Defender 2.2 2013 inruilen op Discovery 4 2013

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
joepmuselaers

Defender 2.2 2013 inruilen op Discovery 4 2013

Berichtdoor joepmuselaers » 26 Okt 2016, 23:53

Ik heb het volgende dilemma en zou graag wat meningen willen pijlen. Ik heb nu een Defender 2.2 LXV uit 2013 met 43.000 Km. Deze week bij de dealer (Stockholm) geweest voor een beurt en die had een Land Rover Discovery 4 3.0 SDV6 HSE staan ook uit 2013 met 44.000 Km. Hij vroeg me of ik intresse had en met bijbetaling van € 5.000 zou ik in de Disco weg kunnen rijden. Ik zou nog een volledige nieuwe set winterbanden en velgen tot max €3.000 uit mogen kiezen (inbegrepen in de ruil). Bij de Disco komt nog een jaar garantie. Heb er over nagedacht en begin wel te twijfelen. Ik realiseer me ook dat de waarde van de Disco harder achteruit holt dan van de Defender.

Doen?

Joep

Edward

Re: Defender 2.2 2013 inruilen op Discovery 4 2013

Berichtdoor Edward » 27 Okt 2016, 01:25

Niemand kan je vertellen wat te doen.

Maar ik kan je wel vertellen dat die D4 het dubbele tot het driedubbele qua onderhoud kost. Daarnaast schrijft ie veel en veel harder af.

Verder is de vraag of de verzekering en mrb (is dat daar?) gelijk zijn of dat dat ook nog kosten met zich mee brengt.

Tis net wat je liever rijdt en hoeveel je wilt uitgeven. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

joepmuselaers

Berichtdoor joepmuselaers » 27 Okt 2016, 08:26

Tot deze conclusie ben ik ook inmiddels gekomen na een nachtje slapen. De Defender blijft nog even.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Okt 2016, 08:35

joepmuselaers schreef:Tot deze conclusie ben ik ook inmiddels gekomen na een nachtje slapen. De Defender blijft nog even.

Met een beetje geluk en aandacht doet die Defender het nog tot het einde van de olie (of je eigen einde, afhankelijk wat eerder komt).
Bij die Disco heb je meer dan geluk en aandacht nodig (en een berg geld).
En met de tijd groeit de Defender ook nog eens als "onverslijtbaat" ikoon (en deze status zie ik de Disco nooit halen).

Groeten MarcS

PS   Het advies van Edward moet je zwaarder wegen als ongeveer wat dan ook: Hij heeft zijn Defender de deur uit gedaan.

PS2 In Zweden zijn Defenders sowieso een zeldzame tot zeer zeldzame verschijning, als ik in Zweden ben lijkt het dat je de meeste nog rond Stockholm tegen komt, maar misschien is dat omdat het daar "eindelijk" wat drukker is. De bestel-eend waarmee mijn broertje naar Zweden emigreerde is overigens nog heel veel zeldzamer, het was de tweede van dat type in Zweden.

jobster

Berichtdoor jobster » 28 Okt 2016, 01:29

Landmarcs schreef:
joepmuselaers schreef:Tot deze conclusie ben ik ook inmiddels gekomen na een nachtje slapen. De Defender blijft nog even.

Ik zou zeggen onderbouw het met feiten want dit is zo een kletsverhaal.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2016, 20:25

jobster schreef:
Landmarcs schreef:

Ik zou zeggen onderbouw het met feiten want dit is zo een kletsverhaal.

Heel eenvoudig: De Defender draait op een minimale hoeveelheid electronica, nl de aansturing van het (Ford Duratorq) "Puma" blok.
De Discovery 4 zit vol met allerlei electronische "goodies" die je met de jaren met verrassingen zullen verrassen.

In de Defender hang je desnoods straks, na vele jaren gebruik, een of ander Volvo-blok (om even in de "buurt" te blijven) en dan rijdt ie weer.   Zet je er Volvo-portaal-assen onder dan wordt het zelfs een "beest".

Verder, een leuk "feitje".
Ik kreeg nu pas een e-foldertje van de dealer: Een setje winterwielen voor de actuele LandRover Discovery/RangeRover begint bij net geen € 2000,-- en loopt door tot over de € 4000,--. Voor de Defender haal je (met wat geluk) bij de dealer een set new-take-off HD-velgen en laat die dealer er een set Nokian's om leggen en je bent voor € 900,-- klaar (en dan heb ik het allemaal niet op z'n goedkoopst gedaan).

O ja, die dealer daar in Stockholm is ook geen liefdadigheidsinstelling: Hij had een Disco 4 te koop, en weet al lang dat ie een Defender altijd makkelijk en met "leuke" winst verkoopt

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 28 Okt 2016, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2016, 21:08

Feit: een D4 weegt anderhalf keer zo veel als een Def en zal dus ook in een autovriendelijker land meer mrb kosten.
Feit: de nieuwwarde van een D4 ligt hoe dan ook meer verzekeringspremie kosten.
Feit: een D4 is veel duurder in onderhoud. Door oa onafhankelijke wielophanging, meer electronica, ontbreken van peilstokken en ga zo maar door.
Feit: een D4 schrijft af, een Def schrijft op het moment ongeveer bij of iig niet af
Feit: een Def is nieuw al lek, rumoerig, gammel en onaangenaam dus met de tijd merk je niet als dat meer wordt :lol: :lol:

Hoeveel feiten wil je hebben? :D :D

Feit: ondanks alles blijft het de leukste, coolste en mooiste Land Rover op een Serie IIa na! :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Okt 2016, 00:04

toch wisselen van voertuig Joep?
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2016, 00:30

Ron63 schreef:toch wisselen van voertuig Joep?

Of nu na alle berichten eens kijken wat de "marktwaarde" is.   Edward had het (optimistisch) over bijschrijven ipv afschrijven ...
Volgens mij is het net als met aandelen ... gewoon geduldig mee zijn, op de langere termijn heb je de beste rendementen.
Mijn broertje wil eventueel wel een Defender (m'n schoonzusje nog meer, is ze eindelijk van al die gammele auto's af), maar niet voor zulk geld ('t broertje is meer van de auto's die hij krijgt, en/of samenstelt uit wat er nog staat).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”