Waterrover schreef:...... . Voorlopig blijf ik net als Edward, mijn stoere auto goed onderhouden om er heel lang in te blijven rijden.

Tja ... nu zou ik voor die verstokte "Disco-typen" een zelfde verhaal kunnen neerzetten als ik al jaren hoor wanneer ik zeg dat ik vasthoud aan de Defender. Ik ga dat niet doen - die "Disco-typen" weten precies wat ik zou moeten schrijven, vaak waren zij het namelijk die de verstokte "Defender-typen" voorspiegelden dat dat nu eenmaal vooruitgang was en dat je mee moest met de tijd etc.
<excuus voor deze generalistische woorden>Terug naar een minder wellus-nietus verhaal: LandRover maakt gewoon niet meer die produkten waarmee het ooit groot werd.
De utilitaire Defender of de Defender met een luxe-jasje (= de Discovery,
<excuus, alweer een verregaand versimpelde vergelijking> ) opdat ie de meer comfortgerichte rijder kon plezieren, worden gewoonweg niet meer gebouwd.
Kom nu niet met het betoog dat hier geen markt voor is -- zonder aanbod is er geen markt. Als je naar tweede hands prijzen kijkt (vlgs markt-economen de enige echte waarheid) dan is er weldegelijk een markt. Het oude LandRover heeft gewoon weg lang niet serieus geïnvesteerd in het product (net zoals ze ooit bijna de markt kwijtraakten met jarenlang alleen de Series III en geen vernieuwingen), het huidige JLR stapt vooralsnog niet in het gat dat ze achterlaten (of ze kijken nu stiekem de mogelijkheden aan). Heel belangrijk: er is in Solihull 60 jaar nauwelijks gedacht aan een efficiëntere productiemethode ... nu komt alles tesamen en dus is de efficiëntie-slag tegelijk een koerswijziging naar alleen het (ultra)luxe segment
(die koerswijziging is overigens al langer onderweg: de tijd dat je bij een soort achteraf tractor-handel een LandRover kocht is al even verleden tijd, het is overal een bling-bling pand ... iets dat overigens mij niks positiefs doet, doe mij maar een verkoper die niet bang is voor vuile handen, van extra goede koffie wordt ik ook al niet blij.).
Wellicht is er ergens een producent aan het denken aan iets werkelijk utilitairs, en anders komt die er wel. Ik zie niet dat daar waar nu de grootste aantallen Defenders rijden (leger, hulpdiensten, etc.) straks iedereen in een D5 rond rijdt, ik zie ze daar ook niet in een Freelander rondrijden, en de Japanse alternatieven zijn ook slechts deels gelijkwaardig inzetbare alternatieven. Er is al een kennelijk interessante niche-markt voor allerlei specialistische en dure 4x4-utilitaire voertuigen, dus waarom niet voor een soort "basis-Defender". Maar ... ik kan me vergissen.
Als het aan mij ligt dan rijdt mijn Defender nog door tot voorbij mijn eind (of tot het eind van de olie).
Groeten MarcS