Hoe rot zijn die laRo's eigenlijk?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Hoe rot zijn die laRo's eigenlijk?

Berichtdoor Edward » 21 Sep 2016, 10:59

Naar aanleiding van een topic in techniek waarin droog gesteld wordt dat het "normaal" is dat je luchtvering zo lek is als een mandje en je wagen na een week op z'n blokken staat vraag ik me het volgende af:

Wat doe jullie aan onderhoud? :roll: :roll: De vraag kwam bij me op toen ik afgelopen dinsdag bij de Rdw stond voor een "herinslag chassisnummer". De apk keurmeester kon het namelijk niet vinden. Omdat ik hier al zo vaak langs had zien komen dat een herinslag nodig bleek heb ik gewoon een afspraak gemaakt zonder onder het ding te kruipen......

Bleek bij de Rdw dat het nummer onder een dikke beschermlaag tectyl zat en gewoon als nieuw is! Als ik dan kijk hoeveel oppervlakte roest er op het chassis zit waar ik al 5 jaar niet "aan toe kom" dan vraag ik me echt af wat voor wrakken de mensen hier dan rijden die wel zo rot zijn dat het nummer (deels) onleesbaar is? Of is het hier alweer zo dat ik gewoon mazzel heb? :roll: :roll:

Overigens een veer voor de Rdw: vrijdag telefonisch afspraak gemaakt, dinsdag kon ik terecht en het nummer is niet alleen zichtbaar gemaakt maar ook opgepoetst, ontvet, in de rode menie gespoten en na droging een blanke was erover. :D :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Re: Hoe rot zijn die laRo's eigenlijk?

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2016, 11:42

Edward schreef:Naar aanleiding van een topic in techniek waarin droog gesteld wordt dat het "normaal" is dat je luchtvering zo lek is als een mandje en je wagen na een week op z'n blokken staat vraag ik me het volgende af:

Wat doe jullie aan onderhoud? :roll: :roll: De vraag kwam bij me op toen ik afgelopen dinsdag bij de Rdw stond voor een "herinslag chassisnummer". De apk keurmeester kon het namelijk niet vinden. Omdat ik hier al zo vaak langs had zien komen dat een herinslag nodig bleek heb ik gewoon een afspraak gemaakt zonder onder het ding te kruipen......

Bleek bij de Rdw dat het nummer onder een dikke beschermlaag tectyl zat en gewoon als nieuw is! Als ik dan kijk hoeveel oppervlakte roest er op het chassis zit waar ik al 5 jaar niet "aan toe kom" dan vraag ik me echt af wat voor wrakken de mensen hier dan rijden die wel zo rot zijn dat het nummer (deels) onleesbaar is? Of is het hier alweer zo dat ik gewoon mazzel heb? :roll: :roll:

Overigens een veer voor de Rdw: vrijdag telefonisch afspraak gemaakt, dinsdag kon ik terecht en het nummer is niet alleen zichtbaar gemaakt maar ook opgepoetst, ontvet, in de rode menie gespoten en na droging een blanke was erover. :D :D :D

Die LandRovers zijn misschien wel net zo rot als hun baasjes.
Ook bij de LandRover geldt:   "A dirty mind is a joy forever" maar dan een beetje anders.
Alleen nemen sommige baasjes dit wel erg letterlijk (nadat ze een en ander teveel verhaspeld hebben).

En qua rot:   Kijk ook eens hoe oud de gemiddelde probleem-LandRover is.
Niet zelden zijn de probleem-auto's op een leeftijd waarop de gemiddelde alledaagse auto al ruimschoots afgeschreven is.

Overigens ... misschien ben ik ook wel zo iemand die (on)gewoon veel mazzel met zijn LandRovers heeft.

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Sep 2016, 11:57

Ik doe chasis onderhoud door hem eens in de twee jaar bij Sjaak van Aalst langs te brengen. Hij spuit hem op de brug mooi schoon en daar na weer mooie in de dintrol. Heb zelf geen trek in dat gesmeer op de rug op de grond. Ben daarmee begonnen toen ik voor het eerst een paar stukken in de achterbalk heb gelast.
Ander onderhoud doe als nodig is na een inspectie rond om de zoveel tijd. Vervang dan gelijk wat nodig is. Dus rot is hij niet gelukkig :D

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 21 Sep 2016, 16:53

Edward schreef:Omdat ik hier al zo vaak langs had zien komen dat een herinslag nodig bleek ......

Probleem is in dezen tweeërlei,

A: meeste nieuwe Land Rover eigenaars weten geeneens waar het chassisnummers staat en dat het er überhaupt ingeslagen dient te zijn omdat alles altijd door de garage gedaan wordt, de eigenaar doet er dan ook niets aan om het nummer te preserveren door een kwak vet of menie of verf of wat dan ook, daardoor komt het vaak tot

B: het chassisnummers wordt wat roestig en voor de garagist lastig te lezen, de garagist neemt vervolgens een staalborstel en maakt daarmee het nummer beter zichtbaar, daarmee een deel van het nummer verwijderend en tot overmaat van ramp doet'ie dan ook nog eens geen vet o.i.d. op dat afgeborstelde nummer waardoor alles versneld minder leesbaar wordt.

Als je dat maar vaak genoeg doet (soms is twee of drie jaar al voldoende) is op een gegeven moment het nummer helemaal niet meer leesbaar en volgt de herinslag.

Vaak gebeurt het APK-keuren jarenlang bij dezelfde garage en die weet inmiddels wel dat de wagen klopt en controleert het nummer geeneens meer en als je dan geen steekproef krijgt heeft het nummer vervolgens vele jaren de tijd om te verdwijnen uit het chassis.
Vervolgens gaat de wagen vaak bij verkoop naar een andere garage en die ziet dat het nummer "weg" is en voila, herinslag is het gevolg.

Ligt dus bij het overgrote deel van de herinslagen aan de (soms onbewuste) onverschilligheid van de betreffende garagist, die heeft namelijk zelf totaal geen last van een niet leesbaar nummer, da's namelijk je eigen pakkie-an.

Is mij welgeteld één keer overkomen vanwege mijn eigen, toen nog, groenheid/onbekendheid met het merk, daarna altijd zelf het nummer "veiliggesteld" om herinslag te voorkomen.

Dus heeft niet echt te maken met slechte chassis of dergelijke maar door de wat onverschillige manier van controleren van het chassisnummers elk jaar.

Gert-Jan.

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Sep 2016, 18:25

Dat is een helder verhaal Gert Jan! Klinkt logisch en aannemelijk. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Sep 2016, 20:23

Ach ja, het staat of valt een beetje met de APK keurmeester, die van mij controleert iedere keer (jaar) het chassisnummer, nadat het is schoongemaakt met een lap met ontvetter. Vervolgens wordt er weer een laag kopervet of keramisch vet (wit) op gesmeerd. Dat witte vet heeft nog eens tot voordeel dat het wat in de letters en cijfers blijft zitten waardoor het nummer (nog) beter leesbaar wordt.
En qua roesten, dat doen volgens mij alle chassis na verloop van tijd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Peu

Berichtdoor Peu » 21 Sep 2016, 22:44

Een paar jaar geleden had ik een Disco Highlander van '01 en werd ook om die reden hier in het dorp afgekeurd. Het no op de buitenste chassis balk was echt onleesbaar (zit thv van RA wiel)! Dat is niet in 1 jaar onleesbaar geworden en snap dus niet dat alle voorgaande jaren het geen probleem is geweest. APK was meen ik €69,00.
Herinslag chassis no op andere plaats door RDW na schouwing was volgens mij iets van €90,00
De auto en chassis was totaal niet verroest :roll: :roll:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2016, 10:51

Peu schreef:... Dat is niet in 1 jaar onleesbaar geworden en snap dus niet dat alle voorgaande jaren het geen probleem is geweest. ....

Misschien zijn er "directieven" geweest om preciezer te keuren ?

Mijn oude trouwe blauwe 110Td5 had weinig roest, zelfs na 10 jaar, maar het ingeslagen chassis-nummer zat wel voor een (klein) deel achter de steun van de stuurstang-beschermplaat. Jarenlang was dat geen enkel probleem, het leek wel alsof ze het chassis-nummer zo geloofden.

Nu bij mijn nieuwe "Puma" heb ik voor de zekerheid een smal randje uit de stuurstang-beschermplaat-steun geslepen ... en mijn huidige APK-keurmeester kijkt daar iedere keer met tevredenheid naar.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”