Defender 110 Overland Compartiment

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Erik Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
Locatie: GRONINGEN

Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor Erik Nauta » 15 Mei 2022, 10:08

Momenteel bouw ik mijn Defender om tot een Overland camper.
Ik zocht een goede plek voor mijn tweede huishoudaccu (de eerste huishoudaccu zit onder de bestuurdersstoel) en dit is wat ik heb gebouwd.

Het compartiment is gemaakt van 12 mm multiplex, een stuk tapijt voor de afwerking en het handvat is gemaakt van sjorband.
De laatste foto is hoe het het was.

Omdat ik hier niet ben voor de views, maar misschien vind je het leuk om de bouw te zien,
"verstop" ik hier de link naar de video (Engelstalig, maar Nederlandse ondertitels beschikbaar).
Bijlagen
3.png
2.png
1.png

Frank110V8
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
Locatie: Schiedam

Re: Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor Frank110V8 » 19 Mei 2022, 21:00

Netjes hoor
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Erik Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
Locatie: GRONINGEN

Re: Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor Erik Nauta » 31 Mei 2022, 07:39

Frank110V8 schreef:Netjes hoor

Dank!

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor jbladel » 03 Jun 2022, 09:02

Helemaal mee eens!

Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je dat tapijt vandaan, en wat voor triplex heb je gebruikt.

Moesten er nog dwarslatjes onder die box, of is 12mm genoeg om dat te overbruggen?

Ik vond dit wel goede inspiratie om zelf ook maar eens aan de slag te gaan :D
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2022, 10:17

Het zijn geen aan mij gerichte vragen maar ik kan wel mijn keuzen noemen:

Voor het bekledings-tapijt gebruik en gebruikte ik het allergoedkoopste en heel dunne rib-tapijtje van de Kwantumhallen/Leen Bakker.
Er zit een dunne schuimige rubberlaag onder, een laagje dat gelukkig geheel oplost in de "rubberlijm" die je ook niet te duur bij bovengenoemde bedrijven koopt. Het tapijt is zo goedkoop dat de kosten voor de lijm die van het tapijt overstijgen. Voor het keurig rimpelloos beplakken van moeilijker oppervlakken - zoals een plafond - heb je minstens 2 paar handen nodig. En, die oppervlakken zoals een plafond waar condens een probleem kan zijn beplak ik eerst met alu-belletjes-plastic - het lijkt misschien fragiel maar het blijft probleemloos vele jaren zitten en doorstaat zowel grote hitte als serieuze koude.
Qua duurzaamheid en/of veroudering scoort het spul geweldig, althans voor die plekken die een dunne vriendelijke afwerking vragen, voor intensief belopen of vergelijkbaar gebruik ik het niet !

Voor het multiplex kan ik populieren-multiplex aanbevelen: Het is licht in gewicht en kleur, en populierenhout is "stil" dwz er zit weinig eigen klank in en dat is prettig in een rammelende auto. Ik lak het populierenmultiplex met parketlak: het hout neemt de lak goed op, daarmee wordt het oppervlak wat steviger en neemt het minder vuil op: het zorgt ook voor een zekere "watervastheid". Mijn eenvoudige inrichting houdt het al 20 jaar uit (wel 18 mm, dus een aardige overkill). O ja, populierenmultiplex is ook niet te duur, het is alleen niet altijd even makkelijk te bewerken: wil je een holte voor een greepje uitsteken dan het je een echt vlijmscherpe beitel nodig (overigens verder dus een prima eigenschap, zacht en toch taai.
Qua overbrugging: populierenmultiplex in 18 mm dik en 30 cm breed overbrugt 60 cm in een vrije oplegging zonder veel doorbuigen onder ± 100 kilo belasting,

Groeten MarcS

Erik Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
Locatie: GRONINGEN

Re: Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor Erik Nauta » 05 Jun 2022, 09:16

jbladel schreef:Helemaal mee eens!

Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je dat tapijt vandaan, en wat voor triplex heb je gebruikt.

Moesten er nog dwarslatjes onder die box, of is 12mm genoeg om dat te overbruggen?

Ik vond dit wel goede inspiratie om zelf ook maar eens aan de slag te gaan :D


Dank!
Ik heb dit tapijt bij de Hornbach gehaald.
Tussen het grote en kleine compartiment heb ik een tussenschot zitten, in de video (link bovenaan) krijg je misschien een beter beeld.
Het is 12 mm multiplex. In mijn geval, buitenlagen: red hardwood. Binnenlagen: eucalyptus.

Erik Nauta
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 Jun 2018, 20:10
Locatie: GRONINGEN

Re: Defender 110 Overland Compartiment

Berichtdoor Erik Nauta » 05 Jun 2022, 09:20

Landmarcs schreef:Het zijn geen aan mij gerichte vragen maar ik kan wel mijn keuzen noemen:

Voor het bekledings-tapijt gebruik en gebruikte ik het allergoedkoopste en heel dunne rib-tapijtje van de Kwantumhallen/Leen Bakker.
Er zit een dunne schuimige rubberlaag onder, een laagje dat gelukkig geheel oplost in de "rubberlijm" die je ook niet te duur bij bovengenoemde bedrijven koopt. Het tapijt is zo goedkoop dat de kosten voor de lijm die van het tapijt overstijgen. Voor het keurig rimpelloos beplakken van moeilijker oppervlakken - zoals een plafond - heb je minstens 2 paar handen nodig. En, die oppervlakken zoals een plafond waar condens een probleem kan zijn beplak ik eerst met alu-belletjes-plastic - het lijkt misschien fragiel maar het blijft probleemloos vele jaren zitten en doorstaat zowel grote hitte als serieuze koude.
Qua duurzaamheid en/of veroudering scoort het spul geweldig, althans voor die plekken die een dunne vriendelijke afwerking vragen, voor intensief belopen of vergelijkbaar gebruik ik het niet !

Voor het multiplex kan ik populieren-multiplex aanbevelen: Het is licht in gewicht en kleur, en populierenhout is "stil" dwz er zit weinig eigen klank in en dat is prettig in een rammelende auto. Ik lak het populierenmultiplex met parketlak: het hout neemt de lak goed op, daarmee wordt het oppervlak wat steviger en neemt het minder vuil op: het zorgt ook voor een zekere "watervastheid". Mijn eenvoudige inrichting houdt het al 20 jaar uit (wel 18 mm, dus een aardige overkill). O ja, populierenmultiplex is ook niet te duur, het is alleen niet altijd even makkelijk te bewerken: wil je een holte voor een greepje uitsteken dan het je een echt vlijmscherpe beitel nodig (overigens verder dus een prima eigenschap, zacht en toch taai.
Qua overbrugging: populierenmultiplex in 18 mm dik en 30 cm breed overbrugt 60 cm in een vrije oplegging zonder veel doorbuigen onder ± 100 kilo belasting,

Groeten MarcS


Een mooie aanvulling! 8-)


Terug naar “projectverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten