositie terug wilt vechten.   Als vleugelmoeren geen alternatief zijn dan zijn er wellicht nog andere eenvoudig zonder gereedschap te lossen systemen die een en ander voldoende vast zetten.  
Hoe het precies zit met de "broodtrommel" is iets wat je na moet vragen / op moet zoeken voor een auto van oktober 2004. Is die broodtrommel een verplicht nummer dan kan je die trommel overigens ook gerust gebruiken voor iets anders als brood.

Groeten MarcS

PS   Wat wordt het voor "locker"?   Als je het mij zou vragen dan zou ik een ATB "locker" kiezen, daar heb je alsmaar profijt van.   Doe je het helemaal mooi dan wil je ook een ATB in de tussenbak.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 17:35

Landmarcs schreef:Dan de sleepogen. Naar verluid zijn zelfs JATE-rings niet goed genoeg, dwz je moet het chassis versterken omdat je die JATE-rings in de limiet uit het chassis trekt. Waarschijnlijk zijn sleepogen die geïntegreerd zijn in een stuurstang-beschermplaat de beste keuze - als het een beetje slim geconstrueerd is worden de krachten daarmee over meer punten verdeeld.   Overigens was er ± 20 jaar terug ook nog kortstondig een alternatieve oplossing in de mode: een voorgeïnstalleerde krachtverdeler die aan de vooras was gemonteerd. De gedachte was dat je daarmee de auto wat meer zou optillen, en dat je bovendien trok aan het deel dat het meeste weerstand gaf -- beide niet zo gek bedacht. Je rijdt dan wel steeds met die krachtverdeler aan de vooras met risico van gerammel etc.
Wat mij onder (sommige) omstandigheden ook zo gek nog niet lijkt is juist het omgekeerde: grote D-ogen bovenop de bumper. Je kan daar in ieder geval altijd gemakkelijk bij. Aangenomen dat die D-ogen goed aan de bumper vast zitten, en de bumper ook weer goed aan het chassis heb je met zulke ogen ook een makkelijk aangrijpingspunt wanneer je met behulp van een takelwagen uit de penarie wordt geholpen.

En dan tenslotte de belastingdienst.   Je kan geluk hebben met de ambtenaar, maar ik zou daar niet op rekenen .... vooral omdat je een serieuze naheffing boven het hoofd hangt als ze een beetje strikt zijn.   Daarna ben jij aan zet, moet je kijken of je je verlies neemt of dat je vanuit een verliespositie terug wilt vechten.   Als vleugelmoeren geen alternatief zijn dan zijn er wellicht nog andere eenvoudig zonder gereedschap te lossen systemen die een en ander voldoende vast zetten.  
Hoe het precies zit met de "broodtrommel" is iets wat je na moet vragen / op moet zoeken voor een auto van oktober 2004. Is die broodtrommel een verplicht nummer dan kan je die trommel overigens ook gerust gebruiken voor iets anders als brood.

Groeten MarcS

PS   Wat wordt het voor "locker"?   Als je het mij zou vragen dan zou ik een ATB "locker" kiezen, daar heb je alsmaar profijt van.   Doe je het helemaal mooi dan wil je ook een ATB in de tussenbak.

Die beschermplaat, bumper, en sleepogen zitten allemaal vast op (ongeveer) hetzelfde punt op het chassis. D-ogen bovenop de bumper is wel een idee, maar dan trek je onder een hoek, of op z'n minst met zo'n 30cm extra moment. Voordeel van de huidige ogen is dat ze 'in-lijn' zitten met het chassis (ongeveer).

Of het chassis er wel of niet tegen zou kunnen weet ik echt niet, maar die JATE-rings zijn wel ongeveer wat ik zou overwegen als 'alternatief' als ik de huidige ogen niet gemonteerd laat. Bedankt voor de tip.
Dit soort punten heb ik ook gezien, maar daarmee trek je je chassis natuurlijk net zou hard krom.
https://www.landybitz.com.au/land-rover ... air-maxi-d

Krachtverdeler vind ik een topidee! Maar voor dat kunstje heb ik een extra boomlint (ook wel een bridle genoemt). Boomlint aan beide ogen, en dan het (kinetische) touw/lint door dat boomlint, en voila, je trekt nu gelijktijdig aan twee ogen. Dan heb je ook geen extra gewicht wat je mee sleept, wat onder je wagen rammelt.
Moet alleen mn natuurkundeboek even pakken om exact uit te rekenen wat de krachtverdeling gaat zijn. Afijn, met een sleeptouw ga je meestal redelijk recht vooruit toch. :lol:

Voor alle complexe zaken heb ik immers een lier.

ATB locker is een limited slip diff toch? Mijn keuze gaat toch uit naar een 'echte' locker. Ik ben (vanwege kosten) gegaan voor een Tyrex Airlocker. Achteraf gezien was een ARB (met ook op servicabiliteit in Australië) misschien slimmer geweest, maar ik ga er gewoon van uit dat de locker niet ontploft.

Vooralsnog laat ik de aandrijflijn zo veel mogelijk origineel. Meenemers en steekassen moeten vervangen worden (als onderhoud), dus voor de steekassen stap ik wel over op Ashcroft, CV's neem ik dan ook gelijk mee. Ik stop alleen een grotere oliepan onder de tussenbak, om zo toch nog iets te doen voor koeling.
Laatst gewijzigd door jbladel op 07 Dec 2022, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “projectverslagen”