military 130

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
kuyperh

military 130

Berichtdoor kuyperh » 03 Dec 2016, 18:59

Leuk verhaal in de Telegraaf van vandaag: Een relatief klein bedrijfje uit Tiel bouwt een legeruitvoering van -zeg maar- de 130 crew cab en heeft er al 50 gesleten aan Defensie, de commandojongens. Het ding zou bermbomproof zijn en maximaal terrein-fähig. Knappe prestatie van die gasten! Land Rover creeert welbewust een gat in de markt en natuurlijk springt er iemand in, die ook nog succesvol wordt. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat een club met 65 jaar ervaring met het bouwen van terreinvoertuigen zo maar al hun -unieke- expertise ongebruikt laat verwateren. Er zitten vast aardige marges op Range Rovers, Discoveries Light en Evoques, maar dat kan maar zo van de ene dag op de andere een hype geweest zijn. Defensievoertuigen blijven altijd nodig; zeker als ze goed zijn! Het bedrijfje noemt zich Defenture; waar zou dat toch vandaan komen? Als Tata slim is doen ze morgen een overnamebod!

ppw

Re: military 130

Berichtdoor ppw » 03 Dec 2016, 19:44

deze?? lijkt me meer een gepimpte G dan een 130.... met een knipoog naar een Humvee... :cry:
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... aign=email
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2016, 20:37

ppw schreef:deze?? lijkt me meer een gepimpte G dan een 130.... met een knipoog naar een Humvee... :cry:
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... aign=email

Het lijkt nergens op, althans niet op een 130 en ook niet op een G.
Rondom onafhankelijk geveerde wielen, geen starre assen, dat is alvast een eerste en reusachtig verschil.

Ik zit niet zo goed in de moderne Militaire ontwikkelingen maar ik meen dat ik wel eens iets gezien heb dat hier wel wat op leek.
Wellicht was het uit de Fiat/IVECO stal ... maar hang me er niet aan op.

Overigens zei mij een Franse militair die een 130 reed (voor de baas) dat het geen echte terrein-auto was, de 130 was in zijn ogen gewoonweg te licht voor het echte werk.   Voor hem was het meer een boodschappenwagentje.

Blijft staan dat LandRover een ruime niche open achter laat sinds het afsterven van de Defender.

Groeten MarcS

PS   Vroeger woonde Sjoerd Rond hier om de hoek, 't zal wel (groot)vader Sjoerd geweest zijn.   Toentertijd was het rond Rond overigens ook altijd al leuk qua automobielen: Een Fiat 500 Giardiniera (ik meen dat het zelfs een RHD was), een of twee Morris Minor Traveller(s), en ook een zeldzame Morris Minor Van.

PS2 Die vierwiel besturing maakt het inparkeren wel een stukje makkelijker

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Dec 2016, 22:21

Zo, die Telegrap is er weer eens vroeg bij met het nieuws. Stond al sinds december '14 op de site van Defensie...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Dec 2016, 23:50

VeeTee schreef:Zo, die Telegrap is er weer eens vroeg bij met het nieuws. Stond al sinds december '14 op de site van Defensie...

Toentertijd konden ze dus ook nog een echte Defendur kopen !

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Dec 2016, 00:07

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Zo, die Telegrap is er weer eens vroeg bij met het nieuws. Stond al sinds december '14 op de site van Defensie...

Groeten MarcS

Een standaard Defender heeft een max gvw van 3500 kilo. Dat is veel te weinig voor Defensie tegenwoordig en dat is ook de reden dat toen voor Mercedes is gekozen, die gingen toen al tot 5 ton en verder indien nodig.

Een klein bedrijf kan vaak makkelijker en sneller op een niche inspelen dan een groot bedrijf dus ik vind het niet raar dat die lui in Tiel wel in die behoefte voorzien en JLR niet.........

Vraag is ook wat uiteindelijk de aantallen zijn die je af kunt zetten en of dat voor een grotere fabrikant de moeite is....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2016, 00:45

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Een standaard Defender heeft een max gvw van 3500 kilo. Dat is veel te weinig voor Defensie tegenwoordig en dat is ook de reden dat toen voor Mercedes is gekozen, die gingen toen al tot 5 ton en verder indien nodig.

Een klein bedrijf kan vaak makkelijker en sneller op een niche inspelen dan een groot bedrijf dus ik vind het niet raar dat die lui in Tiel wel in die behoefte voorzien en JLR niet.........

Vraag is ook wat uiteindelijk de aantallen zijn die je af kunt zetten en of dat voor een grotere fabrikant de moeite is....

Waarschijnlijk hebben ze niet of nauwelijks gedacht aan de aankoop van een 130.
De "Vector" heeft bijv een 6 cilinder 3,2 diesel een stevige maat grotere wielen etc etc.

Het enige wat nog Defender-achtig is, en dus niet erg Hummerig, is de Europese breedte (of smalte).

Overigens zegt het defensie verhaal juist dat de MB te weinig nuttig laadvermogen heeft, o.a. vanwege te te hoog leeggewicht.
Met een versterkt HD chassis valt de Defender wellicht op dit punt nog weer wel in de prijzen.

Overigens ... wat zou de "retail-prijs" zijn van zo'n Vectorretje ??
    Wellicht kan je het terugrekenen als je de begroting goed uitvlooit en begrotingspost kan achterhalen ... dat is dan wel de stuksprijs met de door Defensie gekozen options-list, waarschijnlijk ook een basis-set spareparts, en natuurlijk de "groot-afnemers korting". Waarschijnlijk wordt je ook al een stukje wijzer als je de EU-aanbesteding opzoekt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Dec 2016, 11:22

Landmarcs schreef:Overigens ... wat zou de "retail-prijs" zijn van zo'n Vectorretje ??

Wat ik zo 'hoorde' in de youtube filmpjes over het voertuig komt dat overeen met de prijs van een half huis (maar daar kun je ook nog alle kanten mee uit).
Landmarcs schreef:De "Vector" heeft bijv een 6 cilinder 3,2 diesel een stevige maat grotere wielen etc etc.
Het enige wat nog Defender-achtig is, en niet erg Hummerig is de Europese breedte (of smalte).

Ja, 1,80 m breed en ± 5 meter lang (maar anders past ie niet in een Chinook helikopter) en een leeg gewicht van 2300 - 2800 kg afhankelijk van de uitvoering. Wel 2 ton lading, dus de chauffeurs dienen wel een C1 rijbewijs te hebben.
Het enige dat iets overeenkomst heeft met de G van Mercedes is dat de beul van een motor in het voertuig bij Steyr/Puch gefabriceerd wordt. En de deelbare deuren, dat hadden de Series Land Rovers ook.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2016, 12:59

Erik Peters schreef:Wat ik zo 'hoorde' in de youtube filmpjes over het voertuig komt dat overeen met de prijs van een half huis (maar daar kun je ook nog alle kanten mee uit).

Ach, hier om de (andere) hoek woont de parkeerplaats van een Maserati, onlangs nog ingeruild voor een nieuwere (die overigens in weinig van de vorige scheelt: hij brult wat meer, en klinkt iets minder als een stofzuiger, en hij is zwart en de vorige donkerblauw).
Zo'n Maserati zit vlgs mij ook in de prijsklasse van "een half huis" (zo niet een halve woningbouwvereniging).

Als ik moest kiezen, dan wist ik het wel, dan ging ik voor het rijbewijs C1.

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Dec 2016, 08:25

tja,

de video lijkt in ieder geval opgenomen te zijn in loon op zand.

maar met al die beschermingen is het meer een merkloos ding geworden. dacht zelfs even die rare ster van mitsubishi te zien. Die draaicirkel is overigens wel handig. word bijna een stads autotje op die manier :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Kroeg”