Edward schreef:Omdat ik hier al zo vaak langs had zien komen dat een herinslag nodig bleek ......
Probleem is in dezen tweeërlei,
A: meeste nieuwe Land Rover eigenaars weten geeneens waar het chassisnummers staat en dat het er überhaupt ingeslagen dient te zijn omdat alles altijd door de garage gedaan wordt, de eigenaar doet er dan ook niets aan om het nummer te preserveren door een kwak vet of menie of verf of wat dan ook, daardoor komt het vaak tot
B: het chassisnummers wordt wat roestig en voor de garagist lastig te lezen, de garagist neemt vervolgens een staalborstel en maakt daarmee het nummer beter zichtbaar, daarmee een deel van het nummer verwijderend en tot overmaat van ramp doet'ie dan ook nog eens geen vet o.i.d. op dat afgeborstelde nummer waardoor alles versneld minder leesbaar wordt.
Als je dat maar vaak genoeg doet (soms is twee of drie jaar al voldoende) is op een gegeven moment het nummer helemaal niet meer leesbaar en volgt de herinslag.
Vaak gebeurt het APK-keuren jarenlang bij dezelfde garage en die weet inmiddels wel dat de wagen klopt en controleert het nummer geeneens meer en als je dan geen steekproef krijgt heeft het nummer vervolgens vele jaren de tijd om te verdwijnen uit het chassis.
Vervolgens gaat de wagen vaak bij verkoop naar een andere garage en die ziet dat het nummer "weg" is en voila, herinslag is het gevolg.
Ligt dus bij het overgrote deel van de herinslagen aan de (soms onbewuste) onverschilligheid van de betreffende garagist, die heeft namelijk zelf totaal geen last van een niet leesbaar nummer, da's namelijk je eigen pakkie-an.
Is mij welgeteld één keer overkomen vanwege mijn eigen, toen nog, groenheid/onbekendheid met het merk, daarna altijd zelf het nummer "veiliggesteld" om herinslag te voorkomen.
Dus heeft niet echt te maken met slechte chassis of dergelijke maar door de wat onverschillige manier van controleren van het chassisnummers elk jaar.
Gert-Jan.