Duidelijk verhaal Marc.
Dank.
Een materiaal vraag
Re: Een materiaal vraag
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Een materiaal vraag
Even voor de volledigheid:
Hmmm, ja en nee: wat je zegt, klopt, en ook weer niet.
Je hebt gelijk wanneer je uitgaat van een gelijke hoeveelheid materiaal: in dit geval is een holle pijp beter bestand tegen doorbuiging dan een massieve staf (van een kleinere diameter). Dit komt door de manier waarop het materiaal geplaatst is t.o.v. de kracht die erop uitgeoefend wordt (wil je precies weten hoe het zit, bekijk dan eens de definitie van "kwadratisch oppervlaktemoment").
Maar gezien het voorbeeld dat tim schetst, namelijk het vullen van een pijp met aanvullende hoeveelheid materiaal, klopt het niet wanneer je zegt dat de "buigsterkte (dwars op de lengte) vermoedelijk niet" toeneemt. Dat neemt wel degelijk toe wanneer een holle pijp opgevuld wordt met aanvullend materiaal.
De vraag is natuurlijk wel of je het opvullen met gesmolten alu moet doen of met iets anders, en wat de effecten zijn van de aanhechting óp, en aantasting ván de buis. En daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe de onderdelen, waaraan de genoemde buis bevestigd is, omgaan met het veranderde krachtenspel.
Opm:
Dat in staalconstructies vaker holle pijpen toegepast worden dan massieve staven, komt doordat i.g.v. een holle pijp een grotere buigstijfheid bereikt kan worden met dezelfde hoeveelheid materiaal dan het geval is wanneer een massieve staf gebruikt wordt. De treksterkte is in beide gevallen gelijk. Het is dus simpelweg goedkoper omdat minder materiaal gebruikt kan worden om dezelfde stijfheid te creëren, en bovendien is het eigengewicht van een constructie met holle buizen lager dan een net-zo-sterke constructie gemaakt uit massief materiaal, wat uiteraard ook gunstig is.
VeeTee schreef:buigsterkte (dwars op de lengte) vermoedelijk niet. Een holle pijp is daarin beter dan massief, vooral als het per lengteenheid dezelfde massa betreft: dus beter een dikke holle pijp als een massieve dunnere (die beide per lengte eenheid hetzelfde wegen).?
Hmmm, ja en nee: wat je zegt, klopt, en ook weer niet.
Je hebt gelijk wanneer je uitgaat van een gelijke hoeveelheid materiaal: in dit geval is een holle pijp beter bestand tegen doorbuiging dan een massieve staf (van een kleinere diameter). Dit komt door de manier waarop het materiaal geplaatst is t.o.v. de kracht die erop uitgeoefend wordt (wil je precies weten hoe het zit, bekijk dan eens de definitie van "kwadratisch oppervlaktemoment").
Maar gezien het voorbeeld dat tim schetst, namelijk het vullen van een pijp met aanvullende hoeveelheid materiaal, klopt het niet wanneer je zegt dat de "buigsterkte (dwars op de lengte) vermoedelijk niet" toeneemt. Dat neemt wel degelijk toe wanneer een holle pijp opgevuld wordt met aanvullend materiaal.
De vraag is natuurlijk wel of je het opvullen met gesmolten alu moet doen of met iets anders, en wat de effecten zijn van de aanhechting óp, en aantasting ván de buis. En daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe de onderdelen, waaraan de genoemde buis bevestigd is, omgaan met het veranderde krachtenspel.
Opm:
Dat in staalconstructies vaker holle pijpen toegepast worden dan massieve staven, komt doordat i.g.v. een holle pijp een grotere buigstijfheid bereikt kan worden met dezelfde hoeveelheid materiaal dan het geval is wanneer een massieve staf gebruikt wordt. De treksterkte is in beide gevallen gelijk. Het is dus simpelweg goedkoper omdat minder materiaal gebruikt kan worden om dezelfde stijfheid te creëren, en bovendien is het eigengewicht van een constructie met holle buizen lager dan een net-zo-sterke constructie gemaakt uit massief materiaal, wat uiteraard ook gunstig is.
130 HCPU TD5 MY2000
Re: Een materiaal vraag
Allard, ook jij bedankt voor de bijdrage.
Contact gezocht met maatbouwwerk motorbedrijven leert dat bij laswerkzaamheden met aluminium , to stay safe, het object daarna een warmtebehandeling dient te krijgen.
Object wordt tot een bepaalde temp opgestookt, en daarna gecontoleerd weer laten afkoelen.
Uitgloeien van het materiaal om de moleceulenstructuur weer in het gareel te krijgen oid..
Contact gezocht met maatbouwwerk motorbedrijven leert dat bij laswerkzaamheden met aluminium , to stay safe, het object daarna een warmtebehandeling dient te krijgen.
Object wordt tot een bepaalde temp opgestookt, en daarna gecontoleerd weer laten afkoelen.
Uitgloeien van het materiaal om de moleceulenstructuur weer in het gareel te krijgen oid..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Een materiaal vraag
Graag gedaan tim/floris!
Overigens (en niet bedoeld om betweterig te zijn!) gaat het bij het gecontroleerd afkoelen zoals je bedoelt niet om de moleculenstructuur, maar om de structuur van de kristallen. Door opwarmen en afkoelen (al dan niet versneld) kun je deze beïnvloeden, waarmee je een metaal bijv. harder/sterker/buigzamer maakt, al naar gelang de wijze van opstoken en afkoelen en het doel dat je wilt bereiken.
Bij je vraag over het smelten van aluminium moest ik trouwens aan onderstaand filmpje denken (deze kerel heeft wel meer filmpjes die "lekker wegkijken" als je houdt van fabricage)
http://www.youtube.com/watch?v=mmT1IVK72xc&t=7m3s
Succes met je project!
Overigens (en niet bedoeld om betweterig te zijn!) gaat het bij het gecontroleerd afkoelen zoals je bedoelt niet om de moleculenstructuur, maar om de structuur van de kristallen. Door opwarmen en afkoelen (al dan niet versneld) kun je deze beïnvloeden, waarmee je een metaal bijv. harder/sterker/buigzamer maakt, al naar gelang de wijze van opstoken en afkoelen en het doel dat je wilt bereiken.
Bij je vraag over het smelten van aluminium moest ik trouwens aan onderstaand filmpje denken (deze kerel heeft wel meer filmpjes die "lekker wegkijken" als je houdt van fabricage)
http://www.youtube.com/watch?v=mmT1IVK72xc&t=7m3s
Succes met je project!
130 HCPU TD5 MY2000
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten